طی هفته ی گذشته،باوجود تلاش کارخانه های فولاد منطقه برای رونق بخشیدن به بازار،قیمت کلاف گرم آسیا کاهش یافت.

تخمین قیمت کلاف گرم وارداتی fastmarket،تحویل cfrویتنام،که عمدتا گرید نورد مجدد 2-3میلیمتری،SAE1006،و محصولات فروخته شده به ویتنام  را بررسی کرده است،در هفته ی منتهی به دوشنبه 10 فوریه، 485-475 دلار بود.که نسبت به قیمت هفته ی گذشته (515-520 دلار)  حدود 40-35 دلار کاهش یافته است.

در روز دوشنبه، بازرگانان به دلیل بازگشت قریب الوقوع تولیدکنندگان به بازار فولاد چین،و احتمال سقوط بیشتر قیمت ها،تصمیم  گرفتند که  موجودی خود با قیمتی پایین تر بفروشند و یا اقدام به فروش کوتاه مدت کردند.

خبر رسیده که کلاف گرم 02351 یا نورد گرم باریک (HR narrow strip?) ،به قیمت 465-460 دلار به ازای هر تن تحویل cfr ویتنام معامله شده است.که در تخمین قیمت fastmarket، در نظر گرفته نشده است زیرا از ویژگی مشخصی برخوردار نبودند.

خریداران از این فرصت استفاده کردند که قیمت 465-460 دلار به ازای هر تن تحویل cfr ویتنام ،پیشنهاد دهند و فروشندگان را تحت فشار قرار داده تا با قیمت پایین تر موافقت نمایند.

هیچ خبری از معامله ای مربوط به گرید نورد مجدد کلاف گرم SEA1006 نبود.گفته می شود خریداران قبل از هرگونه تصمیم گیری برای خرید بعدی،منتظر وضعیت روشن تر و واضح تری از بازار چین هستند.

روز جمعه تاجری اهل ویتنام به fastmarket گفت :" تمایل مردم به بازگشایی مجدد بازار چین بسیار کم است،بویژه با توجه به اینکه مصرف کنندگان نهایی داخلی،هنوز خط تولید خود را راه اندازی نکرده اند.

تعطیلات عمومی 24 الی 30 ژانویه ی چین تا دوم فوریه بعنوان اقدامی برای مهار شیوع کرونا، تمدید شد.و بسیاری از شهر های چین این تعطیلات را تا آخر هفته ی گذشته،تمدید کردند.

بازرگانانی که هنگام تعطیلات تمدید شده با fastmarket،صحبت می کردند،اظهار داشتند:" با بررسی تقاضای خریداران پایین دستی . عرضه ی کارخانه های فولادی،می توان متوجه شد که فعالیت های تجاری بازار بسیار کم است."

یک منبع نزدیک وابسته به یکی از بزرگترین تولید کنندگان فولاد چین گفت :" قبل از تخمین و پیشبینی بیشتر برای آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد، در حال حاضر بهترین کار اینست که منتظر بمانید که تمام چین بطور کامل به کسب و کار خود بازگردد،تا به تصویر روشن تری از اوضاع برسید."

بازرسی و بررسی دقیق کشتی هایی با مبدا چین،یا کشتی هایی که در 14 روز گذشته در بنادر چینی حضور داشتند،همچنین ترس از تاوان برای دیرکرد، خریداران را از خرید محصولات چینی باز می دارد.

کارخانه های بزرگ فولاد ژاپن و کره ی جنوبی،محصولات خود را با قیمت 540 دلار تحویل cfr ،ارائه داده اند؛درصورتیکه پیشنهاد کارخانه ی ژاپنی 560 دلار به ازای هر تن تحویل cfr بود.(در زمان نوشتن این مقاله،هیچ خبری از بستن معامله ای نیست از جمله از طرف این دو کارخانه)

کارخانه های تولید فولاد هند در هفته ی گذشته، کلاف گرم را باقیمت 515 دلار به ازای هر تن فوب ارائه دادندهرچند آنها برای بارگیری محصولات هیچ عجله ای ندارند.هزینه ی حمل و نقل در حدود 20-15 دلار به ازای هر تن است در نتیجه هزینه های حمل و نقل زمینی 535-530 دلار به ازای هر تن تحویل cfr ویتنام می شود.این قیمت بطور قابل توجهی از قیمت های پیشنهادی محصولات محلی بازار ویتنام ،بالاتر است.

شنیده می شود که کارخانه بزرگ فولاد چین،محموله های خود را 495 دلار به ازای هر تن فوب چین قیمت گذاری کرده که نسبت به قبل از تعطیلات سال نو ، 15 دلار کاهش پیدا کرده است.منابع بازار گفتند که" این یک پیشنهاد قیمت معقول و منطقی برای محموله های پی در پی است.گرچه این افراد هشدار دادند که، هیچ گزارشی در مورد چگونگی تغییر قیمت از روز دو شنبه به بعد،وجود ندارد.بخصوص اگر کارخانه های تولید فولاد اعلان وضعیت بحرانی کنند."

 

ترجمه اختصاصی آهن اینفو