صادرات فولادسازان بزرگ ایران تنها ۳۷۳ هزار تن است...!

مهندس ارزانی مدیرعامل فولاد هرمزگان در گفت و گو با چیلان عنوان کرد: صادرات فولاد ایران از استراتژی تنظیم بازار عبور کرده است. تا 120 دلار نیاز ارزی برای هر تن تولید فولاد وجود دارد و به همین دلیل برای شرکت های فولادی با توجه به پتانسیل آن ها صادرات موضوعی برجسته به شمار می رود و به عنوان یک الزام باید به آن پرداخته شود. گفته می شود که فولاد سازان دنیا در تلاشند تا سهم خود از بازار های صادراتی را حفظ کنند. بنابراین ما هم در شرایط فعلی باید شاهد پررنگ تر شدن مشوق ها و تسهیلات صادراتی باشیم تا فولاد سازان با اطمینان خاطر بیش تری به فعالیت در این حیطه بپردازند. از طرف دیگر چنانچه موضوع روند جابجایی پول نیز سریع تر انجام شود انگیزه صادراتی واحدها افزایش پیدا می کند.
طبق بررسی ها، توازن در بازار داخل یکی از موضوعات تسهیل گر صادراتی است و باید صادرات به عنوان استراتژی اصلی شرکت ها مورد توجه قرار گیرد. علاوه بر این، مسئله دیگر در امر صادرات، نگاه به واردات و مدیریت آن است تا آسیبی به شرکت ها وارد نشود و صادرات را به صورت پایدار داشته باشیم. ورود به بحث توسعه ها نیز سبب صادرات پایدار واحدها خواهد شد و در همین راستا تامین مالی به بهبود و توسعه صادرات کمک می کند.
در ادامه بررسی های صورت گرفته مشخص شد که صادرات فولادسازان بزرگ ایران در بهمن ماه 51 درصد کاهش داشته و به 373 هزار تن رسیده است. در 11 ماهه امسال نیز این شرکت ها شاهد 22 درصد کاهش صادرات هستند. اما از طرف دیگر هم در بازار های جهانی اخبار خوبی به گوش می رسد از جمله این که کاهش ۷۰ میلیون تنی عرضه سنگ آهن برزیل، قیمت فولاد جهانی را یک پله افزایش داده و مشتریان با هدف بهره مندی از منحنی رشد قیمت، در بهمن و اسفند امسال، اقدام به پیش پرداخت و سفارش گذاری فولاد ایران با تناژ بسیار بالا کرده اند. و فولاد مبارکه و کاوه جنوب هم این موضوع را تایید کرده اند و حتی در مورد یک فولادساز، سفارش صادراتی دریافتی بهمن ماه، بیش ترین میزان در تاریخ فعالیت آن بوده است. احتمالا تاثیرات این موضوع در داده های گمرک در اسفند/فروردین مشخص خواهد شد.
گرداوری شده توسط آهن اینفو
19 اسفند 97