مدیرعامل فولاد سنگان: بهره برداری از بزرگ ترین واحد کنسانتره سازی ایران در سال آینده

قطعا در سال آینده فولاد سنگان شاهد راه اندازی بزرگ ترین پروژه کنسانتره سازی ایران با ظرفیتی بالغ بر 5 میلیون تن خواهد بود.
در تشریح اولویت های این شرکت در سال جدید مهندس سید محسن میرمحمدی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان وابسته به هلدینگ فولاد مبارکه گفت: سرعت بخشیدن و اتمام پروژه کنسانتره سازی اولویت فولاد سنگان می باشد. همچنین مدیرعامل جدید فولاد مبارکه و رئیس جدید هیئت عامل ایمیدرو به صورت جدی وارد بهره برداری از این ظرفیت ها شده اند و از مهم ترین مباحث و نکات مهم، معادن و مدیریت برداشت از آن ها و بحث ریل و آب است که باید به سرعت در مورد آن نتیجه گیری شود.
از افتخارات دیگر شرکت فولاد سنگان این است که از مرداد ماه ۹۶ واحد گندله سازی خود را به بهره برداری رساند. این پروژه با سرمایه گذاری هزار میلیارد تومان انجام شد و در حوزه زیرساخت های آن نیز سرمایه گذاری به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان صورت گرفته است. اما متاسفانه پروژه کنسانتره سازی به دلیل نبود زیرساخت های لازم از برنامه عقب افتاد و به همین دلیل در ابتدا بر روی فاز نخست و پروژه گندله تمرکز شد و پس از پایان عملیات زیرسازی، پروژه کنسانتره سازی کلید خواهد خورد. شرکت فولاد سنگان در سال گذشته با وجود مشکلات لجستیک، از طریق حمل ترکیبی(ریلی و جاده ای) موفق به انتقال بیش از ۲ میلیون تن کنسانتره به کارخانه شد.
میرمحمدی مدیرعامل فولاد سنگان در ادامه گفت: فولاد سنگان تا پایان سال جاری و از زمان بهره برداری واحد گندله سازی از مرز ۴ میلیون تن تولید گندله عبور خواهد کرد. البته ظرفیت کارخانه بیش از این مقادیر می باشد اما به جهت کسری کنسانتره، رسیدن به ظرفیت اسمی ۵ میلیون تن زمان بر است و فعلا با ظرفیت ۶۰ درصد تولید را به جلو می بریم.
وی گفت: با همت مدیرعامل فولاد مبارکه، استراتژی که از ابتدای سال برای خود تعریف کرده بودیم با حمایت فولاد مبارکه در حال محقق شدن است و قطعا در سال آینده شاهد راه اندازی بزرگ ترین پروژه کنسانتره سازی کشور به ظرفیت ۵ میلیون تن خواهیم بود. وی همچنین صادرات گندله در شرایط فعلی را به نفع کشور ندانسته و گفت: با توجه به توسعه هایی که در زنجیره فولاد کشور در حال وقوع است بهتر آن است که گندله تولیدی به محصول با ارزش افزوده بالاتر تبدیل گردد و محصولات میانی یا نهایی صادر شود.
همچنین از دیگر اخبار مسرت بخس این روز ها می توان به تولید ریل مترو در ذوب آهن اصفهان اشاره کرد. مهندس منصور یزدی زاده می گوید:
ذوب آهن اصفهان به عنوان مادر صنعت فولاد کشور، نقش مهمی در تامین مقاطع ساختمانی و صنعتی مورد نیاز کشور دارد. مهندس یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان همچنین درخصوص عدم برخورداری ذوب آهن از یارانه انرژی گفت: ذوب آهن اصفهان بیش از نیم قرن است که در عرصه تولید فولاد نقش آفرینی دارد. شرکت های فولادی بسیاری از این کارخانه عظیم متولد شدند و هم اکنون هر یک در عرصه فولاد ارزش آفرینی می کنند.
وی در ادامه افزود: بیش از ۹۰ درصد تولید فولاد کشور به شیوه احیا مستقیم است و ۱۰ درصد باقی مانده به روش کوره بلند اختصاص یافته است که ذوب آهن اصفهان در راس آن ها قرار دارد و چند شرکت خصوصی دیگر نیز این شیوه تولید را در پیش گرفته اند. در روش احیا مستقیم وابستگی زیادی به یارانه دولتی حامل های انرژی وجود دارد اما ذوب آهن نه تنها از این یارانه برخوردار نیست بلکه باید از معادن زغال سنگ نیز حمایت کند.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به موفقیت ذوب آهن در قطع وابستگی کشور به واردات محصول استراتژیک ریل، تصریح کرد: تولید ریل در ذوب آهن اصفهان دو بخش تولید فولاد و فرم دهی به آن را شامل می شود. خوشبختانه فولاد ریل از طریق راه اندازی پروژه VD در بخش فولادسازی کارخانه تامین می شود و سپس فرم دهی به آن انجام می گیرد. شرکت راه آهن جمهوری اسلامی بزرگ ترین مصرف کننده ریل در ایران است، که طی چندین مرحله محصول استاندارد ریل ذوب آهن اصفهان را خریداری و استفاده نموده است. همچنین وزارت راه نیز  قرارداد خرید ۱۵ هزار تُن ریل UIC60 با این شرکت منعقد نموده است. تولید ریل مترو نیز در این کارخانه با موفقیت انجام گرفته است که امیدواریم به زودی وارد بازار شود. وی گفت: این شرکت امروز با توان و دانش تلاشگران خود قادر به تولید تمام انواع ریل مورد نیاز کشور می باشد.
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ماه ۱۳۹۷
چیلان، بورس ۲۴
گرداوری شده توسط آهن اینفو