بررسی نوسانات قیمت ورق و پیش بینی بازار پیش رو

همانطور که در هفته اخیر شاهد بودیم قیمت ورق گالوانیزه و همچنین قیمت ورق رنگی در روز شنبه مورخ 29 تیر ماه بازار آرام و بی سر وصدا همراه با ثبات نسبی و افزایش تخفیفات را تجربه کرد. در این روز از نوسانات ارز هم خبری نبود و با ثبات گزارش گردید. نرخ متوسط قیمت دلار در این روز در محدوده 11800 اعلام می شد. به طور کلی می توان گفت روند قیمت های بازار بدون تغییر نسبت به روز پنج شنبه بوده و بسیاری از تجار دست نگه داشته و در انتظار بهبود و افزایش نرخ ها در روزهای آتی بودند. علاوه بر این به نظر می رسد از مرداد ماه وضعیت بازار و تقاضا مناسب‌تر شود. در ابتدای هفته قیمت ورق گالوانیزه و قیمت ورق رنگی با ثبات قیمت ها رو به رو بود. در روز یکشنبه با افزایش محدود نرخ ارز، برخی از مبادی اقدام به عدم فروش محصولات کردند. در این روز نرخ دلار به طور متوسط در محدوده 12200 اعلام می شد.

بیشتر شرکت‌های فولادی از عرضه در بورس کالا با توجه به رسیدن پایان تیر ماه سرباز زدند. همچنین طبق گزارشات و شنیده ها، قیمت ورق گالوانیزه و قیمت ورق رنگی در روز دوشنبه بازار باثباتی را تجربه کرد و تجار به دنبال بهانه ایی برای تحریک تقاضا بودند و در مقابل برخی از مشتریان با انتظار کاهش بیش تر قیمت ها، اقدام به خرید نکردند. همانطور که گفته شد در بازار ورق گالوانیزه شاهد هیچگونه تغییراتی نسبت به روز قبل نبودیم و کمابیش تقاضای بالا برای آن وجود نداشت. همچنین در قیمت ورق رنگی هم وضعیت مشابهی شاهد بودیم و طی روز گذشته هم تغییر خاصی در قیمت ورق رنگی دیده نشد.

شروع نرخ ارز در روز سه شنبه 98/05/01 معادل 11.900 تومان بود و از ابتدای صبح، با افزایش نرخ ارز در بازار رسمی و غیررسمی از سمت عرضه تلاش‌هایی برای افزایش نرخ محصولات‌ فولادی در برخی از کانال های تجار و تولیدکنندگان صورت گرفت. با توجه به اینکه محرک افزایش نرخ ارز چندان با ثبات نبوده و بازار به این نتیجه رسیده که با ورود هدفمند و قدرتمند بانک مرکزی به عرضه ارز به بازار مجددا نرخ ارز عقبگرد خواهد نمود، بواسطه ارتباط مستقیم شرایط بازار و نرخ ارز، در روز سه شنبه پیش بینی شد که تقاضای محدودی روانه بازار شود. در این روز قیمت ورق گالوانیزه و قیمت ورق رنگی شاهد ثبات بود.حجم فروش گالوانیزه ازشرکت‌های تولیدی مختلف بسیار بالا اعلام شد ولی تقاضا بسیار کم رنگ بوده است. در روز چهارشنبه با وجود رسیدن دلار به مرز 12.300، و انتشار خبر احتمال افزایش تنش های بیشتر در منطقه خلیج فارس با روی کار آمدن جانسون، اما این اخبار نتوانست محرکی روانی برای بازار فولاد باشد تا از این بستر رشد قیمت‌های جدیدی به ثبت برسد. به عبارتی رفتار کج دار و مریز قیمت در بازار ادامه دارد. در کل بازار فولاد وارد یک فاز نسبتا متعادل شده است. در روز های اخیر شاهد آن بودیم که قیمت ورق گالوانیزه و قیمت ورق رنگی ثابت بوده و بعضا در برخی مبادی افزایش تا 100 تومان ملاحظه شد.حجم فروش گالوانیزه ازشرکت‌ های تولیدی مختلف بسیار بالا ولی تقاضا بسیار کم رنگ بوده است. تعدد فروشندگان این محصول و رقابت شدید یکی دیگر از مشکلات این بازار می باشد.

 

بازار جهانی

در آخرین قیمتهای ورق گالوانیزه در نقاط مختلف طی شنبه 29 تیر 1398 قیمت ورق گالوانیزه ترکیه در حدود 670-650، و چین در حدود 600-590 گزارش شد. در اواسط هفته قیمت ورق گالوانیزه ترکیه به 670-655 دلار در هر تن رسید. در چین نیز ورق گالوانیزه در حدود 600-590 دلار در هر تن بود. در اواخر هفته قیمت ورق گالوانیزه در بازار جهانی تغییرات اندکی داشت و نرخ این محصول به ترتیب در ترکیه معادل 670-655 و در چین معادل 605-590 دلار در هر تن اعلام شد.

تحلیل اختصاصی آهن اینفو

شنبه 5 مرداد ماه ۹۸