در هفته ی منتهی به چهار شنبه،1 ژوئیه،قیمت بیلت صادراتی ایران،کاهش یافت،که عمدتا این امر به دلیل کاهش معاملات صورت گرفته در شرکت های آسیایی و همچنین کاهش قیمت سنگ آهن رخ داده است.

پیشنهاد اکثر کارخانه ها در هفته ی جاری،375-370 دلار به ازای هر تن فوب بنادر جنوب ایران بود،در مقایسه با قیمت 380-375 دلاری هفته ی قبل،کاهش قیمت مشاهده می شود.

فعالان بازار به fastmarket  گفتند که روز دوشنبه، یک محموله ی 30000تنی از بیلت 5-sp،به قیمت کمی کمتر از 370 دلار به ازای هر تن فوب فروخته شده است.با وجود اینکه،اکثر کارشناسان معتقدند که قیمت قابل قبول فعلی حدودا 360 دلار به ازای هر تن  فوب می باشد.

یکی از بازرگانان اظهار کرد :"این هفته،به دلیل آشفتگی قیمت گرانول سنگ آهن،در چین،حجم معاملات بازار کم است."

تخمین قیمت fastmarket،برای سنگ آهن 62 درصدی چینگدائو،در تاریخ 1 ژوئیه،99.17 دلار به ازای هر تن بود که نسبت به روز قبل 0.26 دلارو نسبت به هفته ی گذشته 4.17 دلار کاهش یافته است.

این هفته خبری از  فروش بیلت ایران به مقصد چین یا جنوب شرق آسیا نیست.قیمت پیشنهادی مشتریان چینی 390 دلار به ازای هر تن cfr  است که معادل 360 دلار به ازای هر تن فوب است،که درصورتیکه حاشیه سود تاجر و هزینه های مازاد را کسر کنیم حداقل 355 دلار به ازای هر تن فوب می باشد.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس،نیز تمایل به خرید به قیمت 360 دلار به ازای هر تن فوب بنادر جنوبی ایران،بودند.به گفته ی منابع،هزینه ی حمل و نقل و ارسال کالا به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس،حدودا 18-22 دلار است.یکی از منابع خبری تجاری اظهار داشت:کمبود تقاضا،برخی از تولید کنندگان را مجبور کرده است تا مناقصات خود را برای یک هفته ی دیگر تمدید نمایند.

در تاریخ 1 ژوئیه،تخمین قیمت هفتگی fastmarket برای بیلت صادراتی ،فوب بنادر ایران 370-360 دلار به ازای هر تن فوب بود.در مقایسه با قیمت 373-360 دلاری هفته ی گذشته.

معاملات تجاری فروش اسلب نیست در طول هفته ی گذشته نیز،شاهد رکود بوده است.فولاد خوزستان،صادر کننده ی عمده ی اسلب فولادی ایران،اسلب را به قیمت 375 دلار به ازای هر تن فوب بنادر جنوبی ایران،عرضه کرده است.اما این قیمت به نظر فعالان بازار بسیار بالا می باشد.

منابع گفتند که در چین،یک تاجر،395 دلار به ازای هر تن تحویل cfr،یا 365 دلار به ازای هر تن فوب را برای اسلب ایرانی پیشنهاد کرده است.در زمان انتشار این مقاله هیچگونه ثبت سفارشی صورت نگرفته است.

در تاریخ 1 ژوئیه،تخمین قیمت هفتگی Fastmarket برای اسلب صادراتی،فوب بنادر ایران،370-365 دلار به ازای هر تن بود که در طول هفته  این قیمت تغییری نکرده است.

 

 

ترجمه اختصاصی از آهن اینفو