هفته ی گذشته قیمت شمش در بازار آسیای جنوب شرقی کاهش یافته زیرا گمانه زنی هایی انجام شده مبنی بر اینکه واردکنندگان شمش فولادی چین ،می توانند قرارداد ها را با اعلان وضعیت بحرانی ویروس کرونا،فسخ نمایند.

 

بازرگانان و تولید کنندگان نگران این موضوع هستند که نتیجه ی هر گونه فسخ معامله، عرضه ی کالا به قیمت بسیار پایین است،همانگونه که به جنوب شرق آسیا پیشنهاد شد، و این موضوع در کل قیمت منطقه ای شمش را تحت فشار قرار می دهد.

براساس گفته ی منابع حاضردر صنایع،کارخانه هایی در مالزی و ویتنام ،تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته اند ،زیرا قبلا حداقل 60000 تن از سفارشات آنها،لغو شده بود.(این اطلاعات در زمان نوشتن قابل تایید نیست)

شورای توسعه ی تجارت بین المللی چین، در تاریخ 30 ژانویه، اعلام کرد که به مشاغل آسیب دیده گواهی اعلام وضعیت بحرانی خواهد داد.

Fastmarket،قبلا گزارش داده بود که تولید کنندگان فولاد در CIS، ارسال محموله و بار سریع را پیشنهاد داده اند.که این امر نگرانی هایی را ایجاد میکند ،که خریداران آسیایی از رزرو های قبلی خود غفلت نمایند.

تخمین قیمت روزانه ی Fastmarket ، برای شمش فولادی در تاریخ 7 فوریه، که بطور عمده شامل شمش گرید 5sp 120-150 میلیمتری می شود،420-415 دلار به ازای هر تن بود که به مانیل فروخته شد .که افت 5 دلاری نسبت به قیمت 425-420 دلاری روز قبل ،مشاهده می شود.

در طول هفته حداقل 40000 تن سفارش  اواخر فوریه و اوایل مارچ، به  قیمت 415 دلار ، از بنادر دریای سیاه،تحویل cfr مانیل ثبت شده است. اما این معاملات از روش های تخمین قیمت Fastmarket پیروی نمی نماید.

منابع به Fastmarketگفته اند که به دلیل بحران ، بازرگانان مجبور شدند که این محموله ها را قیمتی بسیار پایین تر از سطح بازار بارگیری کنند.و این امر منجر به کاهش بیشتر گرایش به بازار شد.

یک منبع صنعتی در جنوب شرق آسیا گفت:" احتمالا خریداران از قیمت این معامله،در مذاکرات استفاده می کنند تا قیمت های منطقه ای را نیز کاهش دهند."

معامله ی دوم شامل 30000 تن شمش 100 میلیمتری روسی بود که از بنادر شرق دور این کشور ارسال شد.قیمت این محموله 430 دلار به ازای هر تن ،تحویل cfr مانیل بود که از روش های تخمین قیمت Fastmarket پیروی نمیکند.

در کل در نیمه ی ابتدایی هفته،26000 و 27000 تن شمش روسی از دریای سیاه ارسال شد،که قیمت هر بار 427-424 دلار به ازای هر تن تحویل Cfr مانیل می باشد.درهمین حین گزارش شده که بیش از 40000 تن شمش ترکیه با قیمت 425 دلار به ازای هر تن تحویل cfr ،ثبت سفارش شده است.(زمان معامله ی دوم قابل تایید نیست) و قیمت نیز در حدود تخمین قیمت Fastmarket نمی باشد.

یک تاجر هندی گفت :" فعالیت های فروش کوتاه مدت تاجران و همچنین گرایش نزولی بازار قراضه ی آهنی ،موجب تسریع سقوط قیمت شمش شده است."

در روز 6 فوریه ،قیمت وارداتی قراضه ی آهنی در بازار آینده(پیشرو) ترکیه، 44.9 به ازای هر تن کاهش یافته و به 259.76 دلار رسید. درست بعد از اینکه در 7 ژانویه به بالاترین میزان سالانه (304.68دلار)رسید.

همچنین قیمت های پیشنهادی برای شمش مالزی 425 دلار ،به ازای هر تن تحویل cfr مانیل گزارش شده است.در همین حال شمش تولیدی با کوره ی ذوب آهن ویتنام، به قیمت 430-425 دلار به ازای هر تن تحویل cfr مانیل ، در دسترس بود.

قیمت شمش ژاپنی، 430 دلار به ازای هر تن تحویل cfr مانیل بود در حالیکه شمش 4sp هندی ،به قیمت 440 دلار به ازای هر تن تحویل cfrمانیل در دسترس بود.

پیشنهاد قیمت خریداران فلیپینی در پایان هفته ی گذشته،415-410 دلار،تحویل cfr مانیل شنیده شده ،که در مقایسه با نیمه ی اول هفته ی گذشته که قیمت  معادل 425 دلار تحویل cfr مانیل بود ،افت قیمت مشاهده می شود.

اندونزی:

بنابر گزارش ها، شمش تولید شده در کشور های CIS و ترکیه ، توسط اندونزی به قیمت 430-425 دلار ،سفارش داده شده است.(زمان معامله قابل تایید نیست)

قیمت ارائه شده برای شمش CIS و ترکیه، 430-425 دلار تحویل cfr اندونزی بود،اما خریداران علاقه مند به خرید به قیمت 415-410 دلار به ازای هر تن تحویل cfr بودند.

تاجری در اندونزی اظهار کرد که :" تقاضا برای میلگرد در اندونزی کم است و احتمالا خریداران تا زمان افت قیمت بیشتر از هر گونه ثبت سفارش جدیدی خودداری می کنند."

مناطق دیگر :

تایلند

·       قیمت ارائه شده برای شمش ویتنامی 430-425 دلار به ازای هر تن تحویل cif تایلند می باشد .

·       قیمت داخلی برای شمش فولادی حدود 13 بات به ازای هر کیلوگرم یا 418 دلار به ازای هر تن ،تخمین زده می شود.

ترجمه اختصاصی آهن اینفو