درست همان زمانی که چین و ایالات متحده برای کاهش دادن تنش های تجاری و بر سر فاز اول یک معامله به توافق رسیدند ؛ویروس کرونا ،ترس و عدم قطعیت را در بازار های فولاد و مواد خام،افزایش داده است.گرچه ممکن است این ویروس در طولانی مدت ،بر روی تولید ناخالص داخلی چین تاثیر نگذارد،اما ما از قبل،از نقطه ی "بدون تاثیر" بازار مواد خام- بخصوص سنگ آهن - که به شدت مبتنی بر گرایش و تمایلات بازار است، گذشته ایم.

بازار مواد اولیه ی فولاد، از قبل به دلیل تعطیلات سال نو چینی ،آرام و راکد بود ،اما تمدید زمان تعطیلات مزید بر علت شد و منجر به افزایش عدم اطمینان و ایجاد چشم اندازی نزولی  برای بازارمواد خام  در کوتاه مدت ،شد.

قیمت سنگ آهن در هفته ی گذشته نزول پیدا کرده و در روز پنجشنبه 30 ژانویه ،به پایین ترین سطح قیمت خود در دو ماه اخیر رسیده است.یعنی 84.94 دلار به ازای هرتن؛همانطور که مشاهده میکنید ،کاهشی 9% درصدی یا 8 دلاری رخ داده.قیمت هر تن سنگ آهن در هفته ی گذشته، 93.44 دلار به ازای هر تن بوده است.

افزایش شدیدی که در قیمت زغالسنگ در ژانویه، مشاهده شده بود،اکنون متوقف شده است .fastmarket به دلیل طولانی تر شدن دوره ی تعطیلات ،هیچگونه قیمتی را منتشر نمیکند،اما انتظار میرود که به دنبال تغییر و تحولات بازار مواد خام،بازار با افت قیمت مواجه شود.

ژانویه و فوریه،دوماه از سه ماهی هستند که مصرف تولید فولاد و به تبع آن تقاضای برای مواد خام ، 4الی 10 درصد از میانگین متوسط  ، پایین تر است.بنابراین به احتمال زیاد اگر ویروس کرونا در طول تعطیلات مهار نشود و شیوع آن ادامه پیدا کند،اثر اضطراری بیشتر خواهد بود،و تعداد بیشتری از فروشندگان ،از فروش موجودی انباشه شده ی  خود در سه ماه اول سال ،ناامید خواهند شد.

در پنچشنبه 30 ژانویه ،سازمان بهداشت جهانی ،رسما شیوع ویروس کرونا ی ووهان را ،یک وضعیت اورژانسی  برای بهداشت و سلامت جهانی اعلام کرد .که به این سازمان اجازه میدهد که یک واکنش جهانی هماهنگ را امکانپذیر نماید و همچنین اخطار سفر را اعمال کند.آخرین باری که این اتفاق افتاد در ماه ژوئیه سال 2019 ،برای شیوع ویروس ابولا بود.

 همچنین در سال 2016 برای شیوع ویروس زیکا چنین اقداماتی انجام شد.دولت چین از قبل تمعیداتی را  از قبیل : اعمال محدودیت برای جابجای  کالا ها و مردم و  تمدید مدت تعطیلات تا 10 فوریه را اعمال کرده بود.منطقه ی هوبی ،یک قطب صنعتی مهم نیست ،اما ووهان هنوز یک منطقه ی مهم تولید فولاد نقطه ی اتصال گذر مواد خام از رودخانه ی یانگتسه و هانشوی به شرکت آهن و فولاد ووهان (WISCO)می باشد.این مسیر های ترابری رودخانه ای از قبل بسته شده بودند.در بنادر چین،برای جلوگیری از ویروس،اقدامات پیشگیرانه و سختگیرانه ای به همراه کنترل جدی انجام میشود،که منجر به کاهش سرعت بارگیری و تخلیه ی مواد اولیه میشود.برخی از بنادر در استان هوبی ،به مدت طولانی در دوره ی تعطیلات بسته می شوند ،که این امر میتواند صادرات فولاد را متوقف کند و پیامدهای را برای بازار بزرگ seaborne ،ایجاد می کند.

 

سناریوی اصلی:

با توجه به گسترش سریع و جهانی ویروس کرونا،تاکنون یکی از سناریو های اصلی اینست که : برای کنترل شیوع فعلی ،باید همان مدتی را اختصاص داد که برای پیشگیری از شیوع ویروس سارس صرف کردند.-یک دوره ی سه ماهه در نیمه ی دوم سال 2003-

براساس مطالعات منتشر شده توسط موسسه ی ملی پزشکی ایالات متحده آمریکا،شیوع سارس برای اقتصاد جهانی هزینه ای معادل 40میلیارد دلار داشت.برخی دیگر به بهای مشابه ای که برابر است با 35 میلیارد دلار یا 1% تولید ناخالص چین ،اشاره می نمایند.

براساس آکسفورد اکونومیک با توجه به پیشرفت و توسعه ی سریع 17 ساله، 1% سقوط امسال نزدیک به 140 میلیارد دلار است.قطعا فعالیت های اقتصادی (که تقاضای فولاد و کل اقتصاد را کنترل میکند)در دوره ی سه ماه دوم سال 2003 ،کاهش یافت؛و در دوره های بعدی فقط 9% افزایش یافتند .اما پس از آن با رشد 3.7درصدی بیشتر از میانگین،در سه ماه سوم  سال ،شتاب گرفت.گاهی اوقات نیز تولید ناخالص داخلی ،با سرعتی متوسط افزایش یافت.

علیرغم شیوع ویروس سارس ،تولید ناخالص داخلی چین، در سال 2003 ،10% رشد کرد که قسمت اعظم آن مربوط به صنعت فولاد بود.فعالیت های صنعتی با رشد بالای 16% ، افزایش 29درصدی مصرف فولاد را پشتیبانی کردند.این رونق در صنعت فولاد یک سال بعد، منحر به دستیابی به سود های غیر معمول و فوق العاده ای برای تولید کنندگان فولاد شد؛افرادیکه تامین کنندگان مواد خام را موقتا به توافق بر افزایش قیمت نسبتا کمی ،متقاعد کردند.متاسفانه این بار بواسطه ی پیشبینی انجام گرفته،تامین کنندگان به دلیل تاثیرات منفی ویروس کرونا، فقط قادر به اختصاص 1% از تولید ناخالص چین به خود هستند .

بسیاری از بازرگانان ،انتظار داشتند که پس از شروع مجدد فعالیت های تجاری بعد از تعطیلات سال نو،در کوتاه مدت قیمت ها افزایش یابند،اما شیوع ویروس ،احیای دوباره ی بازار را دچار شک و تردید کرد.

عدم قطعیت در این سناریو به تنهایی گرایش نزولی را تشدید خواهد کرد و منجر به فروش یکجا و ارزان محموله های سنگ آهن خواهد شد .نرخ حمل و نقل نیز پایین تر خواهد آمد.

در سناریو ی پایه ، تقاضا برای مواد اولیه ی فولادی همچنان کاهش خواهد یافت و پس از رفع محدودیت حمل و نقل کالا و جابجایی مردم،توسط دولت، بعد از دو ماه ،شروع مجدد  و آرام فعالیت های صنعتی و تجاری ، افزایش ناگهانی  را به همراه خواهد داشت.

در این حالت، شاهد رکود قیمت شدیدی در چند ماه آینده خواهیم بود.و افت قیمت 7 درصدی ،در دوره ی سه ماهه ی اول ،تاثیر بسزایی خواهد داشت.همچنین در دوره ی سه ماهه  ی دوم ،منجر به کاهش 6درصدی  میشود.که این چیزی که تاکنون مشاهده کردیم، افت قیمت بیشتری ،پایین تر از 85 دلار به ازای هر تن را تخمین میزند.به ترتیب قیمت ها در سه ماهه ی اول بصورت میانگین 81 دلار و در سه ماهه ی دوم 66 دلار خواهد بود وبنابراین ما میانگین سال 2020 ،که با کاهش 3درصدی همراه بود را 73 دلار به ازای هر تن در نظر میگیریم .

اثرات بر روی قیمت فولاد: کاهش 2 الی 3 درصدی قیمت داخلی  کلاف گرم و میلگرد:

کارخانه های تولید فولاد در طول تعطیلات سال جدید ، همچنان به کار خود ادامه می دهند که منجر به افزایش موجودی در زنجیره ی تامین میشود.

به محض بازگشت مصرف کننده ی نهایی به بازار ، معمولا موجودی سریعتر کاهش میابد.اما تقاضای فراوان،قیمت ها را بالا میبرد.اما امسال بازگشایی بسیاری از سایت های ساختمانی و شرکت های تولیدی ،به تعویق افتاده است و مقادیر موجودی کارخانه ها و انبار ها بیشتر است.

به احتمال زیاد این امر روند صعودی افزایش سنتی قیمت را در ماه های مارس و آوریل ؛تعدیل می نماید،زیرا کارخانه ها و بازرگانان برای کاهش سطح موجودی خود ،مایل به ارائه ی تخفیف هستند.پس از برطرف شدن مشکلات اولیه لاجستیکی و عملیاتی ، قیمت ها میبایست ثابت شوند.اما با سرعتی بسیار پایین تر ،به خاطر قیمت پایین تر مواد خام و فراهم مجدد موجودی توسط مصرف کننده ی نهایی.که این به این معناست کلاف گرم و میلگرد ، کاهش قیمتی معادل 2الی 3 درصد را ممکن است ثبت نمایند.

 

سناریو با تاثیر کمتر:

قیمت های فولاد و مواد اولیه بی ثبات بوده است و به سرعت نسبت به اخبار واکنش نشان میدهد.بنابراین میتوان استدلال کرد که افت قیمت فعلی سنگ آهن فقط یک واکنش شدید به اخبار و گزارش هاست.تاثیر واقعی ویروس کرونا،ممکن است به اندازه ی ویروس سارس در سال 2003 محدود باشد.در نهایت این امر باعث می شود که بدلیل سفارش های مجدد خریداران،که قبلا به تاخیر افتاده بود،قیمت ها را بالا نگه دارند.کارخانجات چینی،زمان از دست رفته را تا پایان سه ماه اول سال جبران می نمایند و بر سختی های شروع مجدد غلبه خواهند کرد .

چینی ها به نوعی از وقایع پس از ویروس سارس آموخته اند آنهم در زمانیکه دولت بیشتر بر روی کنترل اطلاعات و نه شفافیت آن ،تمرکز داشت.

این بار مقامات ،سریع تر و قاطعانه تر برای ایزوله کردن بیماری (برای جلوگیری از شیوع بیشتر)عمل کردند.و همکاری بین المللی سریعتری صورت گرفته است.این امر میتواند تاثیر کمتری برروی اقتصاد سه ماهه ی اول سال بگذارد.

گرچه محدودیت ها باعث کاهش سرعت فعالیت های صنعتی و تجاری در سه ماهه ی اول سال می شوند، اما بعدا با رفع محدودیت ها و افزایش داد و ستد و معاملات،این تاثیر در سه ماهه ی بعدی جبران خواهد شد.بنابراین در طولانی مدت ،تاثیری اندکی بروی قیمت خواهد داشت.

اثرات بر روی قیمت سنگ آهن :1% کاهش نسبت به میانگین پیشبینی شده ی سالیانه :

در یک سناریو با تاثیر کمتر، انتظار میرود ،دولت پس از دوره ی کوتاه تری رفع قرنطینه کند و پس از آن ،در حدود یکماه ذخیره ی مجدد مواد خام ،آغاز خواهد شد .تقاضا برای مواد اولیه ،برای دو هفته ی دیگر ، کاهش میابد ولی مجددا با افزایش فعالیت های بازار ، دوباره بالا میرود.

این امر کاهش 2درصدی را در سه ماهه ی اول سال با قیمتی معادل 85 دلار به ازای هر تن ،سبب میشود .اما تاثیر افت تقاضا تنها به سه ماهه ی اول سال محدود خواهد شد و بر سه ماهه ی دوم تاثیر نخواهد گذاشت.

میانگین سالیانه برای 2020 ،1% نزول خواهد کرد. و قیمت هر تن سنگ آهن 75 دلار خواهد بود.

 

اثرات بر روی قیمت فولاد :قیمت سالیانه ی فولاد تحت تاثیر قرار نمی گیرد:

سطح موجودی در بازار چین بطور کلی پایین است در مقایسه با سایر بازار های بزرگ،از آنجاییکه توزیع کنندگان تمایل دارند که حداقل برای دوماه موجودی دردسترس داشته باشند، در هر زمانی بر اساس محاسبات ما، در چین موجودی رسمی 40 انبار کمتر از 10 روز کارکرد دارد،با وجود این واقعیت، تقاضای واقعی و مسلم?،(که دومی به 884 میلیون تن رسید)سال گذشته بیش از 7% افزایش داشته است.

براساس برآورد های تحقیقات fastmarket، در سال گذشته، موجودی فولادی که در کارخانه ها و انبار های چین نگهداری میشد،در مقایسه با سال گذشته 9.6% افزایش یافته است،همچنین سقوط قیمت ،تولید کنندگان را دلسرد کرد.

اگر بنگاه های ساخت و ساز و تولیدی بعد از 10 فوریه در اکثر مناطق چین ،شروع به کار نمایند،به سرعت می بایست نیاز های خود را برآورده سازند،زیرا موجودی آنها-که ارقامش موجود نیست-قبل از تعطیلات سال نو به اتمام رسیدند.

بعد از یک دوره عدم اطمینان اولیه، که ممکن است موجب افت قیمت شود،تقاضای زیادی از طرف مصرف کننده ی نهایی برای کلاف گرم و میلگرد در بازار داخلی وجود دارد در نتیجه منجر به بهبود قیمت میشود.

اگر در دوره ی قرنطینه،کارخانه ها به جای انبار ها ،بیشتر از حد معمول ،موجودی بیشتری را نگه دارند، زمان بیشتری مورد نیاز خواهد بود برای چرخش(حرکت) محصولات در طول زنجیره ی تامین .حتی ممکن است شاهد فشار کوتاه مدتی بروی بازار باشیم.که این امر ممکن است قیمت ها را به قیمتی بالاتر از قیمت های پیشبینی شده ی قبلی سوق دهد.

 

سناریو ی تاثیر زیاد:

درصورتیکه مسئولین نتوانند ظرف چند هفته، شیوع را کنترل کنند ،خطرات قابل توجهی برای تقاضای صنعت فولاد و مواد خام ایجاد میکند.افزایش محدودیت ها برای جابجایی مردم ،مانع رسیدن نیروی کار به محل کار میشود،و از آنجاییکه در ووهان تولید فولاد متوقف شده است، این موضوع بیشتر بروی تقاضای فولاد و سنگ آهن تاثیر می گذارد.این شهر در بزرگترین قرنطینه ی تاریخ قرار گرفته است.و با قرنطینه کردن 15 شهر دیگر در منطقه، ریسک قابل کنترل نبودن و تبدیل شدن به یک بیماری همه گیر جهانی،را افزایش میدهد.گرچه دولت سریعتر از ویروس سارس وارد عمل شده است ،اما در این سناریو ،فرض میکنیم که زمان قرنطینه ی ووهان، هنوز از حد مطلوب ما ،کمتر است زیرا تعداد زیادی از مردم شهر را برای تعطیلات ترک کرده بودند، که میتواند منجر به شیوع بیشتر ویروس شود.زیرا ویروس کرونا زمانی برای نهفته ماندن دارد.پیش از شیوع به دلیل کاهش تقاضا در بازار چین، ریسک سقوط قیمت سنگ آهن و فولاد وجود داشت،ازین رو احتمالا شیوع ویروس کرونا در مقایسسه با گسترش سارس در سال 2003 ، کاهش بیشتری را سبب می شود.

امروزه چین به مصرف گرایی برای تحریک اقتصاد خود ،بیش از پیش وابسته است،زیرا تولید ناخالص داخلی به حداقل 30 سال گذشته در سال 2019 رسیده است. شیوع ویروس تنها یکی از عوامل بازدارنده بوده است.

 

 

اثرات بر روی قیمت سنگ آهن : کاهش 8درصدی نسبت به میانگین پیشبینی شده ی سالیانه

در سناریو با تاثیر گذاری زیاد، پیشبینی میشود که قرنطینه ی ووهان و 15 شهر دیگر ،طولانی شود. و حتی ممکن است شهرهای بیشتری قرنطینه شوند.در نتیجه تقاضا برای مواد خام فولاد کم می شود و در طول چهار ماه نیز  بهبود نمی یابد.به محض اینکه کارگرها به سایت های کاری بازگشتند و مشکلات لاجستیکی رفع شدند،فعالیت ها به تدریج در بین کارخانه های فولادی افزایش می یابد.در نیمه ی اول سال جاری ،تقاضا برای مواد خام ،به میزان قابل توجهی کم میشود و این اثر برروی قیمت سه ماهه ی سوم سال نیز تاثیر گذار است.در این سناریو ،مقادیر پیشبینی شده را کاهش خواهیم داد به :

15%در سه ماه اول سال

13%در سه ماه دوم سال

1% ذر سه ماه سوم سال

و اثر کلی بر میانگین قیمت سالیانه، کاهش 8 درصدی قیمت می باشد.

 

اثرات بر روی قیمت فولاد: 4الی 5 درصد کاهش قیمت داخلی برای کلاف گرم و میلگرد

از بهبود قیمت تا اواخر سه ماهه ی دوم سال خبری نیست.ووهان در مرکز خودروسازی قرار دارد و تعدادی از خودروسازان و تامین کنندگان قطعات در آنجا حضور دارند.حتی اگر تولید کنندگان خودرو در مناطق دیگر چین کار خود را مجددا راه اندازی کنند،در حالیکه ووهان در قرنطینه است؛ بدلیل سیستم تولیدی یکپارچه ی Just in time، و اتکا بر  روی زنجیر تامین گسترده ،قرنطینه ی ووهان همچنان برآنها تاثیر گذار خواهد بود.این مساله برای اتومبیل سازی چین خبر بدی است،زیرا پس از آنکه نرخ رشد تولید وسایل موتوری در سال 2018 و نیمه ی اول سال 2019 منفی شد ،در نیمه ی دوم سال 2019 ، در حال بهبود وضعیت خود بود.

ساخت و ساز محرک اصلی تقاضا در سال گذشته بود و افت شدید ساختمان سازی در شلوغ ترین دوره ی سال، در ماه های آینده پیامد هایی برای تامین کنندگان در پی خواهد داشت.در نتیجه ما میتوانیم قیمت داخلی کلاف گرم و میلگرد را 4 الی 5 درصد کمتر از قیمت پیشبینی شده ی قبلی در نظر بگیریم.اگر برخی از بنادر چین بطور کامل ، قبل از از سرگیری مجدد فعالیت های صنعتی، باز شوند، تولیدکنندگان فولاد می بایست به صادرات روی آورند و افزایش عرضه موجب تضعیف قیمت ها در بازار seaborne می شود و اثرات سلسه واری برروی تولید کنندگان فولاد آسیایی می گذارند.

 

تحلیل اختصاصی آهن اینفو