همان طور که می دانید در چند وقت اخیر اخباری مبنی بر آزادی واردات خودروهای خارجی به داخل کشور منتشر شد و از این رو می توان گفت تمامی فعالان اقتصادی و صنایع مختلف منتظر مشخص شدن تأثیرات این موضوع بر کسب و کار خود هستند. از جمله مهم ترین این صنایع و کسب و کارها می توان به صنعت فولاد و آهن آلات اشاره داشت که از نظر مصرف کنندگان اولیه و ثانویه، تولیدکنندگان و ... افراد مختلفی را در برمی گیرد.

از سوی دیگر صنعت فولاد امروزه نقش مهمی را در اقتصاد کشور ایفا کرده و به همین سبب چالش ها و فرصت های مختلفی به سبب واردات خودرو می تواند در آن ایجاد شود. از جمله این چالش ها نیز می توان به نوسانات قیمت محصولات فولادی اشاره داشت که تأثیر به سزایی را در نرخ خودروهای داخلی نیز ایفا می کنند، اما بهتر است چه موضوعی بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد؟ فرصت یا چالش ها؟ پاسخ به این سؤال در تأثیراتی نهفته که واردات خودروهای خارجی تاکنون بر بازار آهن و فولاد داشته است و در ادامه مورد بررسی قرار گرفته اند.

حتما بخوانید :راهکار های افزایش حمایت از تولیدکنندگان

برای بررسی فرصت بودن آزادی واردات خودرو یا چالش بودن آن بهتر است بدانید به صورت کلی این اتفاق سبب ایجاد چالش های مختلفی خواهد شد که اکثراً جدید نیز می باشند. با این وجود از زمان تصویب این خبر می توان گفت بازار خودروهای داخلی و قیمت آن ها تحت تأثیرات و نوسانات بسیاری قرار گرفته است، اما از طرفی دیگر نباید فرصت های تصویب این خبر را نیز برای کسب و کارهای جدید و ایجاد امنیت بیشتر برای سرنشینان خودرو نادیده گرفت.

به طور کلی اگر قصد بررسی این موضوع را به صورت سطحی داشته باشیم، می توان گفت واردات خودرو تنها تأثیرات منفی را بر قیمت کالاهای مختلف از جمله خودروهای داخلی داشته و سبب کم شدن تقاضا برای این کالاها خواهد شد. همان طور که می دانید حدود 80 درصد از خودروهای امروزی با استفاده از محصولات فولادی ساخته می شوند و در نتیجه با کم شدن تقاضا برای خودروها، می توان انتظار کاهش شدید تقاضا برای محصولات فولادی را نیز داشت.

این موضوع منجر به کاهش عرضه و در نتیجه ضرر و زیان های مختلفی برای فعالان این چرخه و صنعت فولاد خواهد شد. از طرفی دیگر باید گفت واردات خودروهای خارجی و فول آپشن، با وجود دست دوم بودن، مزیت های مختلفی نیز دارد که از جمله آن ها می توان به فرصتی برای انتقال فناوری های مدرن و به روز در داخل کشور اشاره کرد. در واقع با بهبود فرآیندهای تولید، می توان شاهد کاهش هزینه ها، افزایش کیفیت، افزایش تقاضا و رونق بیشتر صنعت فولاد در اقتصاد بود. البته تأثیرات استراتژی های مناسب با این موضوع و سرمایه گذاری هایی که در صنایع کلیدی انجام می شوند را نباید فراموش کرد؛ زیرا با رعایت این موارد می توان انتظار افزایش فرصت های سودآور را داشت.

از طرفی دیگر این فشار رقابتی سبب ایجاد فرصت های سود آور شده و تولیدکنندگان داخلی را می تواند مجبور به کاهش قیمت ها و در نتیجه افزایش کیفیت کند. تمامی این موارد به نفع مصرف کنندگان داخلی خواهد شد. کارشناسان این صنایع نیز بر این باورند که جهت بهره برداری از فرصت های ناشی از واردات خودروهای دست دوم خارجی، می توان توازن خاصی را میان واردات و افزایش تقاضا برای خودروهای داخلی ایجاد کرد.

در واقع یکی از راهکارهای مهم در این زمینه، اعمال کردن تعرفه های مناسب در واردات خودرو می باشد؛ به طوری که پیشنهاد می شود تنظیم تعرفه ها همزمان با حمایت از تولیدکنندگان داخلی، سبب ایجاد یک رقابت سالم در بازار شود. جالب است بدانید دولت نیز می توانید با ارائه دادن وام هایی با کمترین سوددهی، شرایط بهتری را برای نقدینگی صنایع و تولیدکنندگان داخلی خودرو و محصولات فولادی به وجود آورد و به این ترتیب آن ها با پیاده سازی فناوری های جدید، منجر به افزایش کیفیت محصولات و کالاهای داخلی شوند.

حتما بخوانید :تاثیر ناترازی انرژی بر بازار فولاد

به دنبال این راهکارها نیز بهتر شدن کیفیت زنجیره تولید داخلی و تشویق تولیدکنندگان به استفاده از محصولات تولیدی و فولادی داخلی برای ساخت خودروها و همچنین تعمیر خودروهای وارداتی و خارجی، سبب افزایش تقاضا برای خودرو و در نتیجه مقاطع فولادی خواهد شد. این افزایش نیز به سوددهی بیشتر کارخانجات داخلی کمک کرده و واردات محصولات فولادی طبیعتاً کاهش می یابد. در نهایت این موضوع منجر به ثبات بیشتر قیمت محصولات فولادی و دیگر متعلقات مورد نیاز برای ساخت خودرو می شود.

علاوه بر این موضوع زمانی که بحث از آزادی واردات خودروهای نو و کارکرده می شود، بیشتر مردم موافق و اکثر مدیران دولتی مخالف می باشند؛ زیرا استدلال آن ها با یک دیگر متفاوت است. تقاضا کنندگان معتقد هستند با واردات خودروها به داخل بدون عوارض گمرکی بسیار بالا، سبب خرید راحت تر خودروهای مدرن و با کیفیت دنیا با معقول ترین قیمت خواهد شد.

از سوی دیگر مدیران و خودروسازان دولتی باور دارند واردات خودروهای خارجی سبب تعطیلی شرکت های بزرگ خودروسازی در کشور شده و به این ترتیب صنایع وابسته به آن ها نظیر قطعه سازی، فولاد و ... با مشکل کمبود تقاضا مواجه خواهند شد. آن ها اعتقاد دارند این موضوع منجر به حذف بسیاری از فرصت های شغلی می شود.

در این میان نیز تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محصولات فولادی همواره می خواهند تأثیر واردات خودرو بر بازار خود را بدانند. از این رو باید گفت تنها در صورتی واردات خودروهای نو نیز با قیمت گمرک معقول امکان پذیر می شود که کمی از انزوای تحریم و سیاست های اقتصادی خارج و داخل کاسته شود و با اعمال تغییرات جدی در سیاست های اقتصاد ایران، سلسله اتفاقات بزرگ که واردات خودرو نیز در دسته آن ها قرار می گیرد، اتفاق بیفتد. این موضوع در تولیدات و نوسانات بازار فولاد نیز هیچ خللی ایجاد نخواهد کرد. در غیر این صورت مدیران و تولیدکنندگان شرکت های خودروسازی راضی به چنین تصمیمی نخواهند بود و تنها موجب حذف آن ها می شود.