کاهش قیمت تختال ایران به دنبال افت قیمت ها در بازار های جهانی

اخیرا، حوزه تختال در ایران به مراتب ضعیف تر از بازار شمش بوده است. به گفته یکی از منابع، "بازار شمش ایران، به دلیل پشتیبانی حوزه میلگرد و برخی از حوزه ها، به مراتب از وضعیت نسبتا بهتری نسبت به تختال برخوردار است؛ بازار تختال در کل کوچک تر و محدودتر از شمش است. قیمت مناسب برای تختال می بایست حول و حوش ۴۶۰ دلار/تن فوب باشد، اما به دلیل محدودیت های تحریمی، ما می باست با رقمی پایین تر از این بفروشیم. " این منبع همچنین به نرخ پیشنهادی ۳۴۰ دلار/تن فوب بندر عباس اشاره نمود‌. منبع دیگری به پیشنهاد تختال ایران در محدوده نرخ ۳۶۰ الی ۳۷۰ دلار/تن فوب بنادر ایران اشاره نمود. منابع بازار، چنین پیشنهاد قیمتهایی را نسبت به نرخهای پیشنهادی CIS پایین میدانند، به خصوص این که نرخ های پیشنهادی تختال CIS نسبت به ابتدای ماه فوریه، افزایش ۶۵ الی ۷۰ دلاری، تا سقف ۴۹۰ الی ۵۰۰ دلار/تن فوب دریای سیاه در تاریخ ۲۵ فوریه را به دلیل دسترسی محدود رقم زده اند.

منبعی عنوان نمود : "پیش خریدهای اخیر صورت گرفته تختال توسط برخی از نوردکاران از ایران، با شرایط تحویل ماه مارس، در دامنه نرخ ۳۸۰ الی ۳۸۵ دلار/تن فوب، چندین هفته قبل صورت گرفته است. پس از آن بازار تختال افزایشی شد.

منبعی از جنوب اروپا گزارش داد، پیشنهاد اخیر تختال ایران حدود ۴۲۰ دلار/تن cfr یا معادل با ۴۸۵ [ اشتباه تایپی پیش آمده؛  درست آن مطابق با گزارش دنیای اقتصاد ۳۸۵ است] دلار/تن فوب بنادر ایران بود.

یک خریدار آسیایی عنوان نمود، بیلت ایران در منطقه با نرخی معادل با ۳۹۰ دلار/تن فوب بنادر ایران پیشنهاد شد؛ اما نرخ کاربردی یا قابل پذیرش در دامنه ۳۶۰ تا ۳۷۰ دلار/تن فوب تخمین زده شد.

ارزیابی نرخ هفتگی تختال صادراتی ایران در تاریخ ۲۷ فوریه، ۳۶۰ الی ۳۹۰ دلار/تن فوب بود که نسبت به شاخص هفته قبل آن با رقم حدود ۴۰۰ دلار/تن؛ کاهش قیمت را نشان می دهد.

بازار های جهانی

همچنین آخرین خبر ها نشان می دهد کارخانه توکیو استیل ژاپن قیمت خرید قراضه از بازار داخلی را 5 دلار دیگر بالا برده است. بدین ترتیب از 19 فوریه تاکنون این کارخانه قیمت خرید قراضه را 6 مرتبه بالا برده که در مجموع حدود 27 تا 32 دلار هر تن رشد داشته قراضه سنگین کلاس  2 در نقاط مختلف ژاپن 262 تا 308 دلار هر تن شده است.

به گزارش  فولاد ایران ،  البته قابل ذکر است با این افزایش قیمت ها نیز هنوز قیمت قراضه در ژاپن نسبت به فوریه سال قبل 18 دلار پایین تر است. برخی انتظار دارند در ماه مارس نیز قیمت قراضه در ژاپن تا 27 دلار دیگر بالا برود چرا که ماه مارس هر سال زمان رونق بازار است.

قیمت ورق گرم صادراتی سی آی اس در ثبات است ولی فعالان بازار انتظار دارند عرضه کنندگان تخفیف هایی را ارائه دهند. آخرین قیمت ورق گرم صادراتی 520 تا 530 دلار هر تن فوب ثبت شده که تغییری نداشت. ورق گرم اوکراین تا 535 دلار هر تن فوب هم شنیده شد ولی خریداری نداشت. همچنین آخرین معامله ورق گرم سی آی اس در ترکیه در 505 دلار هر تن فوب نهایی شد و در خاور میانه نیز قیمت 525 تا 530 دلار هر تن فوب دریای سیاه است.

قابل ذکر است ورق سرد صادراتی سی آی اس نیز 560 تا 570 دلار هر تن فوب است و ورق تخت صادراتی 590 تا 595 دلار هر تن فوب می باشد.

متال بولتن ۹ اسفند ۹۷