منابع بازار روز دوشنبه ، 3ژانویه به fastmarket،گفتند که :" حراج (معاملات)آتی فولاد چینی ،امروز صبح نشانه ی آن است که برای قیمت های جهانی فولاد " بدتر از این  می شود." "

احتمال افزایش تقاضای فصلی در سه ماهه ی دوم سال،به دلیل بیماری واگیر داری که اوایل سال چینی رخ داد،از بین رفت.

تاجری چینی در سنگاپور به fastmarket، گفت :" با وضعیت فعلی،دنیا قیمت فولادی را که همیشه در حال افزایش بوده است را فراموش خواهد کرد."

وی افزود :" امروز صبح،زمانیکه بازار چین مجددا شروع به فعالیت کرد ،قیمت های آتی فولاد ، از قبل به حد ضرر رسیده بودند.و قیمت های فیزیکی داخلی نیز از آن تبعیت می نمایند."

شیوع ویروس کرونا تاکنون باعث ابتلای 17000 نفر و مرگ 361 نفر شده است و انتظار میرود به تخریب گرایش بازار فولاد جهان تا آینده ای نزدیک ،ادامه دهد.

 

گواهی اعلان وضعیت اضطراری (force majeure) :

 

شرکت کنندگان بازار اقرار کردند که اگر کارخانه ها قادر به ارسال محموله ،براساس قرار داد نباشند،و بخصوص اگر قیمت ها روند نزولی داشته باشند؛اعلام وضعیت فورس ماژور را ،توسط کارخانه ها ،محتمل شمردند.

تاجری در شمال چین گفت :" ما باید منتظر بمانیم تا کارخانه ها ،قبل از تصمیم گیری در مورد گواهی وضعیت اضطراری ؛اگر هر نوع تاخیری در ارسال محصول دارند ،به ما اطلاع دهند."

شورای توسعه ی تجارت بین الملل چین در تاریخ 30ژانویه اعلام کرد که مشاغل متاثر از شیوع ویروس کرونا میتوانند درخواست گواهی نامه دهند .

یک منبع در صنعت سنگاپوری به fastmarketگفته است:" احتمالا کارخانه های فولاد چینی ،از گواهینامه ی وضعیت اضطراری استفاده نمایند.بویژه با کاهش قیمت داخلی فولاد،زیرا آنها دیگر مجبور به فروش با قیمت های پایین تر نخواهند شد."

کارخانه ای در شانگدونگ  قبلا به مشتریانش گفته بود :"که با توجه به منابع بازار ،تولید را کاهش می دهد."

تاجری در چین ،با اشاره به یک اعلان رسمی کارخانه ی فولادی در چین اظهار کرد : " کاهش 25درصدی تولید برنامه ریزی شده است و همچنین خط تولید میله و نورد سیم را متوقف می کنند.آنها نیز از مشتریان خود درخواست کرده اند که برنامه های خود را بر این اساس تنظیم نمایند ."

مقیاس کامل تاثیر بر بازار فولاد چین ، با افزایش اطلاعات در مورد منابع بازار،آشکار می شود.

چهار استان بزرگ شانشی،شاآنشی،سیچوان و گانسو رسما اعلام کرده اند که میزان تولید در صنایع فولادی فود را کاهش دادند تا از کاهش حمل و نقل و رفت و آمد انسانی برای کنترل ویروس ،اطمینان حاصل کنند.

پیشبینی می شود این میزان کاهش تولیدی معادل 55000 تن در هر روز می باشد.

 

تاخیر های لاجستیکی :

لاجستیک و حمل و نقل ، یک دغدغه ی عمده برای صنعت فولاد است.

تاجری در شانگهای گفته است :" مانع اصلی برای بازگشت به کار کارمندان و تحویل کالا، اسکن ویروس توسط مسولان در ایستگاه های بازرسی زمینی است، که منجر به ایجاد تنگنا هایی در مناطقی با ترافیک سنگین شده."

با توجه به اعلامیه های رسمی ،حداقل 24 استان و منطقه در چین ،شروع مجدد فعالیت های تجاری خود را هفت روز دیگر تا 9یا 10 فوریه، به تعویق انداخته اند . شهر های بزرگی مانند : پکن ،تیانجین،چونگ کینگ،آنهوی،فوجیان،گواندونگ .

همان تاجر اظهار کرده است :" فعالان بازار در خارج از چین، که به مواد اولیه نیاز دارند، تنها می توانند مقادیر کمی از بازار های داخلی یا منابع دیگر خریداری کنند،تا هر گونه کسری عرضه موقتی را ،جبران نمایند."

روز دوشنبه پیشنهاداتی برای کلاف گرم،با قیمت 3650-3630 یوان، (526-523دلار)به ازای هر تن وجود داشت،که نسبت به قبل از سال نو چینی ،230یوان به ازای هر تن کاهش یافته است،قبلا قیمت کلاف گرم 3860-3880 یوان بود.

اما به گفته ی یک تاجر محلی :"دلیل عدم فعالیت خریداران پایین دستی، تاخیر در شروع مجدد فعالیت های تجاری در بازار اصلی شانگهای بود، و هیچ مذاکره ی واقعی در مورد قیمت انجام نشده است."

وی افزود :"بهرحال ارسال محموله ها دشوار خواهد بود،زیرا اکثر شرکت های لاجستیک،فعالیت خود را هنوز شروع نکرده اند."

تاجر دیگری مستقر در شانگهای معتقد است در صورت انعقاد قرار داد در آینده ای نزدیک،قیمت معاملات کمتر خواهد بود.زیرا کارخانه ها نگران افزایش سطح موجودی به دلیل تاخیر در به کارگیری توسط مصرف کننده ی نهایی،هستند.

 

تاثیر بروی آسیای جنوب شرقی :

تبعات ناشی از ویروس کرونا، به کشور های مهم تولید کننده یا مصرف کننده ی فولاد ،نیز آسیب رسانده است ،مانند اندونزی و ویتنام.

در اندونزی شنیده شده که یک کارخانه ی فولاد یکپارچه، مجبور شده که کوره های خود را با تاخیر روشن کنند.هرچند که این مطلب را توسط کارخانه نمی توان تایید کرد.یکی دیگر از تولید کنندگان فولاد به مدت 14 روز کارمندانی را که از چین بازمیگردند،را قرنطینه می کند.

طبق گزارش رسانه ها ،پارک صنعتی موروالی PT ، اندونزی ،که کارخانه ی فولاد در آن قرار دارد و 43000 کارمند از جمله 5000 کارگر چینی دارد،کارمندان خود را از ورود و خروج بدون اجازه ی کتبی منع کرده است.

یک منبع صنعتی در اندونزی گفت :" مساله ی اصلی اینست که کارمندان چینی که به اندونزی برنگشته اند، دیگر قادر نخواهند بود که وارد کشور شوند،و شرکت های چینی مستقر در اندونزی با بحران نیروی انسانی مواجه خواهند شد."

از نیمه شب امروز دولت اندونزی محدودیتی را تصویب کرده است،که ورود یا انتقال بازدیدکنندگان به اندونزی در صورتیکه طی 14 روز گذشته به چین سفر کرده اند ،ممنوع است .

یک منبع صنعتی در اندونزی گفت :" تقاضای فولاد در خارج از چین ضعیف است ،بنابراین پیشبینی این موضوع که آیا کاهش صادرات چین ،تاثیر عمده ای بر قیمت ها خواهد داشت دشوار است."

مصرف کنندگان کلاف گرم در ویتنام ،که معمولا میزان زیادی وارد میکنند ،در صورتیکه کارخانه های چینی قادر به ارسال محموله ی فوریه نباشند.واردات از سایر منابع در آسیا از جمله تایوان،کره جنوبی و هند و ژاپن را در نظر میگیرند.

منابع ویتنامی به fastmarket، گفته اند که "ویتنام همچنین رفت و آمد مرزی مردم و جابجایی محصولات کشاورزی،را در مرزهای شمالی خود با چین محدود کرده است.و موجب انباشت موجودی در طرف ویتنامی مرز شده است."

 

کاهش قراضه ی آهنی :

از هفته ی گذشته،حتی بازار های قراضه ی آسیا ،که چین مستقیما در آن حضور ندارد،روند نزولی را تجربه کرده است.بازرگانان نیز منتظر خبر های بدتری در هفته های آینده می باشند.

یک منبع صنعتی در آمریکای شمالی گفت:" احساس می کنم که تعداد موارد آلوده ی گزارش شده ،به سرعت ادامه خواهد یافت،و هر آماری که مقامات چینی منتشر می کنند ممکن است ،از آمار واقعی کمتر باشد."

این منبع ادامه داد که :" هراس از اینست که محموله هایی که از کشورهای آسیای شرقی مانند : هنگ کنگ،یا تایوان عبور مینمایند،ممکن است با محدودیت های لاجستیکی روبرو شوند،و موجب تاخیر در تخلیه در بنادر شوند."

خریداران ویتنامی و تایوانی ،هر دو ، به دلیل شیوع ویروس و تقاضای کم از سمت پایین دست،قیمت های پایین تری را ارائه دادند.

تخمین قیمت هفتگی fastmarket،در تاریخ 31 ژانویه ، برای محموله های قراضه ی فلزی HMS 1&2 (80:20)، تحویل cfr ویتنام،278-285 دلار به ازای هر تن بود.10 دلار کاهش یافته از قیمت 290-295 دلاری هفته ی قبل.

تخمین قیمت روزانه  fastmarket، برای محموله های کانتینر شده ی قراضه ی فولادی HMS1&2(80:20 mix)،وارداتی ایالات متحده،تحویل cfrبندر اصلی تایوان،242-245 دلار به ازای هر تن بود ،که از روز قبل 5 دلار کاهش یافته است و این تخمین ،7-10 دلار کاهش را در هفته پیشبینی می کند.

ترجمه اختصاصی آهن اینفو