در بازار فولاد ترکیه چه می گذرد؟

بهبود تقاضا در بازار صادراتی و داخلی ترکیه قیمت بیلت را رو به بالا نگه داشته است. بهبود بازار قراضه نیز به این امر کمک کرده است. در بازار داخلی ترکیه قیمت بیلت معادل 460 تا 470 دلار در هر تن اعلام شد، در حالی که قیمت هفته گذشته در حدود 450 تا 460 دلار در هر تن بود. در بازار صادراتی نیز قیمت این محصول از 455 دلار در هر تن به 475 دلار هر تن فوب افزایش یافته است. از سوی دیگر قیمت بیلت وارداتی سی آی اس به ترکیه نیز 470 تا 480 دلار هر تن سی اف آر بود ولی خریداران در پی معامله با قیمت 450 دلار هر تن سی اف آر یا کمتر از آن بودند. قیمت ورق باز هم در بازار ترکیه کاهش یافته و در کل تقاضا برای خرید فولاد ناچیز است. گفته می شود که به احتمال زیاد در ماه مارس یعنی تا پیش از انتخابات شهر داری ها در بازار ترکیه هیچ نوع بهبودی مشاهده نخواهد شد. در بازار داخلی این کشور ورق گرم از 545 تا 550 دلار هر تن هفته گذشته به 535 تا 540 دلار هر تن رسیده است. علاوه بر این در بازار وارداتی قیمت ورق گرم در حدود 530 تا 540 دلار هر تن سی اف آر بود که نسبت به قبل ثابت بوده است و ورق گرم صادراتی ترکیه نیز با قیمتی معادل 520 تا 530 دلار هر تن فوب اعلام شده است.
همچنین به طور کلی تقاضا برای خرید محصولات تخت ترکیه در ماه مارس بهبود نیافت و اغلب شاهد افت قیمت ها بودیم. علاوه بر این انتڟار بهبود سطوح قیمتی در ماه آوریل نیز ضعیف است.
به گفته منابع آگاه، تولید کنندگان تمامی سفارشات خود را تا اواخر ماه می تحویل داده اند. قیمت ها در ماه مارس کاهش پیدا کرد زیرا تقاضا به طور همزمان در بازار داخلی و صادراتی تضعیف شد.
فارغ از این که تقاضای ضعیف داخلی و خارجی بر بازار ورق ترکیه سایه انداخته است، برگزاری یک دوره انتخاباتی در تاریخ ۳۱ مارس نیز موجب شد تا لیر ترکیه تا حدودی ارزش خود را از دست بدهد. طبق گفته فعالان بازار احتمال این که قیمت ها در بازار ترکیه تغییر محسوسی داشته باشند کم است زیرا در ماه گذشته نیز تغییر خاصی احساس نشد.
تولید اسلب
ترکیه طی ۲ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹ در حدود ۲.۰۲۷ میلیون تن اسلب تولید کرد که نسبت به سال گذشته با ۱.۹۶۸ میلیون تن، ۳ درصد رشد پیدا کرده است. همچنین تولید فولاد خام این کشور در ماه های مشابه تنها ۵.۲۰۳ میلیون تن براورد شد که در مقایسه با سال ۲۰۱۸ با ۶.۱۹۹ میلیون تن، در حدود ۱۶.۰۷ درصد کاهش داشت. کاهش تولید فولاد خام ترکیه در برابر افزایش تولید اسلب این کشور به این دلیل است که بازار های خارجی وضعیت خوبی نداشتند و محدودیت در تجارت محصولات طویل هم تاثیرات خاص خود را بر جای گذاشت.
از سوی دیگر وجود محدودیت هایی در صادرات محصولات طویل موجب شد تا برخی از تولید کنندگان ظرفیت خود را کاهش دهند. این در حالی است که برخی دیگر بر آن شدند تا تمرکز خود را بر تولید اسلب بگذارند زیرا برای محصولات تخت تقاضای قوی تری وجود داشت.
البته گفته می شود که تقاضا برای کلاف سرد و گرم هم در ماه مارس چندان قوی نبوده و همین امر موجب افت قیمت ها در این ماه شده است. بر اساس ارزیابی های انجام شده در تاریخ ۲۹ مارس ورق گرم ترکیه در بازار داخلی معادل ۵۳۰-۵۴۰ دلار در هرتن اعلام شد که نسبت با یکم مارس با ۵۵۰-۵۶۰ دلار در هر تن کاهش داشت. انتظار می رود که در ماه آوریل بازار صادرات قوی تر شود زیرا به طور فصلی تقاضا در فصل بهار افزایش می یابد.
ورق گالوانیزه هم ۷۲۰-۷۵۰ دلار در هر تن بود که نسبت به یکم مارس با ۷۵۰-۷۷۰ دلار در هر تن کاهش به همراه داشت.
در بخش واردات هم محصولات تخت وارداتی مشتری چندانی نداشت زیرا تقاضای مصرف کنندگان نهایی بسیار ضعیف بود و قیمت ها هم رقابتی نبود. در بخش صادرات همین محصول، وضعیت بازار در طول ماه مارس متعادل بود که دلیل آن هم قیمت های رقابتی هندی ها بود. همچنین اروپا نیز مشتری خوبی برای خرید این محصول بود.
منبع: متال بولتن 5 آوریل

ترجمه از آهن اینفو