رضا رحمانی، وزیر صمت: سه راه حل برای رفع مشکلات صنعت خودرو در نظر گرفته ایم...

به مناسبت هفته دولت رضا رحمانی، وزیر صمت در برنامه ای تلوزیونی گفت: تعهدات بسیاری برای تحویل خودروها داشتیم، که از زمان روی کار آمدنم، انجام این تعهدات را در دستور کار قرار دادیم. ما با افزایش 154 درصدی تولید خودرو در اسفند ۹۷ نسبت به آبان ۹۷ رو به رو شدیم که این افزایش تولید به تحویل در زمان مقرر کمک زیادی می کند. ما در حال حاضر خودروی تحویلی برای  قبل از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ نداریم، و فعلا موعد تحویل خودروها شش تا هفت ماهه است. همچنین تصمیم بر این است که کاهش قیمت خودروها در دستور کار قرار گیرد، و بنابراین سازمان حمایت اسناد لازم را از خودروسازان تحویل گرفته و قیمت تمام شده را کنترل می نماید. طبق بررسی ها روند تحویل خودروها روند بهبودی را تجربه می کند و حداقل ۸۰ درصد از خودروها برای تحویل به مشتریان و انجام تعهدات آماده است و تنها ۲۰ درصد جهت تامین نیازهای فوری مردم و همچنین تامین نقدینگی واحد ها، مجوز پیش فروش فوری را دارا هستند. در حال حاضر عمده تعهدات بر عهده ی دو خودرساز بزرگ است، و ما از این دو خودروساز قول گرفته ایم که تا آخر ۹۸ تعهدات خود را به روز کنند. گفته می شود که از بین یک‌ میلیون خودروی پیش فروش شده، چیزی در حدود ۲۰۰ هزار خودرو، حاوی قطعات وارداتی است که با اعمال تحریم های ایالات متحده فعلا با مشکل مواجه شده اند که ما سه راه حل برای رفع این مشکل در نظر گرفتیم، از جمله: ارائه ‌ی خودروی متناظر، تفاهم و مصالحه خریدار با خودروساز و همچنین واردات قطعات مورد نیاز.

علاوه بر این، وی گفت: شش پرونده مربوط به خودروسازان را به سازمان تعزیرات فرستادیم و در صورت بروز هر گونه تخلف، از حق مردم دفاع می کنیم. همه می دانیم که صنعت خودرو نواقص و ناکارامدی های بسیاری دارد، اما ما با برنامه های اصلاحی و جابه جایی مدیریتی خود، حرکت بزرگی را آغاز خواهیم کرد. ما در اصلاح صنعت خودرو جدیت داریم، و یک مدیر جوان و باسواد برای رو به راه کردن اوضاع ایران خودرو معرفی کردیم. برنامه ی ما برای اصلاح صنعت خودرو در 11 بند خلاصه شده است و طرحی نیز برای نوسازی ناوگان حمل و نقل در ظر گرفته این که حامل ۱۱ میلیارد یورو اعتبار است و در طول سه سال، قرار است ۲۰۲ هزار خودرو شامل ۱۹ هزار اتوبوس نوسازی شود و 5۰ درصد بودجه این طرح توسط دولت، ۳۰ درصد منابع بانکی و ۲۰ درصد آورده متقاضی تامین خواهد شد و همچنین ۹۰ هزار تاکسی فرسوده نیز نوسازی شده است.

وی در ادامه با بیان این که گرانی با گرانفروشی متفاوت است، گفت: سامانه ای برای رصد قیمت ۱۰۰ قلم کالای مصرفی و مورد نیاز مردم راه اندازی کرده ایم. ما با برخورد با متخلفان در حوزه بازار نسبت به سال 96 حدود ۷۵ درصد رشد داشته ایم و امسال هم این آمار ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است‌. ما با رصد ۱۰۰ قلم کالا طی یک ماهه گذشته که به صورت روزانه صورت گرفته است، به این نکته پی بردیم که در هفته قبل ۸۳ مورد از این ۱۰۰ مورد یا کاهشی بوده یا تغییر چندانی نداشته و ۱۷ مورد هم افزایش یافته است و در کل تعداد کالاهای دارای افزایش قیمت در این هفته به ۱۳ قلم رسیده است، که علل افزایش قیمت این کالاها از مبدا، رصد می شود.لازم به ذکر است که از عوامل موثر بر قیمت ماشین نرخ ورق رنگی کارخانجات مختلف کشور از جمله قیمت ورق رنگی فولاد مبارکه اصفهان می باشد که برای اطلاع از قیمت آن می توانید به دسته بندی مربوطه مراجعه نمائید.

گرداوری شده توسط آهن اینفو