ارزش لیر ترکیه کاهش یافته و ادامه ی تنش های ایالات متحده و چین، تقاضای کلاف گرم ویتنام را کاهش می دهد

تضعیف ارزش لیر ترکیه و تشدید تنش های تجاری بین ایالات متحده و چین باعث کاهش تقاضا برای کلاف گرم در ویتنام شده است. طبق ارزيابي های هفتگی، قیمت کلاف گرم جنوب شرق آسيا - كه عمدتا کلاف گرم 2 تا 3 میل چين است در روز دوشنبه 13 مي معادل 530 تا 540 دلار به ازاي هر تن به ويتنام فروخته شده است که نسبت به یک هفته پیش بدون تغییر مانده است. ترکیه نیز در هفته گذشته کلاف گرم خود را به مبلغ 535 دلار به ازای هر تن سی اف آر ویتنام پیشنهاد داد و با این کار پنجره بازرگانی ترکیه-آسیا را باز کرد. اما هیچ گونه معامله ای با این مواد شنیده نشد. شرکت کنندگان در بازار انتظار دارند که کلاف گرم ترکیه در بازار لحظه ای با قیمت رقابتی باقی بماند، زیرا اخیرا ارزش پول ترکیه کاهش یافته و محیط اقتصادی و سیاسی این کشور مناسب نیست. بر اساس نرخ ارز بر گرفته از آمار اخیر، نرخ لیر در روز دوشنبه با TRY5.9483 به معادل 1 دلار رسید و در مقایسه با TRY5.3830 به ازای 1 دلار که در تاریخ 27 مارس معامله شد، ضعیف تر شده است.

گفته می شود که کلاف گرم صادراتی آلمان به ویتنام تقریبا با همان قیمت ارائه می شود، هرچند منابع بازار نمی توانند دقیقا جایی که مبدا آن محصول بوده است را تشخیص دهند. یک منبع در یک شرکت عمده فولاد در آسیا طی روز جمعه گفت: "این محصول می تواند متعلق به یک شرکت تجاری در آلمان باشد که کلاف گرم آسیا را به ویتنام عرضه می کند و حمل و نقل کلاف گرم به طور مستقیم از آلمان انجام نشده است." در هر صورت، یک منبع خریدار در سنگاپور گفت: "به هر حال، بعید است فعالان بازار منافع دقیق بازار محموله هایی که از آلمان حمل می شوند را مشخص کنند." علاوه بر این تصور نمی شود که محموله های اروپایی-آسیایی به دلیل این که قیمت ها در این بخش از جهان کاهش یافته است، حمل و نقل شود. یکی از منابع در روز پنج شنبه گفت که کلاف گرم آسیایی می تواند به دلیل کوتاه تر شدن زمان به قیمت بهتری تبدیل شود.

خریداران نهایی در ویتنام قیمت 525-530 دلار در هر تن سی اف آر را پیشنهاد دادند. معامله گران ویتنامی نیز در جمعه هفته گذشته گفتند که "بسیاری از آن ها هنوز در انتظار تولید کنندگان داخلی برای ارائه پیشنهادات جدید خود در اوایل این هفته هستند. معامله گران امیدوارند که خریداران حداقل 535 دلار به ازای هر تن سی اف آر به تامین کنندگان بپردازند، اما در این سطح هیچ پیشنهادی از سوی شرکت ها وجود ندارد. پیشنهادات برای چنین موادی به همان میزان یک هفته قبل معادل 540 تا 545 دلار در هر تن بود.

همچنین کلاف گرم ژاپن با قیمت 560 دلار در هر تن سی اف آر به ویتنام ارائه شد. بازخورد تنش های تجاری ایالات متحده و چین نیز خریداران را به پیش بینی قیمت های پایین تر واردار کرد. آن ها انتظار دارند که تضعیف یوان چین بر قیمت کلاف گرم در کوتاه مدت موثر واقع شود. نرخ ارز در روز دوشنبه 6/1818 یوان معادل یک دلار بود در حلی که در تاریخ 17 آوریل در حدود 6.6922 یوان به ازای هر دلار اعلام شد. منابع بازار گفتند معاملات در هفته های اخیر به دلیل قیمت بالای داخلی در چین محدود شده اند. شاخص کلاف گرم چین در هفته گذشته کاهش یافت و به 523.75 تا 527.50 دلار در هر تن رسید.

ترجمه از آهن اینفو

منبع: متال بولتن