براساس گزارش تیم تحلیلی آهن اینفو در هفته‌ی منتهی به چهارشنبه 2 سپتامبر، قیمت اسلب و بیلت صادراتی افزایش یافت، زیرا معاملات جدیدی با نرخ بالاتر، انجام گرفت که این امر به دلیل افزایش قیمت محصولات نیمه تمام فولادی در آسیا می‌باشد.

فعالان بازار اظهار داشتند که این هفته، فولاد مبارکه محموله‌ای از اسلب را با قیمت 425 دلار به ازای هر تُن فوب دریای سیاه فروخت و شرکت تابعه‌ی آن، فولاد هرمزگان، محموله‌ی دیگری را با قیمت 422 دلار به ازای هر تُن فوب فروخت. هر دو محموله ارسالی ماه نوامبر بودند در همین حین فولاد خوزستان در آخرین مناقصه‌ی خود، در پی دستیابی به حداقل قیمت 430 دلار به ازای هر تُن فوب بود. انتظار می‌رفت که این مناقصه در تاریخ 1 سپتامبر بسته شود اما در زمان انتشار مقاله در تاریخ 2 سپتامبر به پایان رسیده بود.

فعالان بازار اظهار داشتند که حتی اگر قیمت اسلب در آسیا افزایش یابد، چنین قیمتی بسیار بالا می‌باشد، اما درصورتیکه فولاد خوزستان 430 دلار با احتساب حاشیه سود معامله‌گر هزینه‌ی انتقال پول و حمل و نقل، بدست آورد، بسته به تناژ، معادل 465-470 دلار به ازای هر تُن تحویل cfr می‌باشد.

شرکت روسی اوراز، محموله‌ی 40.000 تنی اسلب، ارسالی ماه دسامبر را به چین به قیمت 455 دلار به ازای هر تُن تحویل cfr، فروخت پس از آن یک منبع کارخانه‌ای خبر داد که مشتریان چینی حتی قیمت‌های بالاتر را نیز خواهند پذیرفت.

همراه با تخصیص محموله‌های ارسالی نوامبر، فعالان بازار گفتند که تعدادی از محموله‌های اسلب ایرانی برای ارسال بی‌درنگ و سریع موجود است که به قیمت 417 دلار به ازای هر تُن فوب بنادر جنوبی ایران، عرضه شده‌اند؛ گرچه آن‌ها افزودند که کارخانجات حاضر به پذیرش قیمت‌های کمتر از 415 دلار به ازای هر تن فوب نیستند.

یکی از تجار عنوان کرد: "اخیراً فروش اسلب در بازار بورس ایران ضعیف بوده است، به همین دلیل احتمالاً مقداری از تناژ موجود را به صادرات اختصاص خواهند داد."

در تاریخ 2 سپتامبر، ارزیابی هفتگی، برای اسلب صادراتی فوب بنادر ایران 425-415 دلار به ازای هر تُن فوب بود که نسبت به قیمت 405-400 دلاری چهارشنبه‌ی هفته‌ی قبل، افزایش قیمت مشاهده می‌شود.

براساس گزارش منابع، قیمت پیشنهادی توسط کارخانجات کمتر از 405 دلار به ازای هر تُن فوب بنادر جنوبی ایران نبوده است، با این وجود چندین محموله توسط کارخانجات به قیمت 404-397 دلار به ازای هر تُن فوب به بازرگانان فروخته شده است و این محدوده در رنج تخمین زده شده در 26 اوت، منعکس شده است.

در تاریخ 26 اوت، ارزیابی هفتگی برای بیلت صادراتی فوب بنادر ایران 400-395 دلار به ازای هر تُن فوب بود.

تیم تحلیلی آهن اینفو
#آگاهانه_خرید_کنید