روند کاهشی ارز، چرا و چگونه؟؟!

رئیس کل بانک مرکزی، کانال ۱۱ هزار تومان را به‌عنوان مقصد روند کاهشی نرخ ارز معرفی کرده و وعده کاهش قیمت های فعلی را داد. این اظهارات همچنین موجب ایجاد روند کاهشی در معاملات روز یکشنبه بازار ارز نیز شد. وی در ادامه سخنان خود به بررسی علل افزایش نرخ ارز در ثلث ابتدایی ماه انتهایی سال پرداخت. به عقیده وی عوامل اصلی افزایش نرخ ارز در روز ها و ماه های گذشته، ورود تقاضای پایان سال به بازار، اخبار منفی در رابطه با تصویب FATF در کنار «برخی جوسازی‌ها» بوده ‌است. وی در واکنش به این نکته که دلار از کانال ۱۱ هزار به کانال ۱۳ هزار افزایش یافته است و قصد پایین آمدن ندارد، گفت: قیمت دلار مجددا به کانال‌ های قبلی بازمی ‌گردد. وی همچنین در مورد تفاوت بین نرخ ارز در بازار ارز و سامانه نیما اعلام کرد: «نرخ فعلی بازار ارز در ایران برای واردات به صرفه نیست.» رئیس کل بانک مرکزی از این مقایسه نتیجه گرفت واردات بیش از قیمت ۱۰ هزار تومان به صرفه نیست.

او اغلب محافظه کاری بیشتری را در سخنان خود در رابطه با انعکاس مسیر آتی نرخ ارز داشت، اما این بار برای مسیر کاهشی نرخ ارز مقصد تعیین کرد. به گفته رئیس کل بانک مرکزی نرخ ارز فعلی در بازار «پایدار» نبوده و در آینده نرخ ارز در مسیر نزولی خود به کانال ۱۱ هزار تومان وارد خواهد شد.

همتی در ادامه سخنان خود گفت: بانک مرکزی در ۱۰ ماه ابتدایی سال جاری حدود ۲۴ میلیارد دلار ارز برای تامین واردات کالا اختصاص داده است. با فرض اینکه نرخ ورود ارز صادراتی به نیما در ماه‌های آذر و دی تفاوت آشکاری با پیش از آن نداشته باشد، در این صورت بانک مرکزی در دو ماه دی و بهمن ۴ میلیارد دلار ارز صرف واردات کالا کرده‌ است. اما احتمالا در این دوماه ایران در سناریوی خوش‌بینانه روزانه ۲/ ۱ میلیون بشکه نفت فروخته است. در حالی است که به گفته رئیس کل بانک مرکزی، در بازه زمانی ماه‌های شهریور تا دی و به واسطه پیشی گرفتن میزان فروش نفت ایران در مقایسه با پیش‌بینی‌ها میزان ذخایر ارزی بانک مرکزی حدود ۷/ ۱ درصد افزایش یافته است.

اما به طور کلی فعلا زمانی برای کاهش قیمت دلار است. روز یک شنبه، شاخص ارزی 450 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 13 هزار و 150 تومان رسید. این اولین افت دلار در هفته جاری بود و موجب شد که این ارز نه تنها از مرز مهم 13 هزار و 500 تومانی فاصله بگیرد، بلکه به کمترین محدوده قیمتی از 28 بهمن برسد. در کنار این، دلار از اواسط بهمن ماه، چنین میزان کاهشی را طی یک روز تجربه نکرده بود. در سیزدهمین روز بهمن ماه، دلار 580 تومان از ارزش خود را از دست داده بود و پس از آن دلار در بیشترین حالت 350 تومان از ارزش خود را از دست داده بود.

به گفته فعالان، دیروز از دو جبهه بازار با فشار کاهشی مواجه بود؛ اولی افزایش عرضه ارز در بازار داخلی بود و دومی افزایش میزان فروش حواله درهم. کاهش پی در پی دلار صرافی ملی و بازگشت به کانال ۱۲ هزار تومانی و بار روانی انتشار خبر ورود دولت در کنترل بازار داخلی فولاد، امروز بازار را در سکوت معنی دار فعالان این حوزه فرو برد ...

بانک مرکزی نرخ جدید فروش ارز در تاریخ دوشنبه 13 اسفند 97 را در سامانه سنا منتشر کرد.

سامانه سنا با هدف گردآوری سیستماتیک داده های معاملاتی بازار ارز و نقل و انتقالات ارزی در سطح صرافی های سراسر کشور طراحی و راه اندازی شده است و کلیه صرافی های دارای مجوز از بانک مرکزی، اطلاعات معاملاتی خود اعم از فروش و خرید را در این سامانه به ثبت می رسانند که از میانگین این معاملات و نرخ های ثبت شده، رقم میانگینی محاسبه و اعلام می شود که به آن نرخ سنا اطلاق می شود به عبارت دیگر این نرخ ها میانگین یا متوسط نرخ خرید و فروش ارز، بر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه سنا توسط صرافی های مجاز کل کشور است.

گرداوری شده توسط آهن اینفو

دوشنبه 13 اسفندماه 97