همانطور که از نمودار ارائه شده می توان مشاهده کرد وضعیت مجموع صادرات در دی ماه 98 به نسبت کل ده ماه در رده پنجم قرار دارد . با توجه به اینکه در دی ماه ما تعطیلات سال نو میلادی و سپس در اواخر آن مواجه شدن کشور چین با بیماری کرونا ویروس را داشتیم. که این عوامل خود باعث پایین آمدن تقاضا در بازار بین الملل شد و در حال حاضر کشورها همچنان در حال دست و پنجه نرم کردن با این ویروس ناشناخته هستند.

آمار کلی در یک نگاه

مجموع صادرات 1.725.632تن می باشد که به تفکیک شرکت فولاد مبارکه : 698.081تن ، فولاد خوزستان : 322.852 تن و فولاد هرمزگان : 704.699 تن و همچنان شرکت فولاد هرمزگان یکه تاز در صادرات این محصول می باشد. در مجموع کل صادرات هر سه شرکت کمترین میزان صادرات مربوط به آذر ماه با مقدار 122.790 تن و بیشترین این میزان مربوط به شهریور ماه با مقدار 210.068 تن می باشد. مجموع میانگین کل صادرات هر سه شرکت 172.563 تن می باشد. بیشترین میزان صادرات در بین سه شرکت مربوط می شود به شرکت فولاد مبارکه در تیر ماه با مقدار 121.923 و کمترین این میزان باز هم رکوردارش شرکت فولاد مبارکه است در مرداد ماه با مقدار 28.460 تن. (البته در محاسبات مقدار صفر از صادرات شرکت فولاد خوزستان حذف شده است.)

بررسی روند صادرات شرکت ها در ده ماهه ابتدایی

فولاد مبارکه:

میانگین صادرات این شرکت 69.808تن و کمترین میزان صادرات مربوط به مرداد با مقدار 28.460 تن و بیشترین صادرات مربوط می شود به تیرماه با مقدار 121.923تن.

فولاد خوزستان :

میانگین صادرات این شرکت 53.808تن و کمترین میزان صادرات مربوط به آبان ماه با مقدار 39.625 تن و بیشترین صادرات مربوط می شود به فروردین ماه  با مقدار 84.044 تن. ( لازم به توضیح است که در ماههای اردیبهشت ، تیر ، مهر و آذر میزان صادرات صفر گزارش شده است که در آمارهای فوق در نظر گرفته نشده است.)


فولاد هرمزگان :

میانگین صادرات این شرکت 70.469 و کمترین میزان صادرات مربوط به تیر ماه با مقدار 31.668 تن و بیشترین صادرات مربوط می شود به دی ماه با مقدار 110.924 تن.

 

نتیجه:

با رسیدن به ماههای پایانی سال و محدودیت های تامین گاز و آهن اسفنجی و همچنین گرم شدن بازار محصولات گرم و سرد، با توجه به فشار تقاضای ناشی از افزایش قیمتها در بازار داخل ،فولاد مبارکه از حجم صادرات اسلب خود کاسته و به خطوط پایین دست خود و شرکتهای نورد کار اسلب مانند اهواز و گیلان اختصاص داده است ضمن این که با توجه به محدودیتهای تولید خود در زمینه آهن اسفنجی ، مابقی آن را به خطوط پایین دستی اختصاص داده است و با توجه  به الزام تامین و رعایت کف عرضه بیلت و اسلب توسط فولاد خوزستان، این شرکت همه عرضه خود را به داخل اختصاص داده است ، فولاد هرمزگان همچنان به روند صادراتی خود ادامه داده است به نظر می رسد فولاد هرمزگان ، به عنوان اسلب کار و تولید کننده با مزیتهای صادراتی گروه فولاد مبارکه ، همچنان بازارهای صادراتی خود را حفظ نموده و می نماید ولی سایر شرکتها با توجه به امکان وضع محدودیتهای صادراتی و مشکلات تامین سنگ آهن و آهن اسفنجی در روند صادرات به بازار های صادراتی و با توجه به مشکلات ناشی از ویروس کرونا ، در ماههای پایانی سال و ابتدای سال آینده ، نسبت به حضور در بازار جهانی بازنگری نمایند و از فرصتهای ایجاد شده در بازار داخل نهایت استفاده رو ببرند.

  تحلیل اختصاصی از آهن اینفو