بازار صادراتی بیلت فولادی کشورهای CIS، در انتهای هفته‌ی جاری به دلیل استقبال بیشتر مشتریان و قیمت فروش بالاتر، مستحکم تر شد. محرک این قضیه، افزایش قیمت مواد اولیه در سراسر جهان و گرایش مثبت به بازار در چین می‌باشد.

گزارش شده است که محموله‌ی بزرگی از بیلت اوکراین به قیمت 415 دلار تحویل cfr که معادل 375-370 دلار fob دریای سیاه است، به چین فروخته شد. معامله‌های حوضه‌ی آبخیز دریای سیاه، در هفته‌ی منتهی به جمعه 17 ژوئیه، علیرغم افزایش قیمت پیشنهادی خریدار و تقاضای زیاد، به دلیل افزایش هزینه‌های حمل و نقل، در چین بسیار کم بود.

فعالان بازار گزارش دادند که این هفته، هزینه‌های حمل بار از دریای سیاه به چین، در محدوده‌ی 45-40 دلار به ازای هر تن، متغیر است. در مقایسه با هزینه‌ی باربری 35 دلاری به ازای هر تن fob در اوایل ژوئیه، افزایش قیمت مشاهده می‌شود. این امر به دلیل افزایش نرخ کار در بنادر چینی اتفاق افتاده است.

اما برخی از آنها ابراز امیدواری کردند که کاهش احتمالی هزینه‌ی باربری در هفته‌ی آینده منجر به رونق بیشتر معاملات تجاری خواهد شد.

یکی از تاجران اظهار داشت : "شاخص انتقال محموله‌های خشک بالتیک(BDI) (معیاری برای هزینه‌ی باربری محموله‌های مواد خام با کشتی ) هفته‌ی قبل به اوج خود رسید و اخیراً رو به کاهش است. بنابراین هزینه‌های حمل و نقل احتمالا کاهش خواهد یافت."

یکی دیگر از تامین کنندگان اوکرانی نیز حدود 50000 تن بیلت را به عربستان سعودی به قیمت 402 دلار به ازای هر تن تحویل cfr، یا قیمت 377-375 دلار به ازای هر تن فوب دریای سیاه فروخته است.

این به دنبال فروش محموله‌ای از بیلت با کیفت مفتول سازی به حوزه‌ی آبخیز مدیترانه به قیمت 373 دلار به ازای هر تن فوب دریای سیاه، در هفته‌ی قبل اتفاق افتاده است.

قیمت‌های پیشنهادی اخیر محصولات در کشور‌های CIS، در محدوده‌ی قیمتی 385-375 دلار به ازای هر تن فوب دریای سیاه، بسته به کارخانه و مقصد، گزارش شده است.

اما مشتریان ترکیه حاضر به پرداخت حداکثر 380 دلار به ازای هر تن تحویل cfr، معادل 365 دلار به ازای هر تن fob دریای سیاه بودند. در همین حال قیمت قابل قبول برای مشتریان الجزایری، 370 دلار به ازای هر تن fob دریای سیاه است. در زمان انتشار مقاله، خبری از سفارش جدید از سمت این کشورها نیست، زیرا کارخانه‌ها حاضر به تخفیف قیمت نیستند.

در تاریخ 17 ژوئیه، شاخص بیلت صادراتی، فوب دریای سیاه، کشورهای CIS، 375 دلار به ازای هر تن بود که این رقم روزانه 1 دلار افزایش داشته است و از روز دوشنبه 13 ژوئیه، حدوداً 4 دلار افزایش قیمت به ازای هر تن مشاهده می‌شود.

ترجمه اختصاصی از آهن اینفو

# آگاهانه_خرید_کنید