آشنایی با عیوب محصولات ورق روغنی(نام عيب : پوسته و ناخالصی)

آهن اینفو می کوشد تا مصرف کنندگان محصولات تخت بخصوص مصرف کنندگان ورق های روغنی را از عیوب محصولات آشنا شده و با آگاه کردن خریداران از این عیوب از متضرر شدن ایشان جلوگیری نماید لذا طی سلسله مقالاتی به بررسی عیوب این محصولات می پردازد در این مقاله به بررسی عیب پوسته و ناخالصی و منشا آن می پردازیم.

نام عيب : پوسته

تعريف و شکل ظاهري:

عبارتست از باندها يا نقاط  فلفل - نمکي با رنگ روشن متمايز از زمينه فلز که فقط قابل ديدن بوده و قابل لمس نمي باشد. جنس آن اکسيدي بوده و لعاب پذير نمي باشد.شکل منظمي نداشته و مي تواند به شکلهاي مختلف ظاهر شود.

منشا:

چنانچه در حين پروسه پوسته زدايي در نورد گرم پوسته شکنها خوب عمل نکرده و يا نازلهاي آب مسدود باشند لايه هاي اکسيد آهن از سطح ورق زدوده نشده ودر طي فرآيند نورد گرم در گوشت ورق فرو مي روند.

عيب مذکور قابل رفع به کمک اسيدشويي نبوده ودر طي فرآيند نورد سرد نيز به همراه فلز; نورد شده و نمايان تر ميشود.

روش شناسايي:

نوع باندي اين عيب از طريق چشم غير مسلح  بعد از شستشو با اسيد به آساني قابل شناسايي مي باشد. اما نوع فلفل – نمکي آن بعد از تقليل ضخامت در تاندم ; قابل رويت است.

امکان اشتباه در شناسايي:

امکان اشتباه در شناسايي اين عيب با عيوب ديگر بسيار کم است

نام عيب :  ناخالصي                                                                                                           

تعريف و شکل ظاهري:

عبارت است از ترکيبات غير فلزي که در طي فرآيند نورد گرم يا سرد ويا حتي در طي فرآيند کشش توسط مشتري و به صورت خط و خراش ويا کنده شدن سطح ورق ظاهر مي شود.

منشا:

اگر ناخالصيهاي غيرفلزي در حين فرآيند ريخته گري از مذاب فلز جدا نشوند در مرکز شمش تجمع کرده و منجمد ميشوند ودر طي فرآيند نورد گرم يا سرد ظاهر شده وبه دليل غير فلزي بودن آنها از فلز جد شده و در امتداد نورد به صورت خط و خراش ظاهر ميشوند.

روش شناسايي:

به دليل مشابهت شکل اين عيب با خط و خراش ميتوان جهت شناسايي صحيح آن از چسب ناخالصي استفاده کرد.به اين صورت که با چسباندن يک تکه از چسب نواري مخصوص بر روي عيب مشکوک به ناخالصي و کندن ناگهاني چسب اگر عيب ناخالصي باشد از جاي خود کنده شده و با ناخن قابل لمس خواهد بود.

امکان اشتباه در شناسايي:

امکان اشتباه اين عيب با عيب خراش وجود دارد.