هیجانات بازار داخلی فولاد تا کی ادامه خواهد یافت؟

اکنون که در اواخر هفته نخست اسفند ۹۷ قرار داریم و تنها حدود دو هفته به پایان سال و اتمام روند کاری بازار داخلی فولاد در سال جاری باقی مانده است؛ انتظار کارشناسان در مورد روند بازار این است که عرضه کنندگان داخلی در حال حاضر تمنای سود بیش تر را دارند. در روز های پایانی سال، عرضه کنندگان با ورود هیجانی و غیر منطقی خود به بازار؛ نه تنها خود را گرفتار این هنگامه آشوب می کنند، بلکه به جو التهابی بازار هم کمک می کنند. طی هفته گذشته ، بازار محصولات فولادی در روز شنبه بیست و هشتم بهمن ماه؛ قیمت روز میلگرد آجدار در بازار داخلی به طور تقریبی ۴۴۶۰ تومان به ازای هر کیلو ( با احتساب مالیات ارزش افزوده)؛ نسبت به روز گذشته، با ۲۰ تومان کاهش برآورد شد. این در حالی است که گفته می شود در آخر وقت کمی از شدت رقابت ‌های منفی و تخفیفات کاسته شد.

همچنین در حال حاضر حداقل دو روزی است که از حجم تقاضاهای داخلی به جهت اشباع نسبی انبار ها و جذاب نبودن قیمت های شنیده شده بازار خارج از بورس کالا، کاسته شده است.

همان طوری که تقریبا برای اکثر فعالان حوزه فولاد مشخص است، مقدار زیادی از ورود این حجم تقاضاها به بازار و بورس کالا؛ یا سرمایه های سرگردان به منظور سفته بازی و نوسان گیری است یا پیش خرید به دلیل ترس از افزایش قیمت ‌ها به واسطه منطق دلاری و روند افزایشی دلار است‌. در صورتی که تقاضای واقعی بالفعل و موثر بر خط مصرفی، خیلی کمتر از این حجم تقاضایی بوده که طی دو هفته اخیر وارد بازار شده و همین تقاضای کاذب هم، به محض اطمینان بازار نقدینگی از حصول روند ثبات، خود مسبب رکود سنگین خواهد شد.

خلاصه بازار ورق در روز چهارشنبه 8 اسفند نیز بیان گر این است که از نیمه دوم بهمن ماه تا روز چهارشنبه شاهد نوسانات افزایشی شدیدی بودیم که بعضا تا 40 درصد افزایش هم می رسید اما خوشبختانه در این روز روند آرامی را تجربه کردیم اما با این حال افزایش 40% تنها در 3هفته ببور کردنی نیست...

در روز چهارشنبه حتی در مواردی شاهد تخفیف در حوزه مقاطع و ورق بودیم. به نظر می رسد با نزدیک شدن به روزهای های پایانی سال،شاهد کم شدن دامنه نوسانات قیمت ‌شویم. با افزایش عرضه محصولات فولاد مبارکه، خوزستان، و ذوب آهن اصفهان در هفته آتی از شدت این نوسانات کاسته خواهد شد و بازار از تب و تاب خود با تثبیت نرخ ارز می افتد. در ورق های سیاه، روغنی،گالوانیزه و رنگی شاهد تغییرات محسوسی نسبت به قیمتهای اعلامی روزگذشته نبودیم.  البته سطح معاملات بسیار کم رمق بوده ودر سمت عرضه و تقاضای بالفعل دیده نمی‌شود. ظاهرا فروشنده ها  تمایل چندانی برای کم کردن موجودی های خود ندارند.

گرداوری و تحلیل از آهن اینفو