با خبر افزایش تولید ذغال سنگ، زیر ساخت ها 13 میلیارد دلار نیاز دارد
با خبر افزایش تولید ذغال سنگ، زیر ساخت ها 13 میلیارد دلار نیاز دارد اردشیر سعد محمدی معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو خبر هایی را در خصوص برنامه افزایش ظرفیت تولید زغالسنگ در کشور گزارش داد. وی گفت: این برنامه در راستای طرح جامع فولاد اجرایی خواهد شد. در طرح جامع فولاد برای دسرسی به ظرفیت 6 میلیون تن تولید ذغال سنگ به روش کوره بلند، در حدود 3.7 میلیون تن کک نیاز داریم که این به معنی تولید 5 میلیون تن کنسانتره زغالسنگ است. وی ادامه داد: در حال حاضر برنامه افزایش 2.7 میلیون تن ظرفیت تولید زغال سنگ خام در دست اجراست که 750 هزار تن در خُمرود و سه طرح در طبس انجام خواهد شد. وی گفت: دو طرح با ظرفیت های 400هزار و 750هزار تنی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است و طرح دیگر به ظرفیت 800 هزار تن توسط ایمیدرو و با فاینانس چین اجرا می شود. سعد محمدی در ادامه گفت: با این پروژه های جدید، یک میلیون و 350 هزار تن ظرفیت تولید کنسانتره زغال سنگ ایجاد خواهد شد که شاید برخی مشکلات مربوط به تامین این ماده را برطرف کند. در روش کوره بلند به ازای تولید هر تن فولاد 6 دهم تن کک نیاز است که برای تولید هر تن کک نیز 1.4 تن زغال سنگ مصرف می شود. در حدود 1.7 میلیون تن ظرفیت جدید کوره بلند سعدمحمدی خبر داد که سال آینده 1.7 میلیون تن ظرفیت جدید تولید فولاد به روش احیای مستقیم توسط بخش خصوصی در زرند کرمان به مدار تولید می پیوندد. عضو هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری از سخنانش به تاریخچه تولید فولاد در ایران اشاره کرد و افزود: شرایط سنتی تولید فولاد در ایران به 2هزار سال پیش برمی گردد اما 150 سال پیش تولید در دوره معاصر شروع شد با اینحال تولید صنعتی در سال 1349 به جریان افتاد. وی با بیان اینکه اکنون ظرفیت تولید سالانه به 33 میلیون تن رسیده است، اظهار داشت: میزان تولید فولاد خام در هفت ماه امسال به 11.4 میلیون تن رسیده و پیش بینی می شود تولید در پایان سال از مرز 21 میلیون تن عبور می کند. سنگان و گل گهر پیشتاز ظرفیت های جدید معاون ایمیدرو درباره ظرفیت سازی در بخش سنگ آهن گفت: ظرفیت تولید این ماده معدنی (تا افق1404) باید از 80 میلیون تن فعلی به 162 میلیون تن برسد که بخش قابل توجهی از آن از سنگان و گل گهر تامین خواهد شد. به گفته وی، مجتمع سنگ آهن سنگان برنامه رسیدن به ظرفیت تولید به 42 میلیون تن و گل گهر برنامه دستیابی به بیش از 40 میلیون تن در سال را دست اجرا دارد، پس از آن سنگ آهن چادرملو و بافق در استان یزد بیشترین ظرفیت های تولید را ایجاد خواهند کرد. معاون ایمیدرو افزود: ظرفیت تولید گندله سنگ آهن نیز به 82 میلیون خواهد رسید. زیرساخت 13 میلیارد دلار نیاز دارد اردشیر سعد محمدی معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو در ادامه ابتدا به امور زیرساخت اشاره کرد و سپس اظهار داشت: برای توسعه زیرساخت ها نیاز به 13 میلیارد یورو سرمایه داریم در حالی که احداث کارخانه های فولاد به 8 میلیارد یورو سرمایه نیاز دارد. در طرح جامع فولاد مصرف آب 1.7 برابر، گاز طبیعی 1.6 برابر و مصرف فعلی برق 1.7 شرایط فعلی افزایش پیدا می کند. کل شبکه ریلی کشور باید 13 هزار کیلومتر افزایش پیدا کند که تحقق این برنامه 5 میلیارد یورو سرمایه احتیاج دارد. وی درباره جایگاه صنعت فولاد در اقتصاد افزود: صنعت فولاد ایران نقش 2 درصدی در تولید ناخالص داخلی دارد. در سال گذشته صادرات فولاد به حدود 9 میلیون تن رسید اما در سال جاری باید صادرات افزایش پیدا کند تا تولیدات فولاد روند واقعی خود را از لحاظ اقتصادی و فروش به دست بیاورد. همچنین ظرفیت تولید فولاد نسبت به قبل انقلاب حدود 10 برابر و تولید حدود 7 برابر بالا تر رفته است. هدایت سرمایه ها برای تولید فولاد آلیاژی ضروریست معاون ایمیدرو در ادامه گفت: باید جذب سرمایه در این صنعت به سمت تولید فولادهای آلیاژی معطوف تا ارزش افزوده بیشتری نصیب اقتصاد شود. وی در مورد سرانه مصرف فولاد در ایران اظهار داشت: سرانه مصرف در ایران اکنون به 125 کیلوگرم رسیده در حالی که در سال های گذشته به مرز 200 کیلوگرم رسیده بود. سعدمحمدی درباره مصرف ساختمانی گفت: مصرف فولاد در ساختمان هایی که اسکلت بتونی دارند حدود40 تا 45کیلوگرم است در حالی که قطعا این رقم برای اسکله های فلزی بیشتر است. وی با بیان اینکه بخش خودروسازی نیز از مصرف کننده های بزرگ فولاد است، افزود: در کشور شرکت هایی همچون فولاد مبارکه و ورق چهارمحال و بختیاری تولیدکننده ورق فولادی با استانداردهای جهانی هستند. وی گفت: طی سال های گذشته با گوگردزدایی و نیز فیلتراسیون هایی انجام شده، آلودگی های این صنعت بسیار کاهش یافته است. ایران جزو 10 تولیدکننده ریل معاون ایمیدرو درباره دستاوردهای اخیر در صنعت فولاد گفت: خوشبختانه از یکسال گذشته تولید ریل فولادی در ایران آغاز شد که نقش موثری در حمل و نقل ریلی دارد این در حالی است که کمتر از 10 کشور امکان تولید این محصول را دارند. وی افزود: در حال حاضر ایران تولیدکننده ریل های آسانسور و همچنین معادن زیرزمینی نیز است. سعد محمدی تاکید کرد: با توجه به اینکه مواد اولیه تولید فولاد را در اختیار داریم، باید سرمایه گذاری های جدیدی برای تولید فولادهایی با ارزش افزوده بالا انجام شود که در این میان فولادهای آلیاژی از اهمیت خاصی برخوردارند. معاون ایمیدرو همچنین یادآور شد: طی سال های اخیر تکنولوژی تولید آهن اسفنجی به روش احیای مستقیم طراحی و ثبت جهانی شد و امروزه 4 طرح از هفت طرح فولادی با این روش احداث شده اند. گرداوری شده توسط آهن اینفو دنیای معدن شنبه، 24 آذر 1397