بازار ورق سرد در روز های اخیر چگونه بوده است؟

در خلاصه بازار در روز شنبه مورخ 29 تیر ماه، طبق گزارش‌های میدانی از بازار روزی آرام و بی سر وصدا همراه با ثبات نسبی و افزایش تخفیفات برای کلیه محصولات فولادی را شاهد بودیم. همچنین از نوسانات كاهشى و افزايشى ارز خبری نبود و با ثبات گزارش گردید. نرخ متوسط دلار در این روز در محدوده 11800 اعلام می شد و اما در بازار ورق، روند قیمت های بازار بدون تغییر نسبت به روز پنج شنبه بوده و بسیاری از تجار دست نگه داشته و در انتظار بهبود و افزایش نرخ ها در روز های آتی بودند. در صورت  عدم اتفاق خاص سیاسی که خارج از حوزه پیش بینی ها میباشد، به نظر می رسد از مرداد ماه وضعیت بازار و تقاضا مناسب‌ تر دیده شود. در این روز قیمت ورق روغنی در برخی از ضخامت ها افزایش تا 50 تومانی داشته، موجودی قابل فروش در بازار محدود می باشد. در روز یکشنبه رکود حاکم بر بازار بر همگان قابل ملموس بود و اندازه تقاضا در مقابل عرضه بسیار کمتر بوده است. در کل در بازار ارز تقریبا خبری از روند صعودی و نزولی محسوسی نبود و بازار با ثباتی را تجربه کردیم. نرخ دلار به طور متوسط در محدوده 12200 اعلام شد.

بیشتر شرکت‌های فولادی درگیر مجامع خود بودند و از عرضه در بورس کالا با توجه به رسیدن پایان ماه سرباز زدند. طبق گزارشات قیمت ورق روغنی در مقایسه با محصولات دیگر کمی دچار نوسانات مثبت شد. قیمت ورق سرد در برخی از ضخامت ها با کمی افزایش رو به رو شد و تقاضا برای خرید آن هم نسبت به روز گذشته کمی بیش تر شده است. به طور کلی بازار انواع مقاطع و ورق در آرامش به سر می برد. قیمت ها در ثبات بودند و خریدار و فروشنده هر دو تلاش می کردند روند آتی بازار را پیش بینی نمایند.

طبق گزارشات، مشتریان خریدار از مچینگ، اجازه خرید از بورس کالا را ندارند! فروش مچینگ 60% از حجم کل عرضه ماه ورق روغنی صرفا برای خودروسازان و قطعه سازان و لوازم خانگی بوده و سایرین ممنوع!! نکته قابل تأمل در توافق اینکه مشتریان خریدار بصورت مچینگ، اجازه خرید از بورس کالا را نخواهند داشت بعبارتی یا مچینگ یا بورس انتخاب آنان می باشد. با وجود چنین دستورالعملی به احتمال زیاد شاهد فضای التهابی جدیدی در روزهای آتی در بازار خواهیم بود.

در روز سه شنبه، از ابتدای صبح، با افزایش نرخ ارز در بازار رسمی و غیررسمی از سمت عرضه تلاش‌هایی برای افزایش نرخ محصولات‌ فولادی در برخی از کانال های تجار و تولیدکنندگان مشاهده شد که با این شرایط فعلی بازار و تقاضای محدود بعید به نظر می ‌رسید موفقیتی حاصل گردد. با توجه به این که محرک افزایش نرخ ارز چندان با ثبات نبوده و بازار به این نتیجه رسیده که با ورود هدفمند و قدرتمند بانک مرکزی به عرضه ارز به بازار مجددا نرخ ارز عقبگرد خواهد نمود، بواسطه ارتباط مستقیم فی ‌مابین شرایط بازار و نرخ ارز، از این‌رو تقاضای محدودی روانه بازار خواهد شد. در بازار ورق همانطور که روز دوشنبه در جلسه تنظیم بازار صورتجلسه شده عملا فروش بصورت مچینگ به مشتریان وجود نداشته، تنها برای برخی از مشتریان خاص باز شده و سایرین مجبور به خرید از بورس کالا کمافی سابق می‌باشند و رویایی خرید بصورت مستقیم برای کلیه مشتریان لااقل تا 3 ماه آینده به تعویق افتاد. رقابت تعداد بالایی از مشتریان در بورس کالا تنها برای 60%حجم قابل فروش! جالب توجه خواهد بود و این موج در نظر اول موجب افزایش قیمت ها خواهد گردید البته نه بصورت هیجانی! در روز سه شنبه قیمت ورق سرد در برخی از ضخامت ها افزایش تا 50 تومانی داشته، موجودی قابل فروش در بازار محدود بود. با این حال مقاومت از سمت خریدار زیاد بوده و قدرت چانه زنی بالایی داشتند.

دلار آمریکا در روز چهارشنبه نیز معادل 12.300 تومان اعلام شد و در ️خلاصه بازار در روز چهارشنبه مورخ 2 مرداد ماه شاهد آن بودیم که بوریس جانسون بعنوان نخست وزیر جدید بریتانیا انتخاب گردید. وی مواضعی ضد ایرانی دارد و با توجه به اولویت خروج از اتحادیه اروپا در صدد تامین مواضعی نزدیک با دونالد ترامپ برای بهبود همکاری های اقتصادی با ایالات متحده می باشد. که این می‌تواند موجب تنش های بیشتر در منطقه خلیج فارس شود. در این روز نوسان قیمت دلار به اندازه ‌ای نبود که بتواند محرکی روانی برای بازار فولاد باشد تا از این بستر رشد قیمت‌های جدیدی به ثبت برسد.  همچنین قیمت در بازار فولاد وارد یک فاز نسبتا متعادل شده است. در روزهای اخیر شاهد آن هستیم که قیمت ورق سرد در برخی از ضخامت ها افزایش تا 50 تومانی داشته، موجودی قابل فروش در بازار محدود بوده است. با این حال مقاومت از سمت خریدار زیاد بوده و قدرت چانه زنی بالایی دارند. ورق 60 نسبت به سایرین برتری مطلق دا‌شته است.

بازار جهانی

در آخرین قیمتهای ورق سرد در نقاط مختلف طی شنبه 29 تیر 1398 قیمت ورق سرد سی آی اس در حدود 555-545، و چین در حدود 550-540 گزارش شد. در اواسط هفته قیمت ورق سرد سی آی اس به 555-545 دلار در هر تن رسید. در چین نیز ورق سرد در حدود 508-508 دلار در هر تن بود. در اواخر هفته قیمت ورق روغنی در بازار جهانی تغییرات کمی داشت و نرخ این محصول به ترتیب در سی آی اس معادل 555-553 و در چین معادل550-540 دلار در هر تن اعلام شد.

تحلیل اختصاصی آهن اینفو

شنبه 5 مرداد ماه ۹۸