در هفته ی منتهی به روز دوشنبه،18 مه،قیمت اسلب فولادی کشورهای CIS،در بازارهای صادراتی،خط سیر های متفاوتی داشت.زیرا قیمت قابل قبول در بازار های سنتی مانند ترکیه و ایتالیا،و بازار چین،شاهد اختلاف و شکاف های رو به رشدی بود.اخیرا چین به یک وارد کننده ی فعال اسلب تبدیل شده است.

در تاریخ 18 مه،تخمین قیمت هفتگی fastmarket،برای اسلب فولادی، در بازار صادراتی،فوب دریای سیاه کشورهای CIS، 330-350 دلار به ازای هر تن بود.که نسبت به قیمت 340-335 دلاری هفته ی قبل،افزایش قیمت مشاهده می شود.هفته ی گذشته،مشتریان ایتالیایی و ترک،بلاخص در بازار اسلب فعالیتی نداشتند و ترجیح دادند که به ارزیابی وضعیت  موجود بپردازند.

هفته ی قبل،کارخانه های ترکیه،قیمت محصولات تخت خود را افزایش دادند و منتظر پاسخ مشتریان بودند.اما تاکنون خبری از ثبت سفارش جدید نیست.

براساس اظهارات منابع،کلاف گرم ترکیه،به قیمت 405-390 دلار به ازای هر تن فوب عرضه شد،در حالیکه خریداران خواستار قیمتی در حدود 390-380 دلار به ازای هر تن فوب هستند.

منابع گفتند که تقاضای مواد اولیه در بازار های صادراتی ترکیه،نسبتا متوسط بوده است و هیچگونه معامله ی بزرگی صورت نگرفته است.در روز 14 ما مه،گفته شده :اروپا،که یکی از بازار های صادراتی مهم برای کلاف گرم ترکیه است،تحقیقاتی را برضد بازار شکنی یا رقابت مخرب در مورد کلاف گرم ترکیه ،آغاز نموده است.

یک منبع ترک اظهار کرد:"در صورت دستیابی به قیمت بالاتر کلاف گرم،قادر خواهیم بود که مقادیر بالاتری از اسلب های فولادی را بپذیریم،اما تحقق یافتن این امر یا رسیدن به این مرحله،بسیار دشوار است."

وی افزود:"قیمت قابل قبول،برای اسلب فولادی کشورهای CIS،345 دلار به ازای هر تن تحویل cfr ترکیه می باشد.که تقریبا معادل قیمت 330 دلار به ازای هر تن فوب دریای سیاه است."

در اوایل هفته ی گذشته،شایعه ای مبنی بر فروش اسلب روسی به ترکیه در بازار،پخش شد؛اما در زمان انتشار مقاله چنین خبری قابل تایید نیست.

هفته ی گذشته،تمایل خریداران ایتالیایی برای واردات اسلب،نسبتا متوسط بود،اما پیشبینی می شود که سفارشاتی در نیمه ی دوم ماه مه،صورت بگیرد.با این حال، محموله ای از اسلب اوکراین،به این کشور،به قیمت 350 دلار به ازای هر تن تحویل cfr، و یا 330 دلار به ازای هر تن فوب دریای سیاه فروخته شده است.

این درحالی است که هفته ی قبل،در چین،یک محموله ی 50000-40000تنی اسلب روسی،با گرید ویژه،به قیمت 378 دلار به ازای هر تن تحویل cfr، معامله شد.فعالان بازار گفتند که این قیمت معادل 371 دلار به ازای هر تن تحویل cfr برای محصولاتی با گرید اصلی(ابتدایی).و یا 341 دلار به ازای هر تن فوب دریای سیاه می باشد.

در انتهای هفته،مشتری های چینی قیمت 380 دلار را به ازای هر تن تحویل cfr،برای اسلب ارسالی از شرق دور روسیه و آمادگی بارگیری در ماه آگوست را پذیرفته بودند.

هفته ی قبل، سفارشاتی نیز از هند،کره جنوبی و ژاپن به قیمت 385 دلار به ازای هر تن،تحویل cfr، ثبت شده است.اما شرایط تحویل و ارسال بار این محموله ها بهتر است.

در حال حاضر،اسلب کشورهای CIS،فقط برای ارسال و تحویل در ماه آگوست موجود است،زیرا محصولات ارسالی ماه ژوئیه،از قبل به فروش رفته است.

فعالان بازار اعلام کردند که مشتریان چینی حاضر به پذیرش قیمت 380-375 دلار به ازای هر تن تحویل cfr،برای اسلب های CIS،هستند،این قیمت معادل قیمت 350-345  دلار به ازای هر تن فوب دریای سیاه می باشد.

 

 

ترجمه اختصاصی از آهن اینفو