کلاف گرم چین : صادرات کلید حل بحران تقاضای کم  بازارداخلی

در روز پنجشنبه 6 ژانویه،قیمت کلاف گرم چینی،به دلیل تقاضای پایین در بازار داخلی،همچنان سقوط کرد. این امر برخی از کارخانجات را مجبور کرد تا برای کاهش موجودی ،برروی صادرات،بیشتر تمرکز نمایند.

بازار داخلی

شرق چین (شانگهای):

3570-3580 یوان (511-512دلار) به ازای هر تن ، 30-20 یوان کاهش مشاهده می شود.

شمال چین (تنگشان):

3270-3280 یوان به ازای هر تن ،نزدیک به 20 یوان کاهش یافته است.

تاجری از شانگهای گفت که او در روز پنچشنبه بر روی افزایش قیمت در هفته ی آینده -زمانیکه همه به سر کار خود باز میگردند- چندین کلاف گرم را با خریداران(از جمله چند دلال عمده فروش)، شرط بندی کرده است.

وی افزود :" به دلیل اینکه هنوز بر لجستیک و حمل و نقل در چین محدودیت هایی برای جلوگیری از شیوع ویروس اعمال شده است و به حالت عادی برنگشته است؛فقط تعداد معدودی از خریداران پایین دستی سفارش دادند."

و "تنها تعداد کمی از شرکت های حمل و نقل مجددا کار خود را آغاز نمودند ،زیرا کارمندان آنها برای جلوگیری از ابتلا به ویروس در خانه می مانند."

این ویروس بیشتر از 28000 نفر را مبتلا کرده و منجر به مرگ بیش از 500 نفر در چین شده است.حتی اگر خریداران پایین دستی،سفارش محصول دهند، آنها محموله های خود را به جای همان روز ،هفته ی آینده دریافت خواهند کرد.بدین ترتیب ،سطح موجودی فولاد در هفته ی بعد افزایش خواهد یافت.

یک منبع اطلاعاتی محلی ،در روز پنجشنبه ،گزارش داد  که سطح موجودی کلاف گرم در بازار های محلی چین،بالغ بر 2.54 میلیون تن بوده است که نسبت به هفته ی گذشته 152900 تن افزایش یافته است.

بازار صادراتی:

شاخص صادراتی fastmarket برای کلاف گرم ،فوب بندر اصلی چین :

475.63 دلار به ازای هر تن بوده،1.72 دلار کاهش مشاهده میشود.

بنابر گزارشات  در اوایل هفته ،کارخانه ای در شمال چین،حداقل 5000 تن کلاف گرم را به ویتنام به قیمت 465 دلار به ازای هر تن تحویل cfr ارسال کرده، که معادل با قیمت 455 دلار به ازای هر تن فوب چین است.که این محموله ها به جای مشخصات تایید شده برای صادرات،شامل سایز ها و گرید های بومی بوده .

تعدادی از تاجران به این نتیجه رسیده اند که این کارخانه به دلیل رکود بازار داخلی پس از سال نو چینی،اقدام به فروش کرده تا سطح موجودی خود را پایین بیاورد.اکثر کارخانجات قیمت گرید های صادراتی کلاف گرم را بدون تغییر حدود 500 دلار به ازای هر تن-نگه داشته اند.تاجری از شانگهای به نقل قول از منابع خود در کارخانه ها گفت :" در صورت وجود سفارشات ثابت و پایدار،کارخانجات حاضر به فروش به قیمت 490 دلار به ازای هر تن فوب هستند."اما سایر بازرگانان گفتند که کارخانه ها با توجه به بازار کساد حاضر به فروش به قیمتی پایین تر حدود 480-470 دلار نیز هستند.

اخبار و شنیده های بازار:

یک منبع خبری کارخانه ای در شرق چین گفت: " این روز ها کارخانه ی ما به صادرات تمایل بیشتری دارد،زیرا واضح است که تقاضای داخلی در کوتاه مدت، کاملا بهبود نمی یابد ،در نتیجه اگر تصمیمی در جهت کاهش موجودی اتخاذ نکنیم،شاهد افزایش موجودی خواهیم بود."

معاملات آتی بازار بورس شانگهای :

بیشترین معاملات ،به قیمت 3307 یوان به ازای هر تن انجام شد ، که نسبت به قیمت روز چهارشنبه 2 یوان کاهش یافت.

 

ترجمه اختصاصی آهن اینفو