در روز سه شنبه 12 مه،تامین کنندگان کلاف گرم چین،به دلیل رونق بیشتر در بازار داخلی بخصوص صنعت ساخت و ساز،محصولات خود را با قیمت بالاتری وارد بازار صادراتی کردند.

بازار داخلی

شرق چین(شانگهای): 3390-3400 یوان (478-479 دلار) به ازای هر تن،قیمت بدون تغییر مانده است.

شمال چین(تنگشان):3350 یوان به ازای هر تن،بدون تغییر قیمت

چندین منبع خبر دادند که قیمت کلاف گرم در بازار داخلی به دلیل ثبات و تعادل در معاملات،بدون تغییر و با ثبات بود.

یک بازرگان از شانگهای اظهار کرد:"روی هم رفته،در صنایع پایین دستی،سطح تقاضا برای کلاف گرمبه همان سطح یک سال قبل یا بهتر از آن بازگشته است."

تقاضای بخش تولیدی مانند خودروسازی و لوازم خانگی،به دلیل رکود جهانی، بخصوص بعد از اینکه تولیدکنندگان عمده ی خودرو از جمله تویوتا،هیوندای و تسلا و فورد،برخی از خطوط تولید خود را متوقف کردند، بسیار ناچیز بوده است.منابع اظهار داشتند افزایش رونق در بخش ساخت و ساز،موجب تقاضای بیشتر فولاد شده است.

روز دوشنبه،انجمن ماشین سازان ساختمانی چین گزارش دادند میزان فروش 23تولیدکننده ی ماشین آلاتی نظیر لودر(که جز تجهیزات اصلی در صنعت ساخت و ساز می باشد)، 16666واحد بود.که نسبت به سال قبل 31.4 درصد افزایش مشاهده می شود.

همان بازرگان از شانگهای افزود،که این مساله نشان دهنده ی این است که صنعت ساخت و ساز،سریعتر از سال قبل در حال رشد است.این امر منجر به افزایش تقاضا برای کلاف گرم (ماده اولیه اصلی در ساخت و ساز) شده است.

صادرات

شاخص صادراتی کلاف گرم چین،فوب بنادر چین:410.16 دلار به ازای هر تن است و 3.68 دلار افزایش قیمت به ازای هر تن مشاهده می شود.

کارخانه ای در شمال چین،محصول خود را به قیمت 425 دلار به ازای هر تن فوب،عرضه کرده است که نسبت به هفته ی گذشته،5 دلار افزایش قیمت رخ داده است.یک منبع از کارخانه ای در شرق چین،به fastmarket گفت که آنها قیمتی رسمی پیشنهادی خود را در طول این هفته ثابت نگه خواهند داشت.قیمت ارائه شده توسط آنها 420 دلار به ازای هر تن می باشد که فضای کافی برای مذاکره نیز وجود خواهد داشت.

متقابلا وی در هفته ی گذشته معتقد بود که 415-410 دلار به ازای هر تن فوب برای سفارشات بزرگ نیز قابل قبول است.اکثر بازرگانان معتقدند که 410 دلار به ازای هر تن فوب،کمترین سطح قیمت قابل قبول کارخانجات تولید کننده می باشد.که نسبت به قیمت 405 دلاری هفته ی قبل (که پایین ترین قیمت مورد قبول کارخانجات بود) 5 دلار افزایش قیمت مشاهده می شود.اما برخی از فعالان بازار معتقدند که اگر کارخانجات چینی به افزایش قیمت اصرار ورزند،بازار صادراتی کلاف گرم چین،برای چندین هفته شاهد رکود خواهد بود،زیرا قیمت خریداران سایر کشورها،بسیار پایین تر از این می باشد.

یکی از تجار پکن اظهار داشت:اخیرا خریداران پاکستانی مبلغ 425-420 دلار به ازای هر تن تحویل  cfr،پیشنهاد داده اند که این رقم معادل 405-400 دلار به ازای هر تن فوب چین می باشد.

تاجر دیگری از ژجیانگ نیز گفت:این هفته،ویتنام چندین محموله ی ارسالی ماه ژوئن-ژوئیه را به هند،به قیمت 400 دلار به ازای هر تن تحویل cfr،سفارش داده است،که این قیمت معادل 390 دلار به ازای هر تن فوب چین است. این محموله ها شامل کلاف گرم با گرید ss400،می باشند.

شایعات بازار

تاجر دیگری از شانگهای گفت:کشور چین هنوز شانس بسیار پایینی برای صادرات دارد،زیرا خریداران میتوانند کلاف گرم را از کشورهایی نظیر هند، با قیمت پایین تر تهیه کنند.حتی در بعضی موارد شنیده می شود که ژاپن نیز محصولات خود را با قیمت بسیار پایین صادر کرده است.

بازار بورس آتی شانگهای

در روز سه شنبه، اکثر معاملات انجام گرفته برای کلاف گرم،معاملات آتی ماه اکتبر، به قیمت 3333 یوان به ازای هر تن بود،که نسبت به روز دوشنبه،4  یوان افزایش قیمت مشاهده می شود.

 

 

 ترجمه اختصاصی از آهن اینفو