تولید فولاد خام درچین ،با وجود اینکه همه گیری ویروس کرونا بازار داخلی را نابود کرد، در سه ماه اول سال 2020 افزایش یافت.براساس آمار دفتر ملی آمار چین(NBS)،میزان تولید فولاد خام چین(بزرگترین تولید کننده ی فولاد جهان)در سال گذشته،1.2 درصد افزایش یافت و در سه ماهه اول سال،حدودا به مقدار 234.5 میلیون تن رسید.

مشکلات ناشی از تولید بیش از حد فولاد در چین

افزایش تولید فولاد در چین،که بیش از نیمی از تولید جهانی فولاد را به خود اختصاص داده است،بعلت تقاضای کم در داخل کشور،موجودی فولاد بسیار افزایش یافته است.

 تقاضای فولاد در چین به دلیل توقف فعالیت های اکثر صنایع مصرف کننده ی فولاد برای کنترل شیوع بیماری،کاهش یافت.در همین حال کوره های تولید فولاد در سراسر کشور،به کار خود ادامه دادند در نتیجه در سه ماهه ی اول سال تولید افزایش یافت.

با وجود کاهش تولید در ماه مارس،افزایش تولید در سه ماهه اول سال مشاهده می شود.زیرا در ماه مارس،کارخانه های تولید فولاد در چین، بعلت کاهش و رکود تقاضا و افزایش موجودی،تولید خود را کاهش دادند.در ماه مارس موجودی فولاد در چین بالا بود در حالیکه به دلیل تضعیف تقاضا، سطح موجودی به آرامی کاهش پیدا میکرد.موجودی های انباشته شده،قیمت فولاد را در بازار داخلی چین،تحت فشار قرار داد.

با توجه به اینکه فعالیت های اقتصادی در چین،به تدریج از سر گرفته می شود،سرعت تولید فولاد خام احتمالا افزایش می یابد.درصورت افزایش تولید و تقاضای کم در بازار داخلی،انباشت موجودی محصولات فولادی از جمله کلاف گرم،کلاف سرد،میلگرد رخ می دهد و در نتیجه آسیب بیشتری به قیمت فولاد در چین و در سطح جهان خواهد زد.همچنین افزایش ذخایر فولادی در چین،نگرانی های گسترده ای در سطح جهانی ایجاد می کند؛چونکه احتمال می رود بازار فولاد، با سیل محصولات فولادی چین، با قیمت صادراتی ارزان، مواجه شود.

ظرفیت و موجودی بیش از حد چین،همچنان یک مساله ی اساسی محسوب می شود.علیرغم تنش های تجاری مابین ایالات متحده و چین،در سال قبل،کارخانه های فولاد چین،تولید را افزایش دادند تا از حاشیه سود سالم نهایت بهره را ببرند.عامل مهم و محرک دیگر نیز،تقاضای بیشتر فولاد در بازار داخلی بود.

طبق اعلان انجمن جهانی فولاد(WSA)(نهاد تجارت بین المللی صنعت آهن و فولاد)تولید فولاد چین نسبت به سال گذشته 8.3 درصد افزایش یافت و به 996.3 میلیون تن در سال 2019 رسید.سهم این کشور از تولید جهانی فولاد خام در سال 2018 ،50.9 درصد بود که به 53.3 درصد در سال 2019 افزایش یافت.

بر اساس اعلام  WSA،بطرز قابل توجهی،تولید فولاد چین 50 درصد افزایش یافت و به 74.4 میلیون تن در فوریه ی 2020 رسید.تولید کنندگان فولاد در چین،باوجود اینکه اختلالات ناشی از ویروس کرونا،حاشیه سود آنها را کاهش داد، همچنان به افزایش تولید ادامه دادند.

به قهقهرا رفتن بخش فولادی تحت شرایط ایجاد شده به دلیل همه گیری ویروس کرونا(پسروی بخش فولادی به دلیل ویروس کرونا)

تقاضای کم فولاد در چین،بزرگترین مصرف کننده ی فولاد جهان،به دلیل اقتصاد متزلزل داخلی،منجر به بروز مشکلاتی برای صنعت فولاد میشود.ویروس کشنده باعث سقوط بازار های بورس سرتاسر جهان شده است و همچنین امسال به دلیل نگرانی های حاصله از کاهش تقاضا در چین،عوارض سنگینی بر اکثر کالا ها از جمله فولاد داشته است.

این بیماری همه گیر،اقتصاد چین را کاملا نابود کرده  و فعالیت ها را در صنعت ساخت و ساز که بازار عمده ی مصرف کننده ی فولاد است-کاهش داده است.صنعت خودرو نیز که مقادیر زیادی از فولاد را مصرف می کند ،نیز در زمره ی صنایعی قرار دارد که ضربه ی سنگینی به آن وارد شده است.

این بیماری همه گیر به دلیل کمبود نیروی انسانی و اختلال در تامین قطعات خودرو،موجب کاهش تولید خودرو در چین شده است.علاوه بر این فعالیت های تولیدی در این کشور در سه ماهه اول سال 2020 کاهش یافته است که این امر بعلت تعطیلی های اعمال شده توسط مقامات چینی برای کنترل شیوع ویروس کرونا،رخ داده است.

بر اساس اعلام NBS،تولید ناخالص داخلی چین،6.8 درصد در سه ماهه اول سال 2020 در مقایسه با سال قبل،کاهش یافت.این اولین رکود در طول دهه ها می باشد،که به دلیل شیوع ویروس کرونا و اقدامات کنترلی دولت چین ناشی از آن،از جمله تعطیلی مکانهای کاری،محدودیت سفر،قرنطینه و محدود کردن تماس انسان با انسان،به تولید صنعتی و خرده فروشی آسیب رسانده است.

NBS خاطر نشان کرد:تولید صنعتی در سه ماهه اول سال 8.4 درصد در مقایسه با سال قبل،کاهش یافته است،درحالیکه تولید صنعت کارخانه ای،10.2 درصد کاهش یافته است.

صندوق بین المللی پول(IMF) بیشبینی می کند که اقتصاد چین در سال 2020،تنها 1.2 درصد رشد خواهد کرد.این روند نسبت به رشد 6.1درصدی سال 2019،شدیدا کاهش پیدا کرده است.قبلا اقتصاد چین،کمترین میزان رشد را بعد از سه دهه در سال 2019 ،به دلیل جنگ تعرفه ای با ایالات متحده،تجربه کرده بود.در حالیکه چین به آرامی فعالیت های اقتصادی خود را از سر میگیرد،بهبود اقتصاد برای دولت پکن،یک وظیفه ی چالش بر انگیز خواهد بود.زیرا به دلیل اقدامات کنترلی برای مهار شیوع کویید-19،تقاضای جهانی کاهش یافته است.انتظار نمیرود که تقاضای محلی فولاد در چین،به زودی بهبود پیدا کند.زیرا انتظار می رود روند فعالیت های تجاری در داخل کشور،راکد باقی بمانند.شرایط بد اقتصادی فعلی و وضعیت تقاضا در چین،در کوتاه مدت امیدوار کننده به نظر نمیرسد.افزایش ذخایر به دلیل فروکش کردن تقاضا،قیمت فولاد در چین را تحت فشار قرار خواهد داد،همچنین قیمت های جهانی را کاهش می دهد.این درحالی است که،امسال سهام  فولاد آمریکا،در وضعیت خوبی قرار ندارد.شیوع ویروس منجر به سقوط عمده ی سهام فولاد در ایالات متحده شده است.

سهام شرکت های سازنده ی فولاد ایالات متحده از قبیل NUE، Steel Dynamics، STLD، Cleveland-Cliffs، CLF(که شرکت فولاد AK را در ماه گذشته،خرید) ،از سال قبل تا کنون تقریبا 43 درصد،37 درصد،35 درصد و 58 درصد افت کرده است.سهام شرکت ArcelorMittal که یکی از بزرگترین تولید کنندگان فولاد آمریکای شمالی است نیز 48 درصد کاهش یافت.

درحالیکه  Steel Dynamics، ArcelorMittal و Cleveland-Cliffsدر حال حاضر رتبه ی 3 نگهداری بورس را در اختیار دارند، United States Steelو Nucor رتبه ی 4ام فروش را در بازاربورس دارند.

طی چند هفته ی گذشته،قیمت فولاد در ایالات متحده نیز بعلت شیوع ویروس تحت فشار قرار گرفت.به نقل از SteelBenchmarker،در روز 15آوریل،قیمت کلاف گرم،به 523 دلار به زای هر تن خالص رسید،که نسبت به دو هفته ی قبل، تقریبا 7.1درصد کاهش یافته است؛قبلا قیمت 563 دلار به ازای هر تن بود.

نکته ی قابل توجه این است که قیمت فولاد ایالات متحده در سال 2018 به دلیل اعمال تعرفه ی 25 درصدی دولت ترامپ،به  900دلار به ازای هر تن افزایش یافت.با توجه به کاهش تقاضای داخلی و قیمت گذاری فولاد،احتمال بهبود مجدد بورس فولاد،در کوتاه مدت کم است.

ترجمه اختصاصی از آهن اینفو