اواخر هفته گذشته خبری گزارش شد مبنی بر اینکه عضو کمیته تنظیم بازار محصولات فولادی اعلام نموده در صورتیکه شرکت‌های فروش عمده ورق و سایر شرکت‌های تولید کننده فولادی نتوانند بازار داخلی محصولات فولادی را تنظیم و محصولات خود را بصورت عادلانه تقسیم نمایند، صادرات این شرکتها با محدودیت روبرو خواهد شد.

که این صحبت واکنش های مثبت و منفی بسیاری از فعالان فولادی را در برداشته است، فولادی ها کاملا مخالف بوده و در مقابل سندیکاهای حامی مصرف کننده موافق این برخورد میباشند.

گویا به این نکته توجه نداشته اند که التهاب بوجود آمده بخصوص در بازار ورق ناشی از کاهش عرضه محصولات فولادی در بورس کالا بوده است. بخصوص از زمان استعفای آقای سرقینی این کاهش حجم با شدت بیشتری روبرو بوده است.

به آمار زیر کمی با تأمل دقت کنید

نیم نگاهی به قیمتهای یک ماه گذشته ورق سیاه فولادی داشته باشیم.

1- در تاریخ 13 آبان 98 قیمت معامله شده نماد گرم نازک در بورس کالا 45.554 ریال و در تاریخ 11 آذر 98 به رقم 49.467 ریال رسیده است که افزایش 10 درصدی داشته است. ولی در بازار داستان فرق می کند قیمت در تاریخ فوق حدود 5300تومان و در تاریخ بعدی به 6300 تومان هم رسیده که اختلاف 1000 تومانی در طول 1ماه!!(بازار با 10 درصد افزایش جلوتر از بورس کالا ... ؟!!)

2- اگر نگاهی به حجم معامله ورق سیاه فولادی در آذر ماه داشته باشیم اختلاف 77هزار تن از مجموع تقاضا و حجم معامله را شاهد هستیم .....

در نتیجه دو آیتم بالا متوجه می شویم هم اختلاف قیمت ورق در بورس و بازار و هم اختلاف تناژ بالایی را شاهد هستیم پس نباید تعجب کرد که چرا قیمتها در حال افزایش است. این افزایش ها عمدتا ناشی از کاهش کنترل مسئولین از نحوه عرضه محدود و قطره چکانی به بازار است.

درست است افزایش نرخ ارز در بازار تاثیر مستقیم دارد ولی با کاهش و توقف صادرات از مرزهای عراق و افغانستان و کاهش فروش عمده ورق های صادراتی به این کشور. محصولات با بازار کم کشش داخلی مواجه می‌شوند که باعث کاهش قیمتها خواهد گردید..

نکته به جای مانده این روزها عرضه سایر شرکتهای فروش عمده ورق در بورس کالا بوده  که تاکنون ساز و کار آن اجرایی نگردیده است، بخصوص اینکه مراجع تصمیم گیرنده نیز از این موضوع غافل گردیده اند و لازم است جهت کنترل بازار این شرکتها محصولات خود را عادلانه در بورس عرضه نمایند...

به عقیده ما تصمیم محدودیت در صادرات فولاد جهت تنظیم بازار عرضه, راهکاری مناسب و جوابگو می باشد.

تیم تحلیلی آهن اینفو