قیمت ورق گالوانیزه و قیمت ورق رنگی در هفته اخیر چگونه بود؟

در روز شنبه قیمت ورق گالوانیزه با افت و خیز نرخ ارز کاملاً هماهنگ بود میانگین قیمت از 86865 ریال تا 87865 ریال اوج گرفت ولی از دوشنبه به بعد با کاهش قیمت ارز نزولی شد و به 86665 ریال رسید. در این روز طبق آخرین به روز رسانی نرخ ارز در  98/04/22 قیمت دلار آمریکا 12,600 تومان اعلام شد. در محصول گالوانیزه و رنگی شاهد کاهش تا 50 تا 100 تومانی بودیم. با محدود شدن صادرات برای بازرگانان و تجار شرایط عرضه در بازار داخلی بیشتر خواهد گردید که موجب رکود افزون بر قبل می گردد. در روز یکشنبه با دلار 12.450 تومانی، که با کاهش نسبت به قبل رو به رو بود، و ️با اعلام آزادسازی مچینگ محصولات فولادی در بورس کالا و عرضه بورسی فولاد در تاریخ 24 تیرماه پیش بینی احتمال کاهش نرخ ورق فولادی در معاملات بورس کالا بیشتر از گذشته بود و بسیاری از  مصرف کنندگان تمایل بیشتری به خرید از نوع مچینگ داشتند. در این روز قیمت ورق گالوانیزه و قیمت ورق رنگی شاهد ثبات بودیم البته سطح معاملات بسیار کم رمق بوده و سطح تخفیفات بیشتری در بازار ملاحظه می‌گردید، با این حال در سمت عرضه و تقاضای بالفعل دیده نمی‌شد. آنچه در معاملات روز دوشنبه شاهد آن بودیم افزایش نرخ پایه نماد های گالوانیزه و قلع اندود بودیم. طبق اعلام قیمت دلار  در صرافی بانک ملی ایران نیز قیمت ها حول و حوش 12,350 تومان بود. در عرضه روز دوشنبه، قیمت ورق گالوانیزه G بدون تغییر و با قیمت پایه 99.069 ریال و عرضه اولیه 300 اعلام شده است که تا4500 تن امکان افزایش داشت، و عرضه کننده بخشی از آن را عرضه کرد. همچنین حجم تقاضا 2850 درصد بود. قیمت ورق قلع اندود T نیز تا سقف 45.9 درصد افزایش یافت. در بالاترین نرخ به 172.009ریال و در قیمت پایه به 117.864ریال رسید. عرضه اولیه 300 بوده است که تا 2400 تن امکان افزایش داشت، عرضه کننده کل حجم عرضه را افزایش داد. حجم تقاضا نیز معادل 3850 تن بود. 
در بازار روز سه شنبه مورخ 25 تیرماه بیشتر نگاه ها معطوف به نوسانات کاهشی نرخ ارز و سکه در بازار رسمی و غیررسمی بود، کاهش نرخ سکه و طلا در بازار موجب تشدید رکود در بازار فولاد هم شده بود و تجار و برخی از تولیدکنندگان با حجم بالای موجودی را سردرگم کرده و وضعیت آتی بازار رو پیچیده کرده است. طبق صحبتی که برخی از تجار بزرگ داشتیم اذعان داشته بودند که نرخ ارز 11700 جذابیتی برای ورود داشته و برنامه این را دارند در صورت پایین تر آمدن از این نرخ، بخشی از سرمایه خود به ارز دلار و یورو تبدیل کنند و حتی برخی با قاطعیت تمام نرخ های فعلی رو برای خرید پیشنهاد می دادند. 
در این روز قیمت ورق گالوانیزه و قیمت ورق رنگی با کاهش قیمت و تقاضای محدود همراه با کمی تعدیل و کاهش در قیمت‌ها اعلام گردید. البته تقاضای پنهانی که در روز های گذشته عنوان شد در حال غنچه زدن میباشد که به نظر می‌رسد در روزهای آتی بیشتر اثر خود را نشان دهد...  در روز سه شنبه بسیاری از عرضه‌کنندگان برجسته در لیست‌ های فروش خود قیمت‌های اعلامی از کارخانه را ثابت مخابره کرده‌ند که این نکته هم در شرایط فعلی نمی‌تواند حتی از نرخ‌های همین کارخانه‌ها نیز حمایت کند زیرا کالاهای تولیدی آن‌ها که در روزهای گذشته مورد معامله قرار گرفته ، با قیمت‌های کمتری پیشنهاد شده و رقابت منفی در نهایت این واحدها را هم به افت قیمت‌ها ملزوم خواهد کرد. تکانه‌های کاهشی در بازار فولاد اگر تداوم یابد که بعید نیست، می‌تواند انرژی کاهشی جدیدی به بازار تزریق کند ولی بازار به مرور زمان در برابر این شرایط مقاومت خواهد کرد. 
هنوز هم برخی از عرضه‌کنندگان نرخ‌های پیشنهادی خود را ثابت اعلام می‌کنند که می‌تواند از شتاب افت قیمت‌ها بکاهد ولی باز هم بازار به آرامی در حال ورود به قیمت‌هایی غیرقابل پیش‌بینی است که مجدداً ابزار تحلیل را محدود می‌سازد. ساده‌ترین برآورد از دورنمای قیمت‌ها تداوم افت نرخ است ولی باید با ملایمت این ادعا را مطرح کرد زیرا داده‌های بازار همچون گذشته مشهود نیست و هر عرضه و هر پیشنهاد قیمتی می‌تواند در بازار نقش‌آفرین باشد. البته بسیاری از عرضه‌کنندگان از هم‌اکنون وارد فاز زیان شده و یا خواهند شد که به مقاومت جدی در برابر افت قیمت‌ها منتهی می شود. حمایت از صادرات توسط بخش خصوصی در این شرایط بحرانی بازار فولادی یکی از راهکارهای مهم برای تنظیم بازار فولاد بوده که به سرعت میبایستی توسط دولتمردان مجددا احیا گردد نه اینکه نوش دارو پس از مرگ سهراب شود و زمانی تصمیم گرفته شود که بسیاری از افراد و تولیدکنندگان از بازار خارج شده اند.
در خلاصه بازار روز چهار شنبه مورخ 26 تیرماه و پنجشنبه نیز قیمت ورق گالوانیزه و قیمت ورق رنگی با کاهش قیمت و تقاضای محدود اعلام گردید. همچنین
آخرین بروزرسانی نرخ ارز در این روز قیمت 11.400 تومان را برای دلار نشان داد.

قیمت ورق گالوانیزه صادراتی ترکیه و چین در بازار جهانی به ترتیب در اوایل هفته معادل 670-640 دلار در هر تن و 610-600 دلار در هر تن، در اواسط هفته معادل 670-650 دلار در هر تن و 600-590 دلار در هر تن، ودر اواخر هفته معادل 670-650 دلار در هر تن و 600-590 دلار در هر تن بود.

تیم تحلیلی آهن اینفو
شنبه ۲۹ تیر ۹۸