بحران اقتصادی کووید-19 در مقایسه با بحران مالی 2015: قیمت فولاد، چقدر دیگر سقوط خواهد کرد؟
سرنوشت جهان فولاد همچنان مبهم است: فعالیت تعداد زیادی از انبار های ضایعات و کوره های ذوب آهن در سراسر دنیا،متوقف شده است. تحمیل قیمت های پیشنهادی به فولاد هند و روسیه،موجب کاهش بیشتر قیمت ها شده است.در آینده انتظار می رود در بازارکلاف گرم آسیا، قیمت محصولات دو کشورهند و روسیه،به دلیل ضعیف بودن واحد پولی،در پایین ترین حد ممکن در بازار باقی بماند؛این امر صادرکنندگان را قادر ساخته است که محموله ها را با قیمت پایینتری بارگیری نمایند.
آخرین بار در سال 2016-2015، بازار قراضه فولاد و آهن شاهد سقوط قابل توجهی بود؛زیرا ترکیبی از اتفاق هایی مانند آشفتگی در بازار بورس چین،عدم پرداخت بدهی دولتی کشورهای اروپایی و تصویب خروج انگلیس از اتحادیه اروپا،منجر شد قیمت کالاها و اقلام در حوزه ی فلزات و معادن نیز از این روند پیروی کنند.
تفاوت اساسی میان آخرین سقوط قیمت و وضعیت فعلی در این است که بحران مالی سال 2015 شیوع ویروس را پیشبینی نکرده بود و بیشتر متاثر از گرایشات بازار مالی بود.در سال 2015،قیمت ها طی شش ماه به شدت بهبود یافتند.به دلیل اتخاد سیاست های اقتصادی انبساطی توسط دولت ها،به سرعت به سطح قبل از بحران پیش رفت.سال 2016 هم سالی بود که چین دست به اصلاحات جانبی در صنعت تولید فولاد زد،و حدود 150 میلیون تن،ظرفیت کوره های القایی را برای کنترل تولید فولاد با کیفیت پایین،کاهش داد.
برای مثال قیمت های زیر را در نظر بگیرید:
قیمت قراضه ی فولادی HMS 1&2(80:20 mix)T،واردات ایالات متحده ی آمریکا،تحویل cfr بندر اصلی تایوان،در عرض شش ماه بیشتر از دو برابر شد:
· در تاریخ 23 اکتبر سال 2015 قیمت 137 دلار به ازای هر تن تحویل cfr بود.
· در تاریخ 29 آوریل 2016،قیمت 290 دلار به ازای هر تن تحویل cfr بود.
قیمت وارداتی شمش(بیلت)فولادی ،تحویل cfr جنوب شرق آسیا، طی شش ماه 67.3 درصد افزایش یافت:
· در تاریخ 14 دسامبر 2015 ،قیمت 246.50 دلار به ازای هر تن تحویل cfr بود.
· در تاریخ 2 مه 2016،قیمت 412.50 دلار به ازای هر تن تحویل cfr بود.
شاخص صادراتی کلاف گرم فولادی،فوب بندر اصلی چین 83.5 درصد افزایش یافت:
· در تاریخ 4 دسامبر 2015، قیمت 257.50 دلار به ازای هر تن فوب بود.
· در تاریخ 22 آوریل 2016، قیمت 472.50 دلار به ازای هر تن فوب بود.
شاخص صادراتی میلگرد،فوب بندر اصلی چین 66.3 درصد افزایش یافت:
· در تاریخ 18 دسامبر 2015، قیمت 252.50 دلار به ازای هر تن فوب بود.
· در تاریخ 29 آوریل 2016، قیمت 420 دلار به ازای هر تن فوب بود.
قیمت سنگ آهن با خلوص 62 درصد،تحویل cfr چینگ دائو،73.2 درصد افزایش یافت:
· در تاریخ 11 دسامبر 2015،قیمت 38.30 دلار به ازای هر تن تحویل cfr بود.
· در تاریخ 22 آوریل 2016 ،قیمت 66.33 دلار به ازای هر تن تحویل cfr بود.
در آن زمان،تقاضا و عرضه ی فولاد از لحاظ ساختاری تغییر عمده ای نکرده بود،در مقایسه با دوره ی فعلی که کارخانه ها بسته شده اند و فعالیت های خود را برای مدت زمان طولانی،متوقف نموده اند.
نقطه ی عطف
بسیاری از کشورها،با توجه به روند نزولی مرگ و میر و ابتلا به بیماری،در کشورهایی نظیر ایالات متحده و ایتالیا ،احتمال وقوع یک وضعیت معکوس را تخمین زده اند.زیرا این دو کشور در نمودارتعداد مبتلایان به کووید-19 ،به پیک این بیماری در حال نزدیک شدن می باشند.(بعد از پیک معمولا تعداد مبتلایان کاهش می یابد)اما این موضوع ،تایید نشده است.زیرا کارشناسان معتقدند که همچنان در میان جمعیت عمومی،مواردی که علائم ابتلا به بیماری را ندارند،وجود دارند،که امکان ظهور موج دیگری از مبتلایان به این بیماری،وجود دارد.
طی چند روز گذشته،در ترکیه،قیمت وارداتی -به دلیل کمبود قراضه ی آهنی که معمولا آمریکا و اروپا تامین کنندگان اصلی آن بودند-به سرعت افزایش یافت.انبار های عمده ی قراضه های آهنی و فولادی کار و فعالیت های خود را متوقف نمودند.در نتیجه پیشبینی میشود که قیمت قراضه در آسیا ،به سرعت بالا نرود و ازین پس تثبیت شود.
در روز سه شنبه 7 آوریل ،یکی از بازرگانان فعال در زمینه ی تجارت قراضه ی آهنی،از ژاپن، اظهار داشت:"انتظار میرود که قیمت ها موقتا سقوط نکنند و با توجه به وضعیت جهانی،تقاضاهای محدودی وجود دارد که از قیمت ها پشتیبانی می نمایند."
به گفته ی تاجر دیگری از جنوب شرقی آسیا،احتمالا قیمت مکتوب قراضه ی آهنی، به مدت کوتاهی رشد کند:"زیرا کارخانه های خودروسازی در ژاپن تعطیل شده و برخی از مناطق در شرایط اضطراری قرار گرفته اند.جمع آوری ضایعات و قراضه های آهنی دشوار شده است در نتیجه به محض اینکه ما صحبت میکنیم،صاحبان انبار ضایعات خودرو،قیمت های پیشنهادی خود را بالا می برند."
توجه ها معطوف به چین است
موضوع اصلی این خواهد بود که آیا چین روند بهبود خود را براساس الگوی V-shaped -که در ابتدا هدف آنها بوده است-ادامه خواهد داد یا خیر؟(نموداری است برای زمان بحران اقتصادی که در یک زمان مشخص و کوتاه با بحران یا رکود شدید مواجه می شود،اما پس از آن بهبود سریعی رخ می دهد.)
چین همیشه مشتری مقادیر زیادی از محصولات فولادی تکمیل شده و نیمه آماده است.این کشور،اسلب و بیلت(شمش) را از روسیه،ویتنام،اندونزی،خاورمیانه و برزیل،و کلاف گرم را از هند و روسیه ، وارد می کرد.همچنین میلگرد و میلگرد کلاف را از مالزی وارد می نمود.
در روز چهارشنبه،بازرگانی فعال در زمینه ی خرید و فروش قراضه ی آهنی در سنگاپور اظهار کرد :"اگر چین بتواند به سطح همیشگی و نرمال فعالیت تجاری خود بازگردد،قیمت ها پایدار خواهند بود.و اگر همچنان فعالیت های اقتصادی چین در رکود بماند،مطمئنا شاهد سقوط مجدد قیمت ها خواهیم بود."
بر اساس اظهارات دفتر ملی آمار چین:"شاخص رسمی مدیران خرید چین (PMI)،در ماه فوریه 35.7 درصد بود که از ماه ژانویه 14.3 درصد ،کاهش یافته بود.شاخص تولید 27.8 درصد بود که از ماه ژانویه 23.5 درصد کاهش یافته است.شاخص فعالیت تجاری در زمینه ی ساخت و ساز،در ماه فوریه،26.6 درصد بود که از ماه ژانویه 33.1 درصد کاهش مشاهده می شود."
در حالیکه پیشبینی می شود شاخص های مختلف اقتصادی چین از ماه مارس به بعد رو به افزایش است،باید دید که آنها به چه میزانی از افزایش دست خواهند یافت و آیا این شاخص ها در سال 2020 پایدار خواهند ماند.؟
بازرگانی از فیلیپین به fastmarket گفت :"چینی ها احمق هستند اگر فکر کنند،در حالیکه کشورهای دیگر از اثرات کووید-19 رنج می کشند،میتوانند اقتصاد خود را برای ادامه ی سال 2020 احیا نمایند.دلیل این امر این است که چین کالاهای زیادی را به کشورهای دیگر صادر مینماید،کشورهایی که در حال حاضر یا در قرنطینه بسر میبرند و یا بهبودی آنها مدت زمان زیادی طول میکشد."
چشم انداز مبهم و نامشخص
بطور خلاصه،هنوز
مشخص نیست که قیمت فولاد و قراضه آهنی،به پایین ترین حد برسد.با توجه به عوامل
مختلفی که انتظار میرود روند رشد اقتصادی را کند نماید.هنگامیکه کشور ها،نقطه ی
پیک نمودار تعداد مبتلایان به کرونا را از سر بگذرانند،قبل از اینکه اطمینان نسبت
به بازار دوباره ایجاد شود،بهبود اقتصاد هر کدام از این کشورها زمان می برد.با این وجود کاملا مشخص است که
نوسان قیمت و ریسک معاملاتی،طلایه دار و پیشتاز تجارت اقلام می باشد(اصلی ترین
مانع برای تجارت می باشد).فعالان در بازار صنایع فولاد و قراضه ی آهنی،می بایست به
نوآوری ادامه دهند و به فکر روش های جدیدی برای بقا در بازار آینده باشند.به عنوان
مثال یا با استفاده از روش های مصون سازی در برابر ریسک و شاخص قیمت،ریسک را کاهش
دهند و یا اینکه هر دفعه که بحران غیرمنتظره ای رخ می دهد،با همان چرخه ی درد
روبرو شوند.
تیم تحلیلی آهن اینفو