بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اظهار داشت: هنوز هم در مورد قیمت گذاری سردرگمی وجود دارد و کماکان شورای رقابت خود را متولی قیمت گذاری می داند.
تا سال آینده هیچ قطعه سازی در نمایشگاه باقی نمی ماند بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اظهار داشت: هنوز هم در مورد قیمت گذاری سردرگمی وجود دارد و کماکان شورای رقابت خود را متولی قیمت گذاری می داند. در اخبار روز های گذشته دیده شد که سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده نیز خود را متولی این موضوع می داند و اعلام شد که مجوز افزایش قیمت داده نمی شود. در این بین قیمت مواد اولیه، گمرک و ارز روند رو به رشد شدیدی دارد بنابراین گاها این شائبه در ذهن به وجود می آید که شرایط عمدا به سمتی پیش می رود که صنعت خودرو و قطعه سازی نابود شود. به اندازه ای پارامتر های قیمتی و وضعیت قیمت گذاری و زیان آوری قطعه سازان و خودرو سازان شفاف و مبرهن است که نیازی به دخالت این همه نهاد برای موضوعی که تنها یک راه حل دارد نیست و تنها راه حل این مشکل، آزاد سازی قیمت خودرو و متعاقبا آزاد سازی قیمت قطعه است. وی در ادامه سخنان خود اشاره کرد: با آزاد سازی قیمت ها کیفیت ارتقاء خواهد یافت. پس آزاد سازی است که خودروهای جدید تولید می شود و تیراژ افزایش می یابد و مردم می توانند خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند. با آزاد سازی قیمت ها می توان برای ورود تکنولوژی های جدید برای تولید خودرو های جدید و یا حتی خودرو های جاری سرمایه گذاری کرد. متاسفانه برای این توضیحات گوش شنوایی وجود ندارد و کماکان زیان انباشته خودروسازان به قطعه سازان منتقل می شود و قطعه سازان در حال تعطیل شدن هستند. لازم است رسانه ها در نمایشگاه قطعه سازان که فردا برگزار خواهد شد حضور یابند تا چگونگی وضع قطعه سازان را ببینند. بنابراین چنانچه وضع به همین منوال پیش رود سال آینده رسما قطعه سازی نخواهیم داشت که بخواهیم نمایشگاهی داشته باشیم. در نمایشگاه امسال قطعه سازان بسیار محدود تر و کوچک تر حضور داشته و تعداد بسیاری نیز شرکت نکرده اند به دلیل این که زیان به حدی افزایش یافته که قطعه ساز تاب و توان هزینه های اضافه را ندارد اما متاسفانه گویی هیچ اتفاقی قرار نیست بیافتد. وی افزود: زیان قطعه سازان روزانه درحال افزایش است و با هر روز تعویق آزاد سازی قیمت خودرو یک روز بیشتر زیان خواهیم دید و متاسفانه زمانی خواهد رسید که این زیان از حد قرمز عبور خواهد کرد و راهی جز تعطیلی نخواهد ماند البته در این مدت هیچ نهاد سیاسی، اقتصادی، امنیتی، تصمیم گیری، قانونگذاری و یا قضایی نبوده که ملاقات نکرده باشیم. وی با تاکید بر اینکه تنها راه، آزادسازی قیمت مانند تمام اقلام دیگراست خاطرنشان کرد: طی نامه ای که برای رئیس جمهور نیز ارسال کرده ایم بر تعیین تکلیف موضوع قیمت گذاری و شفافیت راه تاکید شده است. چطور افزایش قیمت 50 درصدی لبنیات قابل قبول است و هیچ نهادی قیمت گذاری نمی کند اما زمانیکه قیمت خودرو باید افزایش یابد این همه حرف و حدیث و حکایت دارد؟ مازیار بیگلو گفت: تا امروز تیراژ تولید خودروسازان به کمتر از 50 درصد رسیده است یعنی از روزی 3 هزار دستگاه به روزی کمتر از 1500 دستگاه کاهش یافته زیرا قطعه سازان قابلیت تامین مواداولیه و تولید ندارند لذا چنانچه شرایط با همین روند ادامه پیدا کند تا پایان سال تیراژ خودروسازان به 500 یا 600 دستگاه در روز خواهد رسید زیرا قطعه سازی وجود ندارد که قطعه تامین کند. وی در خصوص نمایشگاه قطعه سازان نیزگفت: در نمایشگاه امسال عموما چینی ها حضور دارند و مختصری نیز از شرکت های اروپایی و به نظرم هدف قطعه سازان داخلی از حضور در نمایشگاه، آگاه شدن مسئولین و مردم و روزنامه ها از وضعیتشان است تا به گوش آنان برسانند وضعیت چه میزان بحرانی و خراب است. قطعه‌سازان یکی پس‌از دیگری ورشکست می‌شوند به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از اقتصاد آنلاین، آرش محبی نژاد بلاتکلیفی صنعت خودروسازی کشور را ناشی از تعلل دولت در تصمیم‌گیری دانست و اظهار کرد: در حال حاضر مشکل صنعت خودرو ضعف دولت در تصمیم‌گیری است و زمانی که مسئولیت قیمت‌گذاری را بر دوش دولت می‌اندازیم، باید عواقبش را نیز تحمل کنیم. وی ادامه داد: صنعت خودرو، صنعت جامعی است که مخاطبان عامی دارد به طوری که 64صنعت جانبی به خودروسازی وابسته است، بنابراین به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی و اجتماعی، دولت در این زمینه با تعلل عمل می‌کند که البته این به نفع هیچ کس نیست. محبی‌نژاد با تاکید بر این که اگر دولت نمی‌تواند در موضوع تعیین تکلیف قیمت خودرو به نتیجه برسد باید قیمت قطعه‌سازان را به روز کند، تصریح کرد: قیمت قطعه‌سازان باید هر چه سریع‌تر مشخص شود چرا که این صنعت در حال حاضر ضرر زیادی متحمل شده‌ و در حال ورشکستگی است. دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با تاکید بر این که افزایش قیمت خودروسازان با روش فعلی جوابگوی بدهی آن‌ها به قطعه‌سازان نخواهد بود، خاطرنشان کرد: بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان خیلی بیشتر از این افزایش قیمت‌ها است و همچنین پولی که از این محل حاصل می‌شود نمی‌تواند مطالبات معوق به قطعه‌سازان و نیازشان به نقدینگی را فراهم کند. این فعال صنعت قطعه در پاسخ به این پرسش که "آیا شورای رقابت برای این کار مناسب‌تر نبود؟" گفت: شورای رقابت عملکرد خوبی در این زمینه نداشت چرا که اگر کارش را درست انجام می‌داد نیازی به ورود دولت به این جریان نبود. گرداوری شده توسط آهن اینفو انجمن قطعه سازان 24 آذر 97