در روز چهارشنبه 26 فوریه،fastmarket مطلع شد که به دلیل تقاضای بالای بازار داخلی،دسترسی به شمش فولادی ایران در بازار صادراتی،محدود شده است.کاهش بهای پول ایران در برابر دلار،یکی از دلایل افزایش تقاضای داخلی بود،زیرا واردات پیچیده و مشکل ساز تر شده است.

یکی از تجار گفت :"کاهش مداوم بهای ریال در مقابل دلار بدین معنی است که برای جلوگیری از تورم،تجار به خرید ادامه خواهد داد."

سایر تاجران معتقد بودند که تا زمان فرا رسیدن سال نو ایرانی در تاریخ 20 مارس،تقاضا در ایران درچند هفته ی پیش رو همچنان پر رونق خواهد بود،براساس وبسایت Oanda.com(وب سایتی که نرخ ارز را اعلام مینماید)در تاریخ 26 فوریه،در بازار های رسمی ارز،هر دلار،42157 ریال معامله می شد.این درحالی است که در بازار آزاد هر دلار معادل 157500 ریال می باشد. در مقایسه با قیمت 143000ریالی 19 فوریه و 134800 ریالی 1 فوریه(نرخ ها در سایت Bonbast.com -سایت ارائه دهنده ی نرخ ارز در بازار آزاد-،  ارائه شده اند.)

در چنین شرایطی،هیچ پیشنهادی برای شمش صادراتی در بازار گزارش نشده است،فعالان در بازار اظهار می کنند که قیمت معقول برای شمش فولادی ایران 390 دلار به ازای هر تن فوب است.

به گفته ی یک منبع،خریداران در شرق آسیا،حاضر به پرداخت 420 دلار به ازای هر تن تحویل cfr بودند.وی افزود،شرکت های کشتیرانی ،هزینه ی دریافتی به ازای هر تن را به 25 دلار کاهش دادند.بنابراین قیمت پیشنهادی 390 دلار به ازای هر تن فوب بنادر ایران،شامل هزینه های حمل و نقل و مالی نیز می شود.اما سفارش جدیدی در این هفته ثبت نشده است.

منابع گفتند که در اواسط فوریه،ایران به شورای همکاری خلیج فارس،وجنوب شرق آسیا،شمش فولادی را به قیمت 393-386 دلار به ازای هر تن فوب بنادر ایران،فروخته است.که این آخرین فروشی است که توسط ایران صورت پذیرفته است.

در تاریخ 26 فوریه،تخمین قیمت هفتگی fastmarket برای شمش صادراتی،فوب بنادر ایران،393-390 به ازای هر تن بود که 5 دلار به ازای هر تن افزایش یافت.

 

ترجمه اختصاصی از آهن اینفو