صادرات فولاد نیمه نهایی ایران به دلیل تحریم ها بسیار محدود است

به گفته منابع، بازار صادرات اسلب و بیلت فولادی ایران طی هفت روز گذشته تا تاریخ 15 می، پس از این که ایالات متحده تحریم هایی را در بخش تجارت فولاد اعمال کرد، افت شدیدی پیدا کرد. دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا تحریم های جدیدی را در روز چهارشنبه 8 می، برای محصولات فولادی ایران شامل: فولاد، آلومینیوم و مس، اعمال کرد. ترامپ در بیانیه ای در باب تحریم های اعمال شده گفت: امروز هدف از این اقدام قرار دادن سدی در برابر درامد ایران از صادرات فولاد است به همین دلیل تعرفه 10 درصدی بر صادرات این محصولات وضع شد و گوشزدی به کشور های دیگر بود که مجوز صادرات فولاد و دیگر محصولات ایران به بنادر این کشور ها لغو خواهد شد. شنیده ها حاکی از آن است که در هفته گذشته چند رزرو برای بیلت فولادی ایران در آسیا با قیمت 385-380 دلار در هر تن فوب انجام شده است. اما با این که کلیه پیشنهادات هفته گذشته حول و حوش این قیمت بوده است، هیچ معامله ی دیگری انجام نشده است.

علاوه بر این برخی از فعالان بازار بر این عقیده اند که وضع فعلی حتی می تواند منجر به این شود که رزرو های قبلی برای خرید بیلت فولادی ایران هم لغو شوند. تحریم های آمریکا علیه ایران به این معنی است که واریز دلار به حساب های ایرانی در امریکا امکان پذیر نیست و با بلوکه شدن این حساب ها تجارت بین المللی ایران مختل شده است. در این هفته بازار صادراتی به طور کلی در سکوت بسر برد و هیج تغییری هم در قیمت ها گزارش نشد زیرا فروشندگان اقدام به فروش محصولات خود نمی کنند و ترجیح می دهند که صبر پیششه کنند و منتظر بمانند.

طبق ارزیابی های هفتگی، قیمت بیلت صادراتی ایران در روز 15 می، در حدود 390- 385 دلار در هر تن فوب اعلام شد که نسبت به هفته قبل بی تغییر ماند. این در حالی است که در بازار صادراتی اسلب ایران در این هفته قیمتی معادل 390-385 دلار در هر تن فوب گزارش می شد اما باز هم هیچ معامله ای انجام نشد. طبق ارزیابی های هفتگی، قیمت اسلب صادراتی ایران در روز 15 می، نسبت به قیمت 390 دلار در هر تن فوب هفته گذشته کاهش یافت و پیشنهاداتی با قیمت های پایین تر در این بازار به گوش رسید.

ترجمه از آهن اینفو

منبع: متال بولتن