مجموع واردات ورق 2میل در سال 97 در حدود 150هزار تن بوده است...

در سالیان گذشته یکی از محصولات پرطرفدار وارداتی ورق 2 میل بوده که عمده این تقاضا توسط کشورهای حوزه CIS پوشش داده می شد و نوسانات قیمت ورق 2 میل بواسطه این که یک محصول پایه برای بسیاری از خریداران و تولید کننده ها بشمار می‌رود حساسیت زیادی داشته و تجار قدرتمندی بواسطه عدم واردات این محصول از بازار خارج گردیده اند.

طبق آمار و اطلاعات مندرج شده در سایت گمرک و بر اساس طبقه بندی صورت گرفته توسط کارشناسان مجموعه آهن اینفو نسبت واردات به کل حجم محصول وارداتی تخت روندی کاهشی داشته است بطوری که در سال 97 مجموع واردات ورق 2میل در حدود150هزار تن بوده است.

مشخصا کاهش 500هزار تنی حجم واردات سال97 در مقایسه با سال96 نتیجه ایی جز حمایت از تولید داخلی نداشته و بر قیمت ورق 2 سیاه نیز تاثیرگذار بوده است.

اقدامات مثبت فولادسازان داخلی از سال 97 تاکنون جهت برطرف نمودن نیاز بازار داخلی به این صورت بوده است:

- افزایش دو برابری خط تولید پیوسته سبای مبارکه و تولید حداکثری ورق 2میل در این مجموعه

- تولید ماهیانه حدود 50 هزارتن ورق سیاه در مجموعه تولیدی ورق گیلان

- تولید حدود 40 هزار تنی ورق درخط نورد و لوله اهواز و توسعه و بهره برداری خط دوم نورد گرم این مجموعه

همانطور که مشاهده می کنید با توسعه و برنامه ریزی این کارخانجات تولیدی،75 درصد از حجم واردات ورق 2 میل در سال 97 کاهش داشته و این میزان در سال 98 به پایین ترین میزان خود در طول سالیان گذشته رسیده است و تمامی مواردی که ذکر شد کمابیش بر قیمت ورق گرم 2 میل موثر واقع شده است.

جدا از نوسانات نرخ ارز در سال گذشته وعدم توجیه اقتصادی برای وارد کنندگان، با وجود تجدید تحریم های ناجوانمردانه توسط امریکا، با توجه به مطالبی که بیان شد، فرصتی در اختیار فولادسازان قرار گرفت و این شرکت ها توانستند با حداکثر توان خود تقاضای داخلی را تامین کنند و خدمت شایان توجهی به صنعت فولاد کشور ارائه دهند.

 

شرح وضعیت فعلی فولاد سازان

در گزارشات و مطالب قبلی اعلام شد که متاسفانه فولاد گیلان حدود یک ماهی هست که تعطیل شده و فولادسازان در حال صادر کردن ماده اولیه مورد نیاز این شرکت با قیمت های پایین هستند، البته که بیان این موارد به منزله انتقاد از عملکرد فولاد ساز نیست، زیرا که شرکت فولاد گیلان بدهی سنگینی به فولادسازان دارد ودر سال گذشته حمایت های خوبی از طرف این مجموعه نصیب این شرکت شده است، با این حال با تعطیلی فولاد گیلان علاوه بر بیکاری بسیاری از کارکنان این مجموعه حجم محصول ورق مورد نیاز بازار کمرنگ می شود و طبیعی است که کاهش موجودی در بازار و تقاضای زیاد، بر قیمت ورق سیاه 2 بی تاثیر نخواهد بود.

از سوی دیگر، محدودیت های تولیدی و مدیریتی و همچنین عدم تولید کافی ضخامت های نازک در نورد ولوله اهواز نیز به کنار، مشکلات و حواشی سیاسی این دو نوردکار بخش خصوصی، در صورت ادامه و عدم برنامه ریزی به موقع و مناسب و تعطیلی مطلق این کارخانجات، دورنمای تاریکی را از تولید داخلی ورق مورد نیاز بسیاری از صنایع که عمدتا پروفیل سازان می باشند را متصور می سازد.

عدم تولید مکفی+عدم امکان و توجیه واردات= تقاضای پشت درب مانده تنها گزینه روی میز