سقوط مجدد بازارهای جهانی به دنبال جنگ تجاری آمریکا و چین

همانطور که می دانید پیش از این که روابط ایران و آمریکا به وضع اسفبار کنونی برسد و آمریکا تحریم های بی رحمانه ای علیه ایران اعمال کند و نتیجتا، وضعیت صادرات و واردات اقلام مهم خصوصا فولاد، به صورت امروزی دربیاید، چین و ایالات متحده نیز درگیری هایی در این زمینه با یکدیگر داشتند. از سال 2018 تا کنون گهگاه شاهد این بوده ایم که آمریکا بر اعمال تعرفه ها علیه چین اقدام کرده و در برخی موارد با مذاکرات بین دو کشور، موقتا از این کار منصرف شده و یا از میزان آن کاسته است و برخی اوقات هم چین با مذاکرات خود راه به جایی نبرده است. اما در این روز ها شاهد این هستیم که این درگیری ها تقریبا در حال بالا گرفتن است و مکررا هر دو کشور یکدیگر را به اعمال تعرفه ها تهدید می کنند. که البته این وضعیت باعث شده است که بازار های جهانی دچار نوسانات بیشماری شوند. علی الخصوص بازار فولاد که این روز ها با منفی شدن بازار ایران، شاهد این هستیم که بازار های جانی هم با تثبیت یا کاهش قیمت ها مواجه هستند چرا که کشورهای آمریکا و چین هرکدام به نوبه ی خود غول های اقتصادی دنیا هستند و طبیعی است که هر گونه تنش در مورد آن ها، بازار ها را با نوسانات کوچک و بزرگی رو به رو می کند.

چین اخیرا اعلام کرده است که بر روی 75 میلیارد دلار کالای وارداتی از ایالات متحده تعرفه 5 تا 10 درصدی وضع خواهد کرد و ترامپ در تقابل با این موضع چینی‌ها، به تمام شرکت‌های آمریکایی "دستور" خروج کسب و کار از چین و انتقال آن به خاک آمریکا یا جایی خارج از چین را داده است! از سوی دیگر فدرال رزرو هم دیروز آب پاکی را روی دست آقای رئیس جمهور ریخت، و اعلام کرد هیچ روندی را برای کاهش نرخ بهره در ایالات متحده آمریکا شروع نکرده است. همچنین سهام شرکت های بزرگی نظیر اپل تا این لحظه حدود 4 درصد افت نموده است و بازار به شدت نگران عواقب بالاگرفتن جنگ تجاری ایالات متحده و چین می‌ باشد. در این اثناء، آمریکا دست به دو اقدام تلافی جولانه در برابر تعرفه 5 الی 10 درصدی چین بروی 75 میلیارد دلار کالای آمریکایی، زده است که در زیر به آن اشاره می کنیم:

1- افزایش تعرفه گمرکی آمریکا بروی 250 میلیارد دلار کالای چین از 25 به 30 درصد

2- افزایش تعرفه گمرکی بروی 300 میلیارد دلار کالای چینی از 5 به 10 درصد

گفته می شود اعلام ترامپ بعد از بسته شدن بازار های مالی آمریکا بود و لذا اثر این تغییر عامل سقوط بازارهای مالی دنیا در اوایل هفته جاری (دوشنبه 26 آگوست) خواهد بود.

همانطور که شاهد هستید جنگ تجاری درگرفته بین آمریکا و چین که در این روز ها بسیار جدی تر از گذشته شده است، نگرانی هایی را در سطح جهانی متوجه خود کرده است و نگاه ها به این سمت از که این وضعیت تا کی ادامه خواهد یافت و کدام یک از این کشورها بازنده ی میدان است! اما تمام این فشار ها در حالی به وقوع می پیوندد که نرخ تورم آمریکا صعودی است و در ماه جولای به 2.2%+ رسیده که اوج 6 ماه اخیر است. این موضوع دلیل اصلی عقب نشینی ترامپ از اعمال تعرفه 10% بروی الباقی کالاهای وارداتی از چین است! از طرفی انتخابات 2020 نزدیک است و رشد تورم، دست بانک مرکزی آمریکا را در کاهش بیشتر بهره دلار می کاهد که ضمن تقویت ارزش دلار تا 0.42%+ باعث خواهد شد تا فشار مضاعف بر رای دهندگان آمریکا وارد شود!

علاوه بر این، شاخص آتی بورس آمریکا Dow30 در حال سقوط بوده و به 0.58%- رسیده است که دلیل آن تشدید جنگ تجاری چین و آمریکا است. چین به تلافی برنامه آمریکا ، از 1 سپتامبر (8 روز دیگر) اقدام به اعمال تعرفه افزایشی بروی 75 میلیارد دلاری = 5078 قلم کالای وارداتی از آمریکا می کند! برنامه به گونه ای است که با توجه به گردش زمین، افزایش تعرفه گمرکی چین یک روز زودتر از آمریکا اعمال شود. کالاهای مشمول تعرفه چین شامل اعمال 10% تعرفه بروی نفت وارداتی از آمریکا نیز می شود که به معنی توقف صادرات نفت آمریکا به چین و جبران کسری از سایر کشورها شامل ایران خواهد بود. چین همچنین اعلام کرده است که تعرفه 25% بروی واردات خودرو از آمریکا را مجددا برقرار می کند... بعلاوه 5% تعرفه گمرکی بروی دانه های سویا Soybean نیز اعمال می شود!

تحلیل اختصاصی آهن اینفو
شنبه 1 شهریور 98