کارشناس فروش ورق سیاه، اسید شویی و اسلب

کارشناس فروش ورق روغنی

کارشناس فروش گالوانیزه و رنگی

آدرس شرکت: اصفهان، خیابان سجاد، خیابان سپهسالار، ساختمان شهر ارا، طبقه اول، واحد 3
۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۰      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۱      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۲      ۰۳۱۳۶۶۰۵۳۹۳

ahaninfochannel      ahan_info

همان طور که می دانید، فولاد و آهن دو نوع از مواد اولیه ضعیف در برابر خوردگی و زنگ زدگی می باشند، اما با گذشت زمان و کشف راه های جدید، به وسیله فرایندهای مختلف، خواص مکانیکی مهمی به دست آوردند که از جمله آن ها می توان به مقاومت در برابر زنگ زدگی و طول عمر بالا اشاره کرد. ورق گالوانیزه یکی از زیر مجموعه های محصولات فولادی می باشد که مقاومت ویژه ای در برابر عوامل ذکر شده دارد. قیمت روز ورق گالوانیزه نیز بسته به نوع و نحوه تولید آن دارد.

تمیز کردن ورق گالوانیزه یک عملیات تخصصی است؛ زیرا آن ها از جمله پر طرفدارترین محصولات فولادی می باشند. این فلزات جذاب همان ورق های روغنی می باشند که با روی اندود شدن آن ها به ورق گالوانیزه تبدیل می شوند. ورق های روغنی طی فرایند نورد سرد و سیاه طی فرایند نورد گرم به وجود می آیند. بهتر است بدانید قیمت ورق سیاه بر تمامی محصولات آلیاژی تأثیر دارد. در ادامه مطلب به شرح چگونگی تمیز کردن ورق گالوانیزه و نکات آن می پردازیم.

نحوه تمیز کردن ورق گالوانیزه

اگر بخواهید یک ورق گالوانیزه کثیف را در صورتی که فاقد شوره و زنگ است، تمیز کنید، باید به زمان پاکسازی آن توجه داشته باشید؛ زیرا اگر به موقع این کار انجام شود، به افزایش طول عمر ورق و بالا رفتن کیفیت زیبایی ظاهری آن در مدت زمان طولانی کمک می کند. تمیز کردن ورق گالوانیزه روش های مختلفی دارد.

ابتدایی ترین روش برای پاکسازی محصولاتی که کاربرد آن ها بیشتر برای سطوح بزرگ مانند سقف و دیوار است، استفاده از شلنگ آب البته با فشار کم می باشد. در این روش می توانید از شوینده های مخصوص کارواش نیز استفاده و آن ها را به آب اضافه کنید. البته توجه داشته باشید پس از این کار باید سطح را مجدداً با آب شیرین شستشو دهید.

سرعت این روش برای پاکسازی گرد و غبار و آلودگی از روی سطح بسیار بالا می باشد. نکته شستشو با این روش این که باید به پوشش روی بر سطح ورق گالوانیزه توجه کنید و فشار آب را در حد کم نگه دارید. برای تمیز کردن سطوح کوچک تر استفاده از یک پارچه مرطوب نیز کافی است.

در مواردی ممکن است لکه های سختی بر روی سطح ورق وجود داشته باشند که در این صورت باید با استفاده از شوینده و فرچه آن ها را پاک کنید. PH شوینده مصرفی شما نباید از 12 بالاتر باشد و می توانید از امولسیفایرهای پایه آب یا حلال های آلی استفاده کنید که در حالت عادی ریختن یک قاشق غذاخوری مایع لباس شویی یا ظرف شویی در یک سطل آب مناسب است. بهتر است حتماً پس از اتمام عملیات سطح محصول با آب شیرین شسته شود.

ورق های گالوانیزه بر خلاف مقاومت آن ها سطح حساسی دارند و بهتر است فرچه ای که استفاده می کنید پلاستیکی باشند. از سابیدن ورق کاملاً خودداری کنید و بهتر است دائماً اقدام به تمیز کردن ورق گالوانیزه نکنید تا کیفیت پوشش روی بر سطح آن حفظ شود. در صورت تمیز کردن ورق رنگی نیز این موارد باید رعایت شوند. قیمت ورق شیروانی رنگی نیز در وب سایت آهن اینفو قابل مشاهده می باشد.

پاکسازی ورق گالوانیزه از لکه های خاص

 

هنگام تمیز کردن ورق گالوانیزه، ممکن است با چالش لکه های خاص رو به رو شوید. اگر در حین ساخت و ساز یا بازسازی، سیمان یا ملات بر روی ورق گالوانیزه باقی بماند می توان از اسید اگزالیک برای پاکسازی آن استفاده کرد. کافی است ابتدا قسمت های بزرگ رسوب را تا حد امکان نزدیک به سطح جدا کنید و سپس از اسید اگزالیک جهت جدا کردن باقی مانده مواد استفاده کنید و در نهایت محصول را کاملاً شستشو دهید.

ممکن است اسیدهای دیگر برای پاکسازی ملات و سیمان بهتر پاسخ گو باشند، اما ممکن است برای فلز بسیار تهاجمی باشند؛ در نتیجه استفاده از آن ها توصیه نمی شود. پاک کردن رنگ های گرافیتی نیز به وسیله تینر امکان پذیر است. در صورت نیاز به تراشیدن رنگ ها می توان از ابزار های پلاستیکی یا چوبی استفاده کرد.

ابزارهای فلزی به هیچ عنوان توصیه  نمی شود. در صورت مرطوب بودن رنگ، می توان از تینر های معمولی استفاده کرد و پس از سفت شدن رنگ بهتر است یک رقیق کننده غیر قلیایی را به کار ببرید. نکته مهم پس از پاکسازی ورق، شستشوی مجدد آن می باشد.



10 نوع از لوکس ترین ماشین های 2023 در جهان

مراحل پاکسازی ورق گالوانیزه قبل از رنگ آمیزی

آماده سازی ورق های گالوانیزه قبل از تبدیل به ورق رنگی اصول خود را دارد و بخش بزرگی از زمان و انرژی برای آماده سازی ورق ها، صرف تمیز کردن آن ها می گردد؛ زیرا اگر کوچک ترین گرد و غبار و آلودگی بر روی سطح ورق وجود داشته باشد، رنگ به خوبی بر روی آن قرار نمی گیرد و محصول بی کیفیت شناخته خواهد شد.

بنابراین برای رنگ آمیزی ورق، ابتدا آن را شستشو می دهند که در شستشوی آن ها ممکن است از مواد شوینده مانند وایتکس کمک بگیرند. جالب است بدانید سرکه سفید به دلیل داشتن خاصیت اسیدی ضعیف، یک پاک کننده ایمن و مطابق با محیط زیست و غیر سمی می باشد که برای تمیز کردن ورق ها بسیار به کار می رود. در صورت وجود شوره های سفید بر روی محصول باید قبل از رنگ آمیزی آن ها را از بین ببرید. البته اگر مقدار آن ها کم باشد با سنباده زدن از بین می روند.

پدید آمدن شوره های سفید

در این موضوع که ورق های گالوانیزه در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت دارند، شکی نیست، اما در صورت نگهداری نادرست، آسیب خواهند دید و طول عمر آن ها کاهش می یابد. رایج ترین مشکل ورق های گالوانیزه پدید آمدن شوره های سفید است که به صورت یک لایه سفید، ترد و متخلخل دیده می شود و لایه زیرین آن خاکستری تیره است.

هنگام قرار گرفتن فلز روی در معرض اکسیژن یا هیدروژن، بر روی سطح آن هیدروسکید روی پدید می آید. هیدروکسید روی نام دیگر همان شوره های سفید است و وجود کلرید و سولفات سرعت پدید آمدن آن ها را بیشتر می کند. اگر پاکسازی این شوره ها به سرعت انجام نشود، علاوه بر زشت شدن ظاهر ورق، سبب از بین رفتن پوشش روی و در نتیجه خوردگی و زنگ زدگی محصول خواهد شد. همچنین شوره سفید باعث شده تا رطوبت از روی سطح ورق دیرتر خشک شود و خوردگی سریع تر اتفاق بیفتد.

نحوه از بین بردن شوره ورق گالوانیزه

بهتر است قبل از ایجاد شوره، به صورت درستی از محصول نگهداری کنید، اما با این حال در قطعات مختلف برای کیفیت مناسب فرایند آبکاری، باید قبل از آن هر گونه زنگ زدگی و خوردگی از روی محصول پاکسازی شود؛ زیرا در هنگام آبکاری، قسمت هایی که دارای خوردگی هستند، آبکاری نشده و خالی باقی می مانند. همچنین فرایند تمیز کردن شوره باید به گونه ای باشد که کمترین آسیب را به سطح وارد کند.

به طور معمول جهت پاکسازی ورق گالوانیزه از شوره دو روش کلی وجود دارد:

  •          روش مکانیکی
  •          روش شیمیایی

در صورت استفاده از روش های مکانیکی، زیبایی ظاهری محصول کاهش می یابد؛ زیرا قسمت های پاکسازی شده صد در صد با سطوح مجاور خود تناقض خواهند داشت و ممکن است به مدت زمان زیادی برای یک نواخت شدن با یک دیگر نیاز داشته باشند. برای مثال می توانید ابتدا یک منطقه ای را که زیاد در دید نیست، تمیز کنید. روش های مکانیکی شامل ماشین کاری، تراش کاری و صیقل کاری می شوند.

روش های شیمیایی تمیز کردن شوره از روی محصول، به این صورت است که ورق ها را در محلول های از بین برنده زنگ زدگی غوطه ور می کنند. انتخاب روش پاکسازی، غلظت مواد شیمیایی و دمای آن همگی بسته به میزان زنگ زدگی، شوره ها و دیگر عیوب ورق دارد.


10 تولید کننده برتر آهن و فولاد در جهان

مهم‌ ترین نکات جهت نگهداری فولاد گالوانیزه

  •          برای تمیز کردن ورق های گالوانیزه از ساده ترین و پر احتیاط ترین روش استفاده کنید تا آسیب جدی به محصول وارد نشود. اگر جوابگو نبود می توانید از روش های سخت تر استفاده کنید.
  •          اگر نیاز به سابیدن سطح ورق می باشد، حتماً از فرچه های پلاستیکی و نرم استفاده کنید و آن را به صورت دورانی بر روی سطح بکشید.
  •          خشک شدن ورق های گالوانیزه قبل از انبار کردن و بسته بندی آن ها از نکات قابل توجه و مهم می باشد؛ زیرا در صورت خشک شدن ناقص محصولات، رطوبت در بین شکاف های ورق نفوذ کرده و سبب خوردگی می شود.
  •          در هنگام انبار داری، ورق های فولادی در جای خشک و با تهویه مناسب باید نگهداری شوند.
  •          ورق های تازه تولید شده بیشتر در معرض شوره های سفید قرار دارند؛ زیرا هنوز یک لایه اکسید پایدار بر روی آن ها به وجود نیامده است.
  •          امکان تشکیل شوره در شکاف ‌ها، ترک ‌ها و قسمت هایی که رطوبت و آب در آن ها جمع می‌شود، بیشتر است.
  •          PH  مکان هایی که ورق گالوانیزه در آن ها نگهداری می شود باید بین 6 تا 12 باشد.
  •          بررسی ورق های گالوانیزه به صورت دوره ای یکی دیگر از نکات مهم می باشد و باید در صورت آسیب دیدگی و وجود شوره، پاکسازی شوند.
  •          نکته آخر این که بهتر است از تماس مستقیم محصولات گالوانیزه شده با فلزات غیر مشابه مانند مس و برنج به خصوص در محیط هایی که در معرض خوردگی قرار دارند، خودداری کنید. در صورت مجبور به نگهداری هر دو مطمئن شوید که یک عایق بین این دو فلز وجود داشته باشد.

جمع بندی

ورق های گالوانیزه از پوشش دادن ورق های روغنی به دست می آیند و قیمت روز ورق روغنی بر نرخ کلی آن ها اثرگذار می باشد. در این مطلب راه های پاکسازی ورق گالوانیزه و جلوگیری از ایجاد شوره بر روی آن ها را بیان کردیم تا کسانی که قصد نگهداری این محصولات را دارند با مشکلات ذکر شده مواجه نشوند.