در تاریخ 18 مه،روز دوشنبه، قیمت کلاف گرم چین در بازار داخلی افزایش قابل توجهی یافت.این امر به دلیل کاهش تولید در تانگشان، قطب فولاد سازی چین،اتفاق افتاد در نتیجه صادرکنندگان،محصولات خود را به قیمت های بالاتری عرضه کردند.

بازار داخلی:

·         شرق چین(شانگهای): 3520-3550 یوان(496-500 دلار) به ازای هر تن،100-90 یوان افزایش قیمت مشاهده می شود

·         شمال چین(تانگشان): 3520 یوان به ازای هر تنف100 یوان افزایش یافته است.

فروشندگان،صبح هنگام، محموله ای را به قیمت 3520 یوان به ازای هر تن عرضه نمودند،که در حال حاضر بسیار بیشتر از قیمت های روز جمعه هست.اما بعد از ظهر همان روز،آنها تمایل داشتند تا محصولات را به قیمت بسیار بالاتری عرضه کنند،حتی برای خریدارانی که سفارشات خود را بصورت مداوم،ثبت کرده بودند.

بازرگان اهل شانگهای گفت که فعالان در بازار، پس از اینکه خبر کاهش تولید در شهر تانگشان،در استان هبی را شنیدند،قیمت کلاف گرم را بصورت جهشی بالا بردند.مقامات محلی به کارخانه های تولید فولاد در چند استان،دستور دادند که از تاریخ 18 مه تا 31 مه،برای کاهش آلودگی هوا،تولید را کاهش دهند.

دولت محلی در قبال تولید کنندگان فولاد،رویکردی مناسب و هم اندازه،متناسب با تمام تولید کنندگان،را اعمال نکرد،اما بصورت جداگانه،دستورالعمل های مشخصی به کارخانه ها داده است.برای مثال،دستورالعمل اعمال شده به کارخانه ی آهن و فولاد هبی یانشان،در منطقه ی کیانان،شامل بکارگیری و راه اندازی تنها دو ماشین گندله سازی بود.

منابع معتقدند این اقدامات به منظور جلوگیری از آلودگی هوای شمال چین صورت گرفته است زیرا جلسات سالیانه ی سیاست گذاران در پکن،یعنی کنگره ی ملی خلق و کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین،در آینده ی نزدیک برگزار خواهد شد.

تاجری از شانگهای اظهار داشت که وی نمی تواند کلاف گرم با درجه ی نورد مجدد،بویژه آنهایی که عرض بالایی داردند را،به اندازه ی کافی از شمال چین،فراهم کند. زیرا زمانی که خریداران،خبر کاهش تولید را شنیدند،برای دادن سفارش هجوم بردند. وی افزود:این نوع از گرید کلاف گرم،عمدتا در بخش های زیرساختی و زیربنایی و ساختمان سازی،استفاده می شود.که سفارشات صورت گرفته در این صنعت،در هفته ی گذشته،موجب رونق بازار فولاد شد.

اگرچه منابع بازار در مورد تاثیر این موضوع بر گرایش نسبت به بازار،تردیدی ندارند اما مطمئن نیستند که کاهش تولید فولاد به چه میزانی،بر حجم و موجودی فولاد،تاثیر گذار خواهد بود.به همین دلیل پیشبینی می کنند که بازار داخلی فولاد،در کوتاه مدت،رونق زیادی خواهد داشت.

صادرات

شاخص صادراتی کلاف فولادی ،فوب بندر اصلی چین،430.59 دلار به ازای هر تن بود که 14.04 دلار افزایش قیمت مشاهده می شود.

یک منبع کارخانه ای در شرق چین گفت که آنها کلاف گرم خود را در این هفته به قیمت 435 دلار به ازای هر تن فوب،عرضه می نمایند،در مقایسه با هفته ی قبل که تولید کننده ی فولاد حاضر به عرضه ی محصول به قیمت 420-425 دلار به ازای هر تن فوب بود.

منبع دیگری از کارخانه ای در همان منطقه اظهار کرد که آنها تصمیم دارند قیمت خود را تا 440 دلار به ازای هر تن فوب افزایش دهند.اگرچه این کار را بصورت رسمی انجام نداده اند.تاجران تخمین زدند که 430 دلار به ازای هر تن فوب،پایین ترین قیمتی است که عمده ی کارخانجات،پس از دستاوردهای اخیر،حاضر به پذیرش آن هستند/

بازرگان دیگری از شانگهای اظهار کرد :در طول روز،مشتری وی در ویتنام ،420 دلار به ازای هر تن تحویل cfr، پیشنهاد کرده است که تقریبا معادل است با 410 دلار به ازای هر تن فوب،اما منجر به انجام معامله نشده است.

وی افزود که این قیمت حتی برای محصولات هندی که محموله های خود را به قیمت 425 دلار به ازای هر تن تحویل cfr ویتنام،عرضه کرده اند نیز بسیار پایین بود(زیرا کلاف گرم در هند نسبتا ارزان تر از محصولات چینی می باشد.)

یک بازرگان پکنی گفت که تجار چینی،قیمت های پیشنهادی خود را برای واردات کلاف گرم، به 420 دلار به ازای هر تن تحویل cfr چین،افزایش دادند،گرچه این امر توسط منابع دیگر تایید نشده است.

شایعات بازار

تاجری از ژجیانگ اظهار کرد :" شنیده ام که برخی از خریداران ویتنامی،پیشنهادات بالاتری معادل 423 دلار به ازای هر تن تحویل cfr (که معادل 413 دلار به ازای هر تن فوب چین است)،یه هند ارائه کردند.اما از اینکه آیا چنین پیشنهاد قیمتی منجر به انجام معامله خواهد شد،اطمینان ندارم،زیرا فروشندگان هندی،در طول دو هفته ی گذشته،پس از تهیه و تامین دو سفارش بزرگ از چین،قیمت محصولاتشان را افزایش دادند."

بازار بورس آتی شانگهای

در روز دو شنبه، اکثر معاملات انجام گرفته برای کلاف گرم،معاملات آتی ماه اکتبر، به قیمت 3440 یوان به ازای هر تن بود،که نسبت به  جمعه ی هفته ی قبل،75  یوان افزایش قیمت مشاهده می شود.