رشد بیش از ۱۷ درصدی صادرات ایران به منطقه یورو نتیجه ی کارنامه سه فصل تجارت ایران با اتحادیه اروپا است.
کارنامه سه فصل تجارت با مشتریان اروپایی... رشد بیش از ۱۷ درصدی صادرات ایران به منطقه یورو نتیجه ی کارنامه سه فصل تجارت ایران با اتحادیه اروپا است. آمار جدید نشان می‌ دهد که مهم‌ ترین عامل در افزایش صادرات ایران به اتحادیه اروپا، افزایش صادرات سوخت ‌های معدنی و روان ‌کننده‌ ها می باشد. از جمله تاثیرگذارترین کشور ها در رشد صادراتی ایران به اتحادیه اروپا نیز دو کشور اسپانیا و ایتالیا بوده ‌اند. طی ۹ ماهه ابتدای سال‌ جاری میلادی ارزش تجارت ایران با اتحادیه اروپا بیش از ۱۵ میلیارد یورو گزارش شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی ۴/ ۴ درصد افزایش یافته است. آخرین آمارهای منتشر شده از تجارت ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که فروش کالاهای ایرانی به اتحادیه اروپا افزایش یافته و ارزش تجارت ایران و اتحادیه اروپا در ۹ ماهه سال ۲۰۱۸ معادل ۴/ ۱۵ میلیارد یورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴/ ۴ درصد افزایش یافته است. از این رقم، صادرات کالایی ایران به این اتحادیه در ۹ ماهه ابتدای ۲۰۱۸ حدود ۵/ ۸ میلیارد یورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل میلادی ۸/ ۱۷ درصد افزایش یافته است. همچنین طی ۹ ماه اول سال جاری میلادی ایران حدود ۹/ ۶ میلیارد یورو کالا از اتحادیه اروپا وارد کرده است که کاهش ۵/ ۸ درصدی واردات ایران از این اتحادیه در این دوره زمانی به ثبت رسیده است. به این ترتیب تراز تجاری با منطقه یورو به نفع ایران و معادل ۶/ ۱ میلیارد یورو است. طبق گزارشی که معاونت بررسی ‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران منتشر کرده، مهم ‌ترین عامل در افزایش صادرات ایران به اتحادیه اروپا در دوره زمانی مذکور، افزایش صادرات سوخت‌ های معدنی و روان ‌کننده با مشارکت ۱۶ واحد درصد است. از سویی عوامل مسلط در کاهش واردات ایران از اتحادیه اروپا طی ۹ ماه نخست سال میلادی نیز عبارت از «کاهش واردات سایر مصنوعات صنعتی با مشارکت ۳/ ۲ واحد درصدی» و «کاهش واردات ماشین‌ آلات و تجهیزات حمل‌ و نقل با مشارکت ۲/ ۲ واحد درصدی» می باشد. همچنین از تاثیر گذارترین کشور ها در رشد صادرات ایران به اتحادیه اروپا در دوره زمانی مورد بررسی، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، دو کشور اسپانیا و ایتالیا بوده ‌اند. بنابراین صادرات ایران به ایتالیا در ۹ ماه سال ۲۰۱۸میلادی، ۳/ ۱۸ درصد رشد کرده است و نهایتا به ۶/ ۲ میلیارد یورو رسیده است. صادرات ایران به اسپانیا در مدت مذکور ۹۴ درصد رشد کرده است و به ۹/ ۱ میلیارد یورو رسیده است. اما در کل ۴ کشور اتحادیه اروپا، مشتریان عمده کالا های ایرانی هستند. ایتالیا در بازه زمانی نام برده ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو کالا از ایران خریداری کرده است. صادر کنندگان ایرانی همچنین توانسته‌ اند در ۹ ماه نخست ۲۰۱۸، صادراتی معادل یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو به اسپانیا داشته باشند. فرانسه نیز یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو کالای ایرانی را در این مدت زمان خریداری کرده ‌اند. از سوی دیگر صادرات به یونان نیز معادل یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو بوده است. دو کشور کرواسی و مجارستان از میان مقاصد صادراتی ایران در اتحادیه اروپا توانسته ‌اند بیش ترین افزایش ارزشی خرید از ایران را در میان کشور های این اتحادیه نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن خود کنند. بنابراین کرواسی افزایش ۱۴۲ برابری و مجارستان افزایش ۳۶ برابری ارزش خرید از ایران را در ۹ ماه نخست ۲۰۱۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل در کارنامه تجارت خارجی ایران با اتحادیه اروپا ثبت کرده‌ اند. ولی بیشترین کاهش صادرات ایران به کشور های اتحادیه اروپا در بازه زمانی یاد شده متعلق به دو کشور هلند و بلغارستان است. صادرات به هلند در ۹ ماه نخست ۲۰۱۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۵۶ درصدی داشته و صادرات به بلغارستان با کاهش ۴۶ درصدی مواجه شده است. همان‌طور که اشاره شد طی ۹ ماه نخست ۲۰۱۸، ایران حدود ۹/ ۶ میلیارد یورو کالا از اتحادیه اروپا وارد کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش ۵/ ۸ درصدی واردات ایران از این اتحادیه در این بازه زمانی به ثبت رسیده است. براساس این گزارش، مهم‌ترین عامل کاهش واردات ایران از اتحادیه اروپا طی ۹ ماه ۲۰۱۸، کاهش واردات از فرانسه بوده است. مبادی عمده وارداتی ایران از اتحادیه اروپا آلمان، ایتالیا، فرانسه و هلند هستند که در مدت نام برده، آلمانی‌ها توانسته‌اند ۲ میلیارد یورو کالا به ایران بفروشند و در لیست عمده‌ترین مبادی وارداتی ایران قرار بگیرند. ایتالیایی‌ها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو کالا به ایران فروخته‌اند. همچنین واردکنندگان ایرانی توانسته‌اند در ۹ ماه نخست ۲۰۱۸ کالاهایی به ارزش ۷۳۵ میلیون یورو از فرانسه خریداری کنند. هلند نیز در همین مدت زمان، صادراتی به ارزش ۶۰۴ میلیون یورو به ایران داشته است. در میان مبادی وارداتی ایران در اتحادیه اروپا، بیشترین افزایش صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل متعلق به لتونی بوده که توانسته نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۸/ ۲ برابری را در صادرات به ایران تجربه کند. همچنین واردات از اسپانیا نیز با رشد ۷۰ درصدی روبه‌رو بوده است. از سویی بیشترین کاهش واردات از کشورهای صادرکننده کالا به ایران در اتحادیه اروپا، متعلق به کشور مالت با کاهش ۸۶ درصدی صادرات در ۹ ماه نخست ۲۰۱۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل و قبرس با کاهش ۶۲ درصدی صادرات به ایران در همین بازه زمانی است. کالاهای عمده وارداتی و صادراتی گفته می شود که کالا های صادراتی ایران به اتحادیه اروپا طی ۹ ماه نخست ۲۰۱۸ شامل ۵ گروه است. از این ۵ گروه، ۸۸ درصد صادرات متعلق به سوخت‌ های معدنی و روان‌ کننده ‌ها است. همچنین موادغذایی، نوشیدنی و دخانیات ۳ درصد صادرات را به خود اختصاص داده اند؛ کالا های صنعتی طبقه ‌بندی شده بر حسب مواد، سهم ۴ درصدی از صادرات به اتحادیه اروپا را در اختیار دارند. مواد شیمیایی و سایر محصولات مرتبط نیز ۳ درصد سهم صادراتی را از آن خود کرده ‌اند. علاوه بر این، دیگر کالا ها ۲ درصد صادرات ایران به این اتحادیه را طی ۹ ماه نخست ۲۰۱۸ در اختیار گرفته است. در ترکیب کالا های صادراتی ایران به اتحادیه اروپا طی ۹ ماه نخست ۲۰۱۸ نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۱۷ میلادی از سهم مواد غذایی، مواد خام و مواد شیمیایی کاسته شده و به سهم کالا های صنعتی طبقه‌ بندی شده بر حسب مواد و سوخت‌ های معدنی افزوده شده است. همچنین در این گزارش به ۷ گروه کالایی وارداتی ایران از اتحادیه اروپا طی ۹ ماه نخست ۲۰۱۸ اشاره شده است که بیش ترین سهم در سبد واردات ایران بر اساس این گروه‌ بندی متعلق به ماشین ‌آلات و تجهیزات حمل‌ و نقل بوده که ۵۱ درصد واردات از اتحادیه اروپا را مختص خود کرده است. مواد شیمیایی و سایر محصولات مرتبط در این سبد، ۱۸ درصد است و سهم کالا های صنعتی طبقه ‌بندی شده بر حسب مواد، ۱۰ درصد رقم خورده است. مواد غذایی، نوشیدنی و دخانیات، ۹ درصد واردات ایران را به خود اختصاص داده ‌اند و محصولات صنعتی همگون توانسته ‌اند ۷ درصد سبد واردات را از آن خود کنند. مواد خام غیرخوراکی به جز سوخت نیز ۲ درصد و سوخت‌ های معدنی و روان‌ کننده ‌ها هم یک درصد از این سبد را شامل می ‌شود. در ترکیب کالا های وارداتی ایران از اتحادیه اروپا طی ۹ ماه نخست ۲۰۱۸ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۷ به سهم سوخت‌ های معدنی و روان‌ کننده ‌ها، مواد شیمیایی، کالا های صنعتی و تجهیزات حمل‌ و نقل افزوده شده و از سهم مواد غذایی و آشامیدنی، مواد خام خوراکی و صنایع همگون کاسته شده است. گرداوری شده توسط آهن اینفو دنیای اقتصاد 25 آذر 97