آشنایی با اصطلاحات بازار معاملات ایران و جهان

به طور کلی محصولاتی که توسط فولاد مبارکه در بورس عرضه میشوند شامل ورق گرم نوع یک (B) ، ورق گرم نوع دو (C)، ورق سرد، ورق گالوانیزه و ورق قلع اندود می باشد. ورق گرم B دارای عرض ۱۲۵۰ و ۱۲۰۰ میلی متر و ضخامت ۴ میلی متر می باشد و ورق گرم C نیز دارای عرض ۱۳۰۰، ۱۳۵۰، ۱۴۰۰ و ۱۴۵۰ و ضخامت ۵ و ۶ میل می باشد. پس از خرید مشتری از بورس کالا، اگر سفارش خریدار، ضخامتی به جز ضخامت ورق خریداری شده پیش فرض باشد؛ می بایست مبلغی را به عنوان تفاوت به فروشنده پرداخت نماید که به آن "پرمیوم" گفته می شود. به عنوان مثال تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی، پس از خرید ورق گرم B؛ برای تبدیل این ورق به ضخامت ۲ یا ۳ میل به فولاد مبارکه پرمیوم پرداخت می نمایند

معنای واژه " خصولتی "

از ترکیب دو کلمه «خصوصی» و «دولتی» واژه ی خصولتی پدید آمده است که پس از آغاز خصوصی‌سازی در کشور، وارد زبان ما شده است. زمانی که دولت یا سازمان‌های وابسته به دولت، و یا نهادهای حکومتی بر شرکت‌ها، کارخانه‌ها و بنگاه ‌های بزرگ اقتصای که خصوصی‌سازی شده‌اند، تسلط داشته باشند، به آن خصولتی می گویند. به معنای دیگر، خصولتی به شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که با وجود قرار نداشتن در فهرست شرکت‌ های دولتی، به این دلیل‌ که تعدادی از سهام آن ها در اختیار نهادهایی است که زیر نظر دولت یا سایر نهادهای حکومتی هستند، در حلقه ی شرکت‌های غیر خصوصی قرار می‌ گیرند. طبق اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور، که در سال ۱۳۹۵ انجام گرفت، گزارشی از نحوه اجرای خصوصی‌سازی در کشور ارائه گردید که بر اساس آن، تنها حدود ۱۶ درصد کل خصوصی‌سازی که طی ۱۴ سال اخیر انجام شده، واقعی بوده است و مابقی، سهم ارگان‌های حکومتی و صندوق‌ های بازنشستگی و سازمان ‌های دولتی شده است.

انواع بورس های بین المللی و بازار سهام (Stock)

بازار سهام  یا (Stock Market) به بازاری می گویند که معامله گران با سرمایه گذاری و خرید سهام شرکت ها و کارخانه ها در سود و زیان تفاوت قیمت سهام آن بنگاه اقتصادی و یا در سود و زیان حاصل از فعالیت آن بنگاه شریک می شوند. نمونه این بورس، بورس اوراق بهادار تهران و سهام شرکت های داخل آن می باشد.

بازار کالاها  Commodity

بازار کالا یا (Commodity Market) شامل بورس هایی است که قیمت تبادلات کالاها به صورت جهانی یا منطقه ای بر اساس عرضه و تقاضا ارزش گذاری می شود. بورس های کالا به سه دسته عمده تقسیم می شود: الف) Hard- طلا، نقره، سیمان، فلزات و غیره، ب) Soft- آب پرتقال، قهوه، اقلام خوراکی و غیره و پ) Energy- نفت، گاز، برق، ذغال سنگ و غیره

اوراق بهادار یا قرضه Bond Market

بازار اوراق قرضه (Bond Market) اوراق مشارکتی که اغلب از طرف دولت ها برای مشارکت مردم و جذب سرمایه های آن ها برای طرح های سودآور جذب می شود. مانند اوراق مشارکت وزارت خانه ها در ایران.

انواع معاملات

در گزارشات بین المللی معاملات محصولات فولادی و در گزارشات ارائه شده توسط آهن اینفو، بیشتر از نوع spot و future شنیده می شود. معاملات محصولات فولادی در بورس کالای داخلی بیشتر از نوع سلف یا forward است. همچنین معاملات متداول بازار خارج از بورس کالا در بازار داخلی هم بیشتر از نوع spot یا معاملات لحظه ای است .

۱- معامله لحظه ای – اسپات  (Spot): در این قرارداد خریدار باید کل مبلغ قرارداد را به علاوه کارمزد کارگزاربه صورت نقد پرداخت نماید و فروشنده نیز باید تا حداکثر دو روز کاری کالای مورد معامله را به خریدار تحویل نماید. این نوع قرارداد در بازار مبادلات ارزغالبا به صورت لحظه ای نقد می شود.

۲- قرارداد سلف – فوروارد (Forward): در این قرارداد، کل مبلغ در زمان انجام معامله از طرف خریدار پرداخت می شود و فروشنده متعهد می شود در تاریخ و زمان معین کالا را با قیمت مورد توافق به خریدار تحویل دهد.

۳- قرارداد آتی – فیوچر (Future)

در این روش فروشنده مطابق یک قرارداد صلح تعهد می نماید مقدار معینی از دارایی یا کالایی مشخص را در زمانی معین در مقابل مبلغی به خریدار تحویل دهد. بر اساس این قرارداد، فروشنده مقدار دارایی مورد مصالحه را در سررسید مشخص تحویل می دهد و خریدار نیز مبلغ مورد مصالحه و توافق شده را در سررسید می پردازد. طرفین در قالب شرط ضمن قرارداد به شخص ثالث یا کارگزاری وکالت می هند که از وجه الضمان آنها متناسب با نوسانات قیمت در بورس به طرف دیگر اباحه تصرف بدهد. هر یک از طرفین می توانند قبل از سررسید با انعقاد قرارداد صلح دیگری شخص ثالثی را در قرارداد صلح اولیه جایگزین خود نمایند و پس از تسویه از قرارداد خارج شوند کلیه قرارداد ها در زمان سررسید مقرر حتما باید تسویه شوند.

ورق گالوانیزه رنگی یکی از ورق های پرکاربرد فولادی برای ساختمان سازی می باشد که به علت ویژگی ها و قابلیت های متعددی که دارد همواره مورد استفاده بسیاری از هموطنان در سراسر کشور می باشد.کارخانه فولاد مبارکه به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان ورق فولادی در کشور ورق های رنگی با کیفیتی تولید می کند که شما عزیزان برای اطلاع از قیمت ورق رنگی فولاد مبارکه اصفهان می توانید به دسته بندی کارخانه مورد نظر بروید و از مشاوره کارشناسان ما بهره مند شوید.