قیمت کلاف گرم چین در روز دوشنبه 17 فوریه،به دلیل معاملات کم،بدون تغییر ماند،زیرا گردش پولی پایین ،کار را برای بازرگانان جهت سفارش به کارخانه ها دشوار میکرد.

بازار داخلی

·       شرق چین(شانگهای): 3460-3480 یوان (495-498 دلار)به ازای هر تن، قیمت بدون تغییر ماند.

·       شمال چین(تنگشان):3230 یوان به ازای هر تن، قیمت بدون تغییر ماند.

تاجری از شانگهای گفت که وی به دلیل مشکلات نقدینگی،اخیرا مجبور شده است که خرید از کارخانه ها را متوقف کند.

این امر به این دلیل است که بیشتر مشتریان وی،فقط هنگام سفارش ،قبل از سال نو ،پول پرداخت کرده اند . بر اساس قرار داد، زمان ارسال محموله تسویه حساب صورت می گیرد.اما ارسال محموله ها در هفته های اخیر به دلیل محدودیت های حمل و نقل در سراسر کشور بعنوان راهی برای کنترل شیوع ویروس کرونا،چالش برانگیز بوده است.(این ویروس حدود 60000 نفر را مبتلا کرده است و منجر به مرگ 1800 نفر شده).از طرف دیگر ،بسیاری از مشتریان پایین دستی،براساس دستور العمل مقامات محلی مبنی بر به تعویق انداختن شروع مجدد کار برای مهار ویروس، هنوز بر سر کار نرفته اند.

دولت های محلی برخی از مناطق چین از شرکت ها خواسته اند که از روز دوشنبه،کار خود را مجددا آغاز نمایند،اما تاجری از شانگهای گفت که کسب و کار تجاری و فعالیت های شهری هنوز کم تعداد می باشد.

قیمت کلاف گرم در شانگهای، نسبت به روز جمعه ،ثابت مانده است ،اما اکثر معاملات با کم ترین رنج قیمتی صورت می پذیرد.

تاجری از شمال چین اظهار کرد:"کارخانجات برای دریافت سفارشات می بایست قیمت پیشنهادی خود را پایین نگه دارند،در غیر این صورت بازرگانان استطاعت مالی برای سفارش دادن،ندارند."

صادرات

·       شاخص صادراتی کلاف گرم fastmarkets ، فوب بندر اصلی چین : 459.47 دلار به ازای هر تن بود،بدون تغییر ماند.

اکثر تاجران انتظار داشتند که معاملات با قیمت 460-455 دلار به ازای هر تن فوب،انجام بگیرد،که نسبت به هفته ی گذشته بدون تغییر مانده است.

به دلیل اینکه تجار در روز سه شنبه،برای به روز رسانی قیمت پیشنهادی کارخانه ها،منتظر بودند،مبادلات تجاری کم و غیر فعال بود.شرکت فولاد و آهن بنشی ،در طول روز قیمت جدید پیشنهادی خود را ارائه کرد.آنها دراین هفته خواستار قیمت 485 دلار به ازای هر تن فوب بودند که نسبت به قیمت 490 دلاری هفته ی پیش ،5 دلار کاهش مشاهده می شود.

برخلاف فروشندگان در بازار داخلی،برخی از صادر کنندگان علیرغم قیمت پیشنهادی  کمتر شرکت بنشی،نسبت به بازار خوشبین تر هستند.آنها معتقدند که دولت چین  برای تشویق شرکت ها به شروع مجدد کار و رونق بخشیدن به بازار، تلاش بیشتری خواهد کرد.

طبق اعلان  مرکز اطلاعات دولتی،اتاق فکر دولت،تقریبا در حدود 26.06 درصد از کارمندان چینی،در روز 12 فوریه به سر کار خود بازگشته اند.

بازرگانی از شانگهای گفت که وی ترجیح میدهد که برای افزایش قیمت ،منتظر بماند، تا اینکه یک دوره ی فروش کوتاه مدت را سپری کند،پس از آن،وی سفارشات خود را افزایش خواهد داد.

اکثر صادر کنندگان فکر میکنند  که به دلیل احتمال افزایش مجدد قیمت ها(زیرا دولت بر شرکت ها برای شروع مجدد کار، فشار وارد می کنند)،احتمال ریسک فروش کوتاه مدت بسیار بالا است.

شایعات بازار

تاجر دیگری از شانگهای بیان کرده است که :"در میان صادرکنندگان خوشبینی بیشتری وجود دارد زیرا آنها کالایی را می فروشند که قادر به ارسال آن در چند هفته ی آینده هستند.تا آن زمان،چین می تواند ویروس کرونا را تحت کنترل قرار دهد و شرکت های بیشتری به سر کار خود باز می گردند.اکثر بازرگانان داخلی در حال تلاش هستند."

بازار بورس آتی شانگهای

در روز دوشنبه اکثر معاملات انجام گرفته برای کلاف گرم به قیمت 3430 یوان به ازای هر تن بود،که نسبت به روز  جمعه 20 یوان به ازای هر تن افزایش  یافته است.

 

 ترجمه اختصاصی آهن اینفو