طبق اخبار، فروشندگان قیمت ورق گرم خود را در بازار داخلی چین در روز جمعه 2 اوت به دنبال افت بازار معاملات آتی، پایین تر آوردند ، و بعد از آن که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده تهدید کرد تعرفه جدیدی را برای کالاهای چینی اعمال خواهد کرد، وضعیت بازار رو به وخامت گذاشته است. در بازار داخلی شرق چین (شانگهای) قیمت ورق سیاه 3،760-3،770 یوان معادل (545-546 دلار) به ازای هر تن اعلام شد که 50 یوان در هر تن نسبت به قیمت های قبل کاهش یافته است. در بازار شمال چین (تیانجین) نیز قیمت ورق سیاه 3،780 یوان در هر تن اعلام گردید که با افت 30 یوان در هر تن مواجه ششده است. فعالان بازار در حال حاضر پیشنهادات خود را کاهش می دهند و در میان معاملات آتی، قیمت محصولات قبلی خود را حدود 40 یوان در هر تن کاهش دادند. فعالیت تجاری در طول روز اندک بود، هرچند برخی منابع گفتند تعداد معاملات منعقد شده در انتهای روز با توجه به ارزیابی های انجام شده "بد نیست".  یکی از  منابع فولادی در شمال چین گفت: فولاد سازان قیمت های قبلی خود را با توجه به کاهش قیمت های بازار، به طور کلی پایین تر آورده اند. پس از این که ترامپ در روز پنجشنبه گفت که وی تعرفه 10 درصد مجددی را به ارزش 300 میلیارد دلار برای کالای چینی اعمال کرده است. وی گفت که این کار از اول سپتامبر به مرحله اجرا در خواهد آمد. اگرچه اکثر شرکت کنندگان در بازار در مورد قیمت ورق گرم در روز جمعه اختلاف چشمگیری داشتند، اما انتظار ندارند قیمت ها کاهش یابد زیرا مواد اولیه همچون سنگ آهن هنوز بسیار گران هستند. این هفته قیمت ها در شانگهای 90-100 یوان در هر تن کاهش می یابد ، در حالی که قیمت های موجود در تنگشان 40 یوان در هر تن کمتر از قیمت روز دوشنبه اعلام خواهد شد.

صادرات ورق گرم

شاخص قیمت ورق گرم در بندر اصلی چین در حدود 500.50 دلار در هر تن فوب اعلام شد، که 3.35 دلار در هر تن کاهش یافته است. اکثر فعالان بازار بر این عقیده اند که تولید کنندگان مایل به فروش این محصول با قیمت 500-505 دلار در هر تن فوب هستند. اما فعالان بازار با توجه به تضعیف بازار داخلی انتظار دارند كه بعد از تقویت دلار آمریكا در برابر یوان، تولید کنندگان را وادار به كاهش قیمت ورق سیاه کند. در روز جمعه نرخ ارز 6.8956 یوان به ازای هر 1 دلار بود که در مقایسه با 6.8830 روز قبل از آن اندکی افزایش یافته است اما معامله گران می گویند هنوز هم پیدا کردن ورق سیاه در بازار دشوار است، زیرا خریداران از مشاهده سفارشات با وجود کاهش قیمت ورق سیاه، خودداری می کنند. دو تاجر در شانگهای گفتند که مشتریان آن ها در ویتنام قیمت 490-495 دلار در هر تن فوب پیشنهاد می دهند که 5 دلار در هر تن نسبت به 495-500 دلار در هر تن فوب هفته قبل کاهش یافته است.

بازار رقابتی

یکی از معامله گران استان ژجیانگ می گوید: "من می ترسم که احتمالاً روز دوشنبه شاهد پایین آمدن قیمت ها باشیم. برخی تولید کنندگان هم منتظرند ببینند که امروز اوضاع به جای کاهش سریع قیمت ها چگونه توسعه می یابد زیرا معاملات بطور معمول در روز جمعه پراکنده است. اگر روند بازار به طور کامل نزولی شود.

معاملات آتی شانگهای

قیمت ورق گرم در معاملات آتی ورق رگم با بیشترین معامله در روز جمعه به حدود 3،746 یوان در هر تن رسید و 35 دلار در هر تن نسبت به روز قبل معامله شد.

ترجمه از آهن اینفو

دوشنبه 14 مرداد 98