روند رو به بالای قیمت بیلت صادراتی ایران در پی افزایش تقاضای خارجی

در بعد از ظهر روز چهارشنبه 13 مارس، پس از بهبود تقاضا در میان خریداران عمده خارجی، قیمت بیلت صادراتی ایران روند افزایشی را در پیش گرفت.

طبق گزارشات،چندین محموله بیلت صادراتی ایران که در ماه آوریل بارگیری شده بود با قیمت 395 دلار به ازای هر تن FOB به آسیا فروخته شد. اما چندین محموله دیگر هم به شمال آفریقا و آسیا فروخته شد که قیمتی معادل ۴۰۰-۴۰۵ دلار در هر تن فوب داشت. در چنین شرایطی، پیشنهاداتی هم برای تحویل بیلت در ماه می شنیده شد که در حدود 405 دلار در هر تن فوب بود. یکی از تولید کنندگان بزرگ بیلت در ایران گفت: "در حال حاضر با توجه به تقاضای خوب در داخل و خارج از کشور پیشنهاداتی به قیمت 400 دلار در هر تن را رد کرده ایم". در ارزیابی هفتگی، قیمت ببلت صادراتی ایران در تاریخ 13 مارس در حدود 395-405 دلار در هر تن فوب گزارش شد، که نسبت به 390-400 دلار در هر تن هفته گذشته روند افزایشی پیدا کرده است. همچنین تقاضای خوبی که برای بیلت گزارش می شود بر روی بخش اسلب نیز اثر گذاشت. این تولید کننده که قادر به تولید هر دو این محصولات یعنی بیلت و اسلب می باشد، قیمت پیشنهادی خود برای فروش اسلب را تا 400 دلار در هر تن FOB بالا برد که نسبت به 360-370 دلار در هر تن FOB هفته گذشته، افزایش نسبتا خوبی را در پی داشته است.
اما آن دسته از تولیدکنندگان که گزینه تغییر اسلب به بیلت را ندارند پیشنهادات خود را از قیمت 360 دلار در هر تن بالاتر نبردند.
منابع آسیایی گزارش دادند که پيشنهادات گزارش شده مربوط به قیمت پیشنهادی ايران برای فروش اسلب به قيمت 400 تا 405 دلار در هر تن سی اف آر در اواخر هفته گذشته معادل 360 دلار در هر تن FOB در بنادر ایران است.

در همان زمان، محموله ای نیز به تایلند فروخته شد که در حدود 425-430 دلار در هر تن CFR قیمت داشت و هزینه حمل و نقل آن حدود 40 دلار در هر تن تخمین زده شد.

در ارزیابی هفتگی، قیمت اسلب صادراتی ایران در تاریخ 13 مارس نسبت به 
360-370 دلار در هر تن FOB یک هفته گذشته افزایش یافت و به حدود 360-400 دلار در هر تن فوب رسید.
متال بولتن جمعه ۱۵ مارس
ترجمه از آهن اینفو