این منابع به fast market  گفتند : در آینده ی نزدیک،ویروس کرونا، احتمالا بر بنیان بازار فولاد و روند صادرات چین

، تاثیر گذار خواهد بود.

منابعی که  در صنعت فعالیت دارند، تعدادی  ازسناریو های احتمالی را ترسیم  کرده اند ؛ بخصوص اگر در آینده وضعیت  پیش آمده ادامه پیدا کند، منجر به اعمال محدودیت هایی بر سفر و حمل و نقل می شود .

یک منبع در کارخانه ی فولاد چینی ،روز چهارشنبه 29 ژانویه گفت: " اگر محدودیت های لجستیکی ،ارسال محموله های داخلی را به تعویق بیاندازد،تولید کنندگان چاره ای جز، روی آوردن به صادرات ندارند."

بویژه اگر قیمت داخلی ،پس از سال نو چینی سقوط کند، انتظار میرود که کارخانه های فولاد چینی ،فرصت آربیتاژ بهتری  را در خارج از کشور پیدا نمایند.

قیمت های میلگرد در شرق چین در 23 ژانویه- آخرین روز کاری قبل از آغاز تعطیلات عمومی سال نو چینی 3640-3670 یوان (525-529 دلار) شامل 13٪ مالیات بر ارزش افزوده،که معادل حدود 464-468 دلار به ازای هر تن بدون مالیات بر ارزش افزوده است.

در همان روز شاخص صادرات میلگرد فولادی fast market ،فوب بندر اصلی چین،471.75 دلار به ازای هر تن بود که افزایش قیمت 3-7 دلاری به ازای هر تن را نشان می دهد.

برای کلاف گرم ، قیمت ها در شرق چین ، 3860-3880 یوان به ازای هر تن می باشدشامل مالیات بر ارزش افزوده-معادل حدود 492-495 دلار به ازای هر تن. -بدون مالیات برارزش افزوده

شاخص صادراتی کلاف گرم فولادی fast market، ،فوب بندر اصلی چین ،به قیمت 495.95 دلار در همان روز بود،که افزایش قیمت کمی حدود 1-4 دلار به ازای هر تن،مشاهده شده است.

شورای توسعه ی تجارت بین الملل چین، شروع به ارائه ی گواهینامه های "فورس ماژور(وضعیت بحرانی)" برای مشاغل آسیب دیده از زمان شیوع ویروس ،کرده است؛که در صورت عدم توانایی برای تحقق قرارداد ها ،آنها را قادر می سازد که اعلام فورس ماژور(وضعیت بحرانی) کنند.

یک منبع صنعتی در اندونزی گفت که : " این امر(فورس ماژور) ممکن است شانس کارخانه های تولید فولاد چین را بهبود بخشد.- زیرا کاهش صادرات این کارخانه ها،نهایتا خریداران را -در سراسر جهان مجبور به جستجو برای منابع فولادی جایگزین می کند -"وضعیت کامل تنها زمانی مشخص خواهد شد که بازار های چین بعد از تعطیلات سال نو-که یکشنبه به پایان میرسد-دوباره بازگشایی شوند."

وی افزود :" وضعیت نهایی کنونی بسیار بد به نظر میرسد،اما سرانجام این مساله به این بستگی دارد که بعد از اتمام تعطیلات سال نو چینی در 2 فوریه،چند نفر قادر به بازگشت به محل کار خود خواهند بود،این امر به محض بازگشت بازرگانان و تولیدکنندگان فولاد ،از تعطیلات ،بیشتر مشخص خواهد شد."

انتظار می رود کارخانجات فولاد چینی که در طول تعطیلات به طور کامل کوره های خود را به کار می گرفتند،به کار خود ادامه دهند.

همین منبع ادامه داد :" تنها مساله این است که آیا فولادی که تولید میشود ،سرانجام به مصرف کننده ی نهایی می رسد؟ یا خیر"

لیکن صادرات نیزممکن است به دلیل محدودیت های حمل و نقل ،محدود شود،که منجر به تاخیر های لاجستیکی برای تولیدکنندگان و خریداران می شود.

این منبع گفت :" در زمان فعلی ،یافتن رانندگان کامیون،برای کار در مسیر های بین شهری ،کار ساده ای نیست.اگر آنها بین شهر ها سفر کنند،باید 14 روز در قرنطینه بمانند."

تقریبا 20شهر چین برای مهار ویروس که در شلوغ ترین تعطیلات سال به سرعت گسترش یافته است-در قرنطینه هستند.

این پیامد بویژه در استان هوبی ،که منشا ویروس است،به شدت احساس میشود.

منبعی در یک شرکت بازرگانی متصل به کارخانه ای بزرگ در شمال چین،بدون افشای اطلاعات بیشتر گفته است:" کارخانه ی  فولاد ما ،بدلیل شیوع ویروس ،پورت (بندر)خود را بسته و همچنین محدودیت های لجستیکی بیشتری وجود دارند.بنابراین اوضاع کاملا سخت است."

یکی از بازرگانان چینی نیز گفته : "هنگامیکه چین از تعطیلات بازگردد،فعالیت های تجاری محدود خواهد بود "

یک منبع در بخش پایین دستی راه آهن گفت:" حمل و نقل داخلی در برخی مناطق ،محدودتر خواهد شد و احتمالا تولید فولاد از فوریه تا اواسط مارس کاهش خواهد یافت. وی با بیان اینکه صادرات از قبل بصورت سالانه ،کاهش یافته ،گفته است: "من شنیده ام که برخی از محموله های چینی،به دلیل ویروس ،در خارج از کشور پذیرفته نشده اند ،با توجه به این موضوع ،فکر نمیکنم که صادرات فولاد چین در سه ماهه ی اول سال بهبود یابد."

اما براساس هزینه ی رقابتی،کاهش بهای یوان و قوی تر شدن دلار، به صادرات چین کمک خواهد کرد،حتی اگر خریداران،مبالغ کمتری به دلار بپردازند.

براساس اطلاعات مبدل ارزی Oanda ، بهای یوان چین بصورت پیوسته در تاریخ 19 ژانویه ،از 6.8587 یوان معادل یک دلار به 6.9358 یوان،تضعیف شد .در سال جاری میلادی در تاریخ 7 ژانویه زمانیکه واحد پول چین به پایین ترین سطح خود سقوط کرده بود، نرخ ارز 6.9718 یوان به ازای هر دلار،رسید.

نرخ رسمی ارز چین ،که توسط اداره ی امور خارجه منتشر شده ،در 23 ژانویه به 6.8876(معادل یک دلار) کاهش یافت.قیمت پیشین در 20ژانویه ،6.8684 یوان بود.از تاریخ 24ژانویه اولین روز تعطیلات سال نو چینی-نرخ جدیدی منتشر نشده است.

منابع دیگر بازار در سراسر جهان به fast market گفته اند که : " برای اظهار نظر در مورد این موضوع که  ایا کارخانه های فولاد چین ،قادر به ارسال محموله های ماه فوریه و مارس -که قبلا رزرو شده بودند- هستند یا خیر ،هنوز زود است.با این حال خریداران هنوز به دنبال یافتن منابع جایگزین برای جبران کمبود موجودی خود نیستند."

تاجری اهل هند اظهار کرد :" کارخانه ها هنوز اعلام فورس ماژور (وضعیت بحرانی)نکرده اند،گرچه اگر کارمند ها قادر به بازگشتن به سر کار نباشند و بنادر بسته شوند،چنین وضعیتی بالاخره تحقق می یابد."

یک بازرگان فیلیپینی گفت :" اکثر خریداران ،موجودی کافی دارند و میتوانند صبر کنند تا تصویر شفاف تری از وضعیت چین به دست بیاید"

تاجری افریقایی بیان کرد :" خریداران این قاره به دلیل عدم قطعیت هایی که به خاطر شیوع ویروس کرونا ،پدید آمده است،در مذاکرات فعلی، فولاد اروپا را ترجیح  می دهند."

 

ترجمه اختصاصی آهن اینفو