بازار بیلت ترکیه در سراشیبی...

اخیرا بازار بیلت ترکیه نیز در راستای رکود بازار قراضه و میلگرد و کمبود تقاضا تحت فشار بوده است. عرضه کننده های سی آی اس قیمت پیشنهادی بیلت به ترکیه را از 470 تا 475 دلار به 465 تا 475 دلار هر تن سی اف آر ترکیه کاهش داده اند  ولی خریداران در ترکیه تمایلی به معامله نشان ندادند چرا که قیمت های رقابتی تری در بازار داخلی موجود است. در بازار صادرات ترکیه نیز فعالیت زیادی دیده نمی شود ولی هفته گذشته به افریقا در 455 تا 465 دلار هر تن فوب بیلت فروخته شد. در بازار داخلی ترکیه نیز بیلت از 460 تا 470 دلار به 450 تا 460 دلار هر تن درب کارخانه رسیده است. در همه بازارهای فولادی نوسان قیمت مشاهده می شود از این رو بعید به نظر می رسد بازار بیلت ترکیه هم در آینده نزدیک بهبودی داشته باشد. همچنین بازار بیلت وارداتی جنوب شرق آسیا در ثبات است چرا که فعالیت بازار کم است و تمایلی به خرید دیده نمی‌شود. متوسط قیمت بیلت وارداتی ۴۸۰ تا ۴۸۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر و در ثبات است. در واقع از ۱۴ فوریه تاکنون قیمت در ثبات بوده چون تقاضا کم است و عرضه سی‌آی‌اس نیز محدود بوده است. هفته گذشته یک محموله بزرگ بیلت ایران در ۴۴۰ تا ۴۴۲ دلار هر تن سی‌اف‌آر تایلند معامله شد که نسبت به معامله قبلی که ۴۴۵ تا ۴۵۰ دلار بود افت داشت. بیلت روسیه نیز از ۴۸۰ تا ۴۹۰ دلار هفته قبل به ۴۸۴ تا ۴۸۸ دلار هر تن سی‌اف‌آر رسیده است.

رکود تقاضا قیمت مقاطع را باز هم کاهش داد

کمبود تقاضا موجب شده قیمت میلگرد و مفتول در ترکیه روندی نزولی داشته باشد. میانگین قیمت میلگرد 556 تا 575 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شده در حالی که یک هفته قبل تا 585 دلار هر تن درب کارخانه بود.

کاهش فعالیت ساخت و ساز در ترکیه علت اصلی رکود بازار مقاطع است. بعید به نظر می رسد در آینده نزدیک بهبودی حاصل شود چرا که نرخ بهره بالاست و نرخ ارز نیز در این کشور نوسانات زیادی دارد.

ورق در ترکیه ارزان‌تر شده است...

اخیرا تمایل به خرید در بازار ورق ترکیه همچنان پایین بوده و قیمت‌ها نزولی هستند. بعید است تا قبل از انتخابات شهرداری‌ها در پایان مارس بازار ورق این کشور بهبودی داشته باشد. در فوریه خرید‌هایی صورت گرفت ولی تقاضای واقعی نبود و تنها برای تکمیل انبارها صورت گرفت.در حال حاضر ورق گرم در بازار داخلی از ۵۶۵ تا ۵۷۰ دلار به ۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار هر تن درب کارخانه رسیده و معاملاتی در این حدود نهایی شده است. از طرفی ورق گرم وارداتی از سی‌آی‌اس ۵۳۰ تا ۵۴۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر است و محصول صادراتی ترکیه نیز ۵۴۵ تا ۵۵۰ دلار هر تن فوب است که نسبت به هفته قبل حدود ۱۰ دلار افت داشته است.

ترجمه از آهن اینفو

متال بولتن 14 اسفند 97