همان طور که می دانید آهن و فولاد مواد ضعیفی هستند و پس از فرایندها و واکنش های آلیاژی مختلف به محصولات متععدی از جمله ورق گالوانیزه، روغنی، سیاه و ... تبدیل می شوند. مقدار تولید آهن و فولاد بسته به مواد اولیه، روش تولید، فرایندها و استانداردهای هر کشور دارد. شرکت آهن اینفو نرخ تمامی محصولات فولادی از جمله قیمت ورق گالوانیزه را در وب سایت خود روزانه بارگذاری می کند. برخی از بزرگ ترین کشورهای تولید کننده فولاد در جهان عبارت اند از:

  •        چین
  •         هند
  •         ژاپن
  •         ایالات متحده آمریکا
  •        روسیه
  •         کره جنوبی
  •         آلمان
  •          ترکیه
  •         برزیل
  •         ایران

این کشورها از جمله 10 کشور برتر در بحث تهیه و عرضه آهن و فولاد در جهان می باشند. پس از گذشت محدودیت هایی که در بازار عرضه و تقاضا وجود داشت، در اوایل سال 2022 شاهد پیشرفت و افزایش عرضه و تقاضا در این زمینه بوده ایم. بیشترین تولید کنندگان آهن و فولاد چین، هند و ژاپن هستند. در میان تمامی تولید کنندگان فولاد در جهان برخی از آن ها به عنوان قطب فولاد دنیا شناخته شده اند. شرکت آهن اینفو با عرضه محصولات فولادی، قیمت ورق سیاه را نیز در سایت خود به صورت روزانه بارگذاری می کند.

ورق گالوانیزه چیست؟ کاربرد و بهترین مزایای آن

معرفی بهترین تولید کنندگان

در ادامه به معرفی هر کدام از تولید کنندگان می پردازیم تا بیشتر با صنعت فولاد و اهمیت آن در دنیا آشنا شوید.

چین

امروزه کشور چین در بسیاری از زمینه ها برتر می باشد. این کشور با ظرفیت سالانه تولید بیش از 900 میلیون تن فولاد به یکی از بزرگ ترین و برترین تولید کنندگان این ماده تبدیل شده است. تولید در این زمینه یکی از نیازهای حیاتی این کشور و بخشی از اقتصاد آن را تشکیل داده است.

از سوی دیگر آمار و تحقیقات در مورد تولیدات این کشور نشان داده است که چین به تنهایی 57.5 درصد از نیاز فولاد کل جهان را تأمین می کند. چین در اوایل سال 2021 با تولید 473.1 میلیون تن فولاد، رشد 13.9 درصدی را در تولید ثبت کرد، اما در سال 2022 در مقایسه با سال قبل، با تولید 99.5 میلیون تن فولاد و افزایش 6.6 درصدی کل عرضه در این صنعت همراه بود. همین روند ساده، نشان از برتر بودن این کشور در تولیدات صنعت فولاد می باشد که بسیار اهمیت دارد.

البته تولیدات در سال 2020 کاملاً با کاهش غیر قابل باوری همراه بود و عرضه و تقاضای این محصولات با سقوط عجیبی رو به رو شد. با گذشت زمان مجدد فعالیت شدید خود را آغاز کرد و امروزه اولین تولید کننده برتر در جهان شناخته می شود. از جمله کارخانه های برتر این کشور می توان به آن استیل، بائو استیل، پانژیهوا، تیانجین پایپ، چونکینگ و... اشاره کرد.

هند

کشور هند با ظرفیت تولید سالیانه بیش از 10 میلیون تن فولاد نیز به یکی از برترین تولید کنندگان در این صنعت و جهان تبدیل شده است. با وجود رشد جمعیت و افزایش تقاضا برای این محصولات در آینده ای نزدیک ممکن است این کشور به یکی از مهم ترین تولید کنندگان فولاد در جهان تبدیل گردد.

کشور هند در سال 2021 با تولید 9.2 میلیون تن فولاد و رشد 46.9 درصدی در اوایل این سال همراه بود. همچنین محدودیت های کرونا را نیز پشت سر می گذاشت و به این ترتیب به دومین تولید کننده برتر ورق های فولادی از جمله روغنی، سیاه و ... در جهان تبدیل شد. قیمت ورق روغنی در سایت آهن اینفو نیز قابل مشاهده است. از جمله کارخانه های مهم این کشور می توان به استیل اتوریتی هند، اواف بی، تانا استیل و ... اشاره کرد.

ورق روغنی چیست ؟ کاربردو انواع آن

ژاپن

این کشور نیز مانند هند، با تولید بیش از 100 میلیون تن فولاد در سال، یکی دیگر از تولید کنندگان آن در جهان می باشد. ژاپن یکی از پیشگامان تولید فولاد و محصولات آن و با استفاده از تکنولوژی ها و استانداردهای پیشرفته می باشد.

پس از افزایش تقاضا در زمینه فولاد کشور ژاپن تولیدات خود را به 8.4 درصد میلیون تن در ماه رساند و 42.2 درصد در سال 2022 پیشرفت داشت. از کارخانه های برتر این کشور می توان آیچی استیل، جی اف ئی، ژاپن استیل ورکس و... را نام برد.

آمریکا

کشور آمریکا نیز ممکن است یکی از پیشگامان صنعت فولاد و آهن در جهان محسوب شود و در زمینه تکنولوژی های پیشرفته فولادی، مهندسی آن و استفاده از روش های جدید حرفی برای گفتن داشته باشد. این کشور با دارا بودن ظرفیت تولید سالیانه بیش از 70 میلیون تن به یکی از برترین تولید کنندگان در جهان تبدیل شده است و بخش مهمی از اقتصاد خود وابسته به این صنعت است.

تولید فولاد در سال 2021 در ایالات متحده طبق کارخانه های آن، 7.2 میلیون تن در سال بوده است که نسبت به سال 2020 رشد 47.6 درصدی داشته است. بر اساس اعلام انجمن جهانی فولاد این کشور در عرضه محصولات فولادی از جمله ورق رنگی در رتبه چهارم قرار گرفته است. قیمت ورق رنگی در صفحه جداول وب سایت آهن اینفو نیز قابل رویت می باشد. کارخانه های مهم کشور آمریکا در تولید فولاد شامل آمپکو پیتسبورگ، استیل داینامیکس، المپیک استیل، ریلاینس استیل و ... می باشند.

در آمریکای شمالی، رشد صنعت فولاد حدود 47.7 درصد بوده است و به 10.1 میلیون تن رسیده است. از سوی دیگر آمریکای جنوبی تولیدات خود را به رشد 49.7 درصدی رسانده و 3.9 درصد افزایش داشته است. این کشور در اوایل سال 2022، 48.4 میلیون تن فولاد را به بازار عرضه کردند که این موضوع باز از افزایش 11.3 درصدی تولیدات آن ها خبر می دهد. کارخانه های تولید فولاد در ایالات متحده، رقم تولیدی 34.8 میلیون و افزایش تولید 10.6 درصدی داشته اند.



ورق سیاه چیست؟ انواع، ابعاد و نحوه تولید

روسیه

روسیه نیز یکی از تولید کندگان برتر در جهان می باشد که با ظرفیت سالانه تولید 70 میلیون تن به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته در زمینه فولاد شناخته شده است و همواره به دنبال افزایش تولید و پیشرفت در زمینه های جدید فولاد می باشد و تولید انواع محصولات آن را از جمله ورق اسیدشویی انجام می دهد. قیمت ورق اسیدشویی به صورت روزانه و لحظه ای در وب سایت آهن اینفو بارگذاری می شود. شرکت های مهم تولید فولاد در این کشور عبارت اند از: اوراز، سیورستال، ام ام کی و ...

ورق اسیدشویی چیست، کاربرد و فرایند تولید

کره جنوبی

کره جنوبی نیز از دیگر کشورهای تولید فولاد با ظرفیت سالانه حدوداً 68 میلیون تن می باشد. این کشور نیز یکی از پیشگامان صنعت فولادو پیشرفت در تکنولوژی آن است و از این رو مهم ترین صادر کننده محصولات فولادی به شمار می آید. از جمله مهم ترین کارخانه تولید فولاد در کشور می توان به پوسکو اشاره کرد.

آلمان

کشور آلمان نیز با تولید بیش از 42 میلیون تن فولاد در سال، یکی دیگر از تولید کنندگان برتر می باشد. مشهوریت این کشور به سبب استفاده از تکنولوژی های پیشرفته در تولید فولاد می باشد. کارخانجات مهم آن عبارت اند از: آراچ بی، تیسن گروپ و فروستال.

ترکیه

این کشور نیز با ظرفیت تولید سالانه 33 میلیون تن، یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان برتر می باشد. آن ها سعی در پیشرفت در صنعت فولاد و تبدیل به یکی از صادر کننده های مهم در جهان دارند. همچنین این کشور از منابع غنی آهن و فولاد بهره مند می باشد. از مهم ترین کارخانجات تولید فولاد در این کشور می توان به اردمیر، ایسدمیر و کاردمیر اشاره داشت.

برزیل

برزیل نیز یکی از تولید کنندگان برتر در جهان می باشد که در سال 2020 بر اساس آمار انجمن جهانی فولاد، 30 میلیون تن تولید داشته است. این موضوع نشان دهنده 3.5 درصد از تولیدات محصولات فولادی کل جهان مانند ورق اسیدشویی می باشد که بسیار حائز اهمیت است. عوامل افزایش تولیدات در این کشور شامل  منابع معدنی، صادرات قابل توجه، صنعت ساخت و ساز و خودروسازی پویا در برزیل و ... می باشند. قیمت ورق اسیدشویی در وب سایت آهن اینفو قابل مشاهده است.

ایران

کشور ایران با وجود داشتن منابع غنی از آهن و فولاد و داشتن 31 کارخانه بزرگ در این زمینه به عنوان یکی از مهم ترین صادر کننده ها در جهان محسوب می شود. مقدار تولید آن در سال 2021 نسبت به سال 2020 با 11 درصد افزایش همراه بوده است و از این رو روند عرضه و تقاضا در آن رو به پیشرفت است.

شرکت آهن اینفو به عنوان مرجع فروش محصولات فولادی مانند ورق قلع اندود و... در تلاش برای ارائه بهترین محصولات به خریداران گرامی می باشد؛ از این رو نرخ تمامی محصولات از جمله ورق قلع اندود را می توانید به صورت لحظه ای در سایت مشاهده کنید.

کشور عزیزمان ایران نیز با ظرفیت تولیدات سالانه حدود 29 میلیون تن در سال 2021 همراه بوده است و یکی دیگر از تولید کنندگان برتر در تولید انواع محصولات فولادی مانند اسلب، قلع اندود، آهن و ... می باشد. نرخ انواع محصولات فولادی از جمله قیمت اسلب فولادی با مراجعه به وب سایت آهن اینفو قابل رویت می باشد. از کارخانه های مهم کشور ایران در زمینه فولاد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •          کارخانه فولاد مبارکه اصفهان
  •         مجموعه فولاد تاراز در چهارمحال و بختیاری
  •          مجتمع هفت الماس قزوین
  •          شرکت اکسین اهواز

اسلب فولادی یا تختال چیست؟ کاربرد و مزایای آن

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

تولیدات فولاد در ایران از سال 1350 آغاز شد و اولین کارخانه در تولید محصولات فولادی مجتمع فولاد مبارکه اصفهان می باشد.  قیمت ورق رنگی فولاد مبارکه و دیگر محصولات آن در وب سایت آهن اینفو به صورت لحظه ای بارگذاری می شود. لازم به ذکر است این کارخانه اولین مجموعه و اقدام را در تولید انواع ورق رنگی آغاز کرد.

قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه یکی از مواردی است که در حوزه قیمت گذاری شرکت های مختلف و محصولات فولادی از جمله آهن اینفو اثرگذار است. صادرات کشور توسط کارخانه های مهم نیز حدود 5 میلیون تن در سال بوده است که مقدار قابل توجهی در بحث نقل و انتقالات می باشد.

با این حال اگر مشکلاتی نظیر پیشرفت تکنولوژی و استفاده از دستگاه های به روز در کشور حل شود، این مقدار و همچنین بازار عرضه و تقاضا صعودی خواهد شد؛ زیرا ایران با وجود منابع غنی معدن های آهنی و فولادی زمینه بهتری در تولید محصولات فولادی از جمله ورق آهن و... را دارد.

کارخانه فولاد تاراز، مجتمع هفت الماس قزوین، کارخانه شصت شهرکرد و شرکت اکسین اهواز نیز در زمینه تولید و صادرات انواع ورق های فولادی نقش مهمی را ایفا می کنند.

بهترین تولید کنندگان ورق فولادی در کشور

تولیدات فولاد در جهان

بر اساس تحقیقات انجمن جهانی فولاد، تمامی کارخانه های سراسر دنیا حدود 174 میلیون تن فولاد در ماه مه تولید نموده اند که به نسبت سال قبل 16.5 درصد افزایش یافته است. از دیگر کشور های تولید کننده می توان به آفریقا با تولید 1.3 میلیون تن اشاره کرد. تهیه و عرضه فولاد در آسیا و اقیانوسیه رشد 11.7 درصدی و حدود 128.4 میلیون تن بوده است. در کشورهای اوراسیا نیز 14.8 درصد رشد و 9.1 میلیون تن و در اتحادیه اروپا با رشد 32.7 درصدی و 13.5 میلیون تن بوده است. همچنین در خاورمیانه این مقدار 16.8 درصد رشد داشته و رکورد 3.7 میلیون تنی را ثبت کرده است.

میزان تولیدات سایر کشورهای جهان در ماه مه سال ۲۰۲۱ و رشد آن در مقایسه با مه ۲۰۲۰ به صورت زیر برآورد شده است:

  •          روسیه: ۶.۶ میلیون تن (۱۴ درصد رشد)
  •         کره جنوبی: ۶ میلیون تن (۱۰.۵ درصد رشد)
  •          آلمان: ۳.۵ میلیون تن (۳۵.۵ درصد رشد)
  •          ترکیه: ۳.۲ میلیون تن (۴۲.۴ درصد رشد)
  •         برزیل: ۳.۲ میلیون تن (۴۰.۱ درصد رشد)
  •          ایران: ۲.۶ میلیون تن (۷.۷ درصد رشد)

نقش ایران در تولید محصولات فولادی

ایران در تولید محصولات فولادی در رتبه دهم قرار دارد، اما پیش بینی می شود تا سال 1402 و غلبه بر مشکلات و تحریم های اقتصادی و نداشتن بحران هایی از جمله کرونا که در سال 2020 تا 2022 سبب وجود بسیاری از مشکلات در راستای عدم پیشرفت در همه زمینه ها شد، رتبه جهانی هفتم را در زمینه تولید فولاد کسب کند.

لازم به ذکر است با وجود مشکلات گفته شده، خصوصاً تحریم های اقتصادی، ایران رشد 9.2 درصدی را نسبت به سال 2020 داشته است که مقدار قابل توجهی می باشد. بر اساس انتشار انجمن فولاد جهانی، 64 تولید کننده برتر در جهان موفق به عرضه 837.5 میلیون تن فولاد شده اند که درصد رشد آن 14.5 است.

توسعه و پیشرفت در بیشتر زمینه ها خصوصاً فولاد، همچنان ادامه دار می باشد و تولید این محصولات در سال 1392 که 123 میلیون تن بوده است تا سال 1399 به 230 میلیون تن رسیده است.

امیدواریم با افزایش تقاضا و بهبود شرایط، فعالیت ها در زمینه تولید فولاد و خصوصاً صنعت ساخت و ساز افزایش داشته باشد. بر اساس پیش بینی های موجود، تقاضا برای تولید فولاد در سال 2023 حدوداً به 2874 میلیون تن و رشد تقریبی 7 درصدی خواهد رسید.

بزرگ ترین مصرف کنندگان فولاد در جهان

بزرگ ترین مصرف کنندگان فولاد در جهان بر اساس رتبه بندی در تولید فولاد می باشد به این ترتیب که چین، هند و ژاپن علاوه بر دارا بودن رتبه در تولید فولاد، از جمله برترین مصرف کنندگان این محصولات می باشد. مقدار استفاده آن ها در سال 2022 حدود 900 میلیون تن بوده است که 68 درصد از مصرف کل جهان می باشد.

کشور آمریکا نیز با مصرف بیش از 60 میلیون تن فولاد، به عنوان دومین مصرف کننده در جهان شناخته می شود. هند نیز با مصرف بیش از 100 میلیون تن در رده بعدی قرار دارد و همان طور که می دانید ظرفیت تولید سالیانه آن نیز همین مقدار می باشد. ژاپن و روسیه نیز به ترتیب با مصرف 30 و 35 میلیون تن فولاد در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

از دیگر تولیدات مهم جهان بر اساس منابع کشورها می توان به آلیاژهای مس و آلومینیوم اشاره داشت که استخراج گسترده آن ها در معادن سراسر جهان بخش مهمی از نیاز مصرف کنندگان را تأمین خواهد کرد.

در کشور ایران نیز استخراج این منابع هر روز در حال پیشرفت و توسعه می باشد و بخش مهمی از مصرف و صادرات در داخل و خارج را تأمین می کند.

کانتینر چیست و چگونه تولید می شود؟

جمع بندی

به طور کلی صنعت فولاد در جهان با اهمیت بالایی در حال توسعه و پیشرفت می باشد که در صنایع مختلفی از جمله ساخت و ساز، تجهیزات نظامی، خودرو سازی و ... کاربرد دارد. بزرگ ترین تولید کننده های جهان، تقریباً به اندازه تولید خود مصرف دارند و این مقدار روز به روز در حال افزایش است.

قیمت روز تمامی محصولات فولادی بسته به بازار عرضه و تقاضا، قیمت آهن و فولاد، وزن، ضخامت و دیگر عوامل اقتصادی دارد. بهتر است پس از خرید هر گونه محصول فولادی با استفاده از فرمول محاسبه وزن ورق، آن را ارزیابی کنید تا اطمینان بیشتری از خرید خود داشته باشید.

تولید فولاد در جهان با وجود داشتن منابع غنی فولاد و آهن نیز مشکلات خود را دارد، اما استفاده بهینه از آن ها و پیشرفت تکنولوژی سبب حل بسیاری از آن ها خواهد شد. به همین دلیل کشورهایی مانند ایران با وجود داشتن منابع غنی از این مواد، نیاز به تکنولوژی و دستگاه های پیشرفته تری دارند تا نیازهای مختلف مصرف کنندگان داخلی و خارجی و همچنین افزایش هزینه ها را کنترل نمایند.

شرکت بازرگانی آهن اینفو در تلاش برای تولید کلیه مقاطع فولادی و قیمت گذاری مناسب بر روی آن ها می باشد تا بهترین کیفیت و کمترین نرخ را در اختیار خریداران عزیز قرار دهد. برای مشاوره بیشتر در زمینه محصولات فولادی می توانید با کارشناسان فروش و شماره تلفن 03136605390 الی 93 تماس بگیرید.