قیمت بیلت و قیمت ورق فولادی ایران به دلیل عرضه محدود مواد و تعطیلات پیش رو بدون تغییر مانده است

قیمت ورق تخت صادراتی ایران و قیمت بیلت  تا حد زیادی نسبت به هفته گذشته تا روز چهارشنبه 14 آگوست، که بازه ی بین دو تعطیلی عید مذهبی کشور است، بدون تغییر مانده است و فروش های عمده با قیمت ثابت اعلام می شود. اکثر فعالان بازار در خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین در جنوب شرقی آسیا به دلیل تعطیلات مذهبی عید قربان که روز 14 اوت به پایان رسید و همچنین عید غدیر که در روزهای آتی منتظر آن هستیم، از بازار خارج شده اند. اما فعالان بازار معتقدند که تولید کنندگان ایرانی بر این باورند که بعید است با استناد به کاهش در دسترس بودن مواد اولیه در کشور، در آینده نزدیک قیمت آن ها به میزان قابل توجهی بدون تغییر باقی بماند. وی گفت: " تولید کنندگان ایرانی از نظر تهیه مواد اولیه مشکل دارند. فروشندگان سنگ آهن برای انتقال تناژ به چین طی ماه های اخیر روی باند صادراتی پرش کرده اند و حتی با افت 25 درصدی قیمت ها، هنوز هم می توانند سود خوبی کسب کنند. بنابراین بسیاری از کارخانجات ایرانی [هم اکنون] با کمبود سنگ آهن مواجه هستند. » وی گفت: "قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق سیاه، قیمت ورق رنگی و قیمت ورق سرد در بازار داخلی تقریباً ثابت هستند و هنوز نیازی به کاهش قیمت صادرات نیست. اما ممکن است اوضاع بعد از تعطیلات تغییر کند. " 
در اوایل ماه ژوئن ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت ایران اعلام کرد که به منظور اطمینان از وجود مواد اولیه کافی برای کارخانه های داخلی، فقط معادن و نه تجار، مجاز به صادرات سنگ آهن و کنسانتره خواهند بود. همچنین معادن برای اولویت بندی منابع داخلی، به بازار داخلی هدایت می شوند و فقط پس از تحقق تقاضای داخلی مجوزهای صادراتی به آن ها اعطا می شود.
در هفته گذشته، خبرگزاری محلی ایران دیلی گزارش داد که این وزارتخانه از ابتدای آگوست به دلیل کمبود سنگ آهن در بازار داخلی مجوز صادرات سنگ آهن را صادر نکرده است. برخی از محموله های ایرانی قبلاً برای تحویل در ماه اکتبر معامله شده اند، با این حال خریداران پیش پرداخت آن ها را انتقال داده اند. اما انتظار بازار این بود كه ایران بتواند صادرات كنسانتره را در ماه های آینده ادامه دهد. یکی دیگر از منابع بازار گفت: موضوع مواد اولیه در ایران بیشتر مربوط به قیمت ها است تا در دسترس بودن. وی گفت: "مسئله ساختار جدید قیمت گذاری برای کارخانجات محلی هنوز معلق است. قیمت های بالاتر مسئله بحث است. " در این شرایط ، طبق ارزیابی های هفتگی، قیمت ورق گرم صادراتی ایران با عدم تغییر نسبت به هفته گذشته، در حدود 385-388 دلار در هر تن فوب اعلام شد. برخی از مقادیر محموله بیلت تحویل ماه اکتبر با قیمت 385-388 دلار در هر تن فوب در دسترس بود. اما هیچ گونه رزرو جدیدی در این هفته گزارش نشده است.
طبق ارزیابی های هفتگی، قیمت اسلب فولادی صادراتی ایران در 14 اوت در حدود 380-385 دلار در هر تن بود که نسبت به هفته گذشته 5 دلار به ازای هر تن کاهش یافته است. قیمت اسلب ایرانی 380-385 دلار در هر تن فوب در دسترس مشتریان خارجی بود. همچنین گزارش شده است که برخی محموله ها در محدوده 425-430 دلار در هر تن سی اف آر به منطقه آسیا فروخته شده است که معادل 380 دلار در هر تن فوب است.
 
ترجمه از آهن اینفو
منبع: فست مارکت