بررسی نوسانات بازار فولاد چین در هفته گذشته

گزارشات اخیر مبنی بر این است که بازار فولاد چین در هفته گذشته با توجه به وضعیت مبهم بازار داخلی دچار نوساناتی شده است. با این حال قیمت های صادراتی به روند صعودی ادامه داد چون خرید ها ادامه داشت. گفته می شود قیمت میلگرد و ورق گرم صادراتی چین بالا رفته و زغال سنگ در حال حاضر در ثبات نسبی به سر می برد. همچنین طبق آخرین آمار تولید فولاد خام چین در ماه های ژانویه و فوریه در حدود 8 درصد رشد پیدا کرده و به 149.58 میلیون تن رسیده است. قیمت بیلت نیز در بازار داخلی این کشور با رشد 45 دلار هر تن رشد نسبت به هفته گذشته به 520 دلار هر تن فوب درب کارخانه با مالیات بر ارزش افزوده رسید.

علاوه بر این، ورق گرم صادراتی نیز در حدود 10 الی 15 دلار در هر تن افزایس یافته و به 540 تا 550 دلار هر تن فوب رسیده است. به گفته فعالان بازار، ورق گرم در بازار داخلی چین کمتر از 2 دلار افزایش یافته و به عدد 573 دلار در هر تن رسیده است. در حوزه محصولات طویل، میلگرد صادراتی نیز 525 تا 530 دلار هر تن فوب ثبت شده در حالی که هفته قبل 520 تا 530 دلار در هر تن اعلام شده بود. قیمت میلگرد در بازار داخلی تا 6 دلار در هر تن افزایش داشته و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده در حدود 567 تا 573 دلار هر تن شنیده شده است. البته انتظار می رود با افزایش سرمایه گذاری در زیرساخت ها و بخش مسکن خرید میلگرد در بازار داخلی و صادرات چین بیشتر شود.
در سال گذشته در ساختار فولاد چین چیز هایی اتفاق افتاد که قابل تامل است. در سال ۲۰۱۸ چینی ها سعی کردند به سمت کوره قوس الکتریکی روی بیاورند، از همین رو تقاضای سنگ آهن تا ماه دسامبر میلادی در حال کاهش بود ولی در تمام طول سال روند صعودی تقاضای گندله چین قابل لمس بود به طوری که موجودی گندله در تاریخ 8 مارس 2019 در انبار های بنادر چین بیش تر از موجودی انبار سنگ آهن بوده است. به این ترتیب پیش بینی می شود که در سال آتی روند تقاضای چین برای آهن اسفنجی و گندله صعودی باشد.
در بازار جهانی فولاد خطری که موجب نگرانی است افت رشد اقتصادی چین می باشد. همچنین جنگ اقتصادی چین و امریکا، نرخ بهره در امریکا، سیاست خرید طلا به جای اوراق قرضه امریکا از طرف چین مسایلی است که ذهن ها را به خود مشغول کرده است.
نرخ محصولات فولادی جهان در سالی که گذشت بطور کلی روند نزولی داشت. این روند در مورد ورق گرم و ورق سرد و میلگرد کاملاً احساس می شد. نوسان قیمت این کالاها بیش تر پیرو رشد اقتصادی چین و درگیری اقتصادی امریکا، چین و اروپا بوده است.
گرداوری شده توسط آهن اینفو
۷ فروردین ۹۸