طبق بررسی ها، اگر قصد صادرات داریم باید از فردیت به ملیت برسیم و به یک کشور صادر کننده تبدیل شویم و البته که 70 درصد از برنامه ریزی های صادارتی به عهده دولت است.
بررسی حال و روز صادرات کشور طبق بررسی ها، اگر قصد صادرات داریم باید از فردیت به ملیت برسیم و به یک کشور صادر کننده تبدیل شویم و البته که 70 درصد از برنامه ریزی های صادارتی به عهده دولت است. در حال حاضر ما دچار عدم شفافیت ، قدیمی بودن قوانین مملکتی ­و نبود فرهنگ مالیاتی هستیم و اگر این کمبود ها رفع شوند، تازه می رسیم به بخش تولید. تولیدات ما­ باید بر مبنای این استاندارد های بین المللی باشد تا بتوانیم با دیگر کشور ها رقابت کنیم. به نظر می رسد دولت یا نمی تواند یا نمی خواهد که مشکلات صادر کنندگان را حل کند شاید هم شرایط حل مشکل را ندارد به نظر می رسد در بدنه دولت و میان تصمیم گیرندگان امر صادرات و تجارت نوعی بی ثباتی دستورالعملی وجود دارد. اگر می خواهید­ کاری انجام نشود باید آن را به دست دولت مردان سپرد . زیرا آنها هر کاری می کنند که کار انجام نشود. در سوی دیگر، یکی از صادر کنندگان کشور گفت : حال صادرات ما کمی خوب است زیرا با نوسانات و افزایش نرخ ارز فرصتی فراهم آمده تا صادر کنندگان بتوانند محصولاتشان را به روش رقابتی ، با نرخی پایین تر از محصولات مشابه خارجی عرضه کنند البته این شرایط دائمی نخواهد بود و بازار داخلی بزودی بروز رسانی می شود. در شرایط کنونی با افزایش فاصله قیمتی­ میان ارز ; نیما و ارز آزاد دیگر برای صادر کننده انگیزه ای وجود ندارد که ارز حاصله از­ صادراتش را وارد بازار داخلی کند. امروزه رقابت در اقتصاد آسان نیست و این امر مستلزم ایجاد شبکه های ارتباطی منظم و منسجمی است. محمدرضا مودودی معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت نیز گفت: با وجودی که برخی می گویند حال و روز اقتصاد و صادرات خوش نیست اما طبق آمار های امروز صادرات با 13 درصد افزایش رو به رو است و رابطه مستقیمی میان نرخ ارز و کارنامه صادرات وجود ندارد. در واقع بهبود صادرات نیازمند تغییرات و اصلاحات داخلی و خارجی بسیاری است. در حال حاضر بیش از هر زمانی چرخه های تولید کشورمان نیازمند بازگشت ارز به داخل است . یکی از راهکارهای برون رفت از شرایط ناموزون اقتصادی از سوی دولت، حمایت از بنگاه های صادراتی است. امروزه دولت ها و بانک های خصوصی ما باید رقابت پذیر باشند و به همان میزان هم باید لجستیک ما باید رقابت پذیر باشد در غیر این صورت محصول رقابت پذیری نخواهیم داشت. نیابد فراموش کرد پیشترها ­­دولت پروژه های موفقی داشته و نباید تا این حد دولت را مقصر خواند زیرا معتقدیم در جایی که دولت با نگاه توسعه ای درکنار بخش خصوصی قرار می گیرد نتیجه مطلوبی حاصل می شود . اگر بخش خصوصی با دولت قهر کند مشکلات صادرات هیچ وقت حال نخواهد شد.   گرداوری شده توسط آهن اینفو 30 مهر 97 منبع: .iribnews.ir