به گزارش آهن اینفو، شنیده ها در حال حاضر به این سمت می رود که قیمت ورق گرم در بازار آهن آلات افزایشی باشد، اما علت آن چیست؟ همان طور که می دانید انتظارات پس از انتخابات ریاست جمهوری به سمت ثبات روند نرخ دلار در بازار آزاد و در نتیجه کاهش یا ثبات قیمت محصولات فولادی می رود. این موضوع سبب شده تا حداقل از نظر روانی، انتظارات برای بازارهای آتی کامودیتی ها بیشتر نباشد.

از سوی دیگر وضعیت صادرات میلگرد به عنوان مهم ترین محصول طویل فولادی، مناسب نبوده و همین موضوع نیز به کاهش نرخ آهن آلات در بازارهای فولادی منجر خواهد شد. همچنین کنفدراسیون صادرات ایران خبر متوقف شدن موقت اجرای دستورالعمل سقف صادرات و رتبه بندی کارت های بازرگانی که به اجرا در آمده بود را اعلام کرد. از این رو سبب ایجاد اختلالاتی در امر صادرات و اعتراض صادرکنندگان به این طرح گردیده است.

البته باید گفت کنفدراسیون صادرات از پیش در مورد عواقب این طرح هشدارهای مربوطه را داده بود و حتی مذاکراتی را با مقامات مربوطه در خصوص حل مشکل داده بود، اما به نظر می رسد همچنان باید منتظر پیگیری از سمت این بخش ها به همراه وزارت صمت باشیم.

با این وجود همان گونه که می دانید، محدودیت مصرف برق شرکت فولاد مبارکه اصفهان به خصوص در دو ماه تیر و مرداد سبب کاهش عرضه ورق گرم این کارخانه به صورت قابل توجهی شده است. به همین دلیل احتمال دارد به سبب محدودیت میزان تولید و عرضه، با افزایش قیمت ورق گرم مبارکه در این دو ماه مواجه شویم.

علاوه بر این موضوع به نظر می رسد رکود بازار آهن آلات بر اساس دو ماه محرم و صفر، قطعی برق، محدودیت نقدینگی و کم شدن تقاضا تا پایان تابستان 1403 ادامه دار باشد. از این رو تمامی فعالان اقتصادی و فولادی همواره منتظر نتایج تصمیمات دولت جدید در مورد رونق صادرات، تسهیل قوانین صادراتی، وضعیت تحریم ها، اصلاح قیمت ها در بازار بورس کالا و حذف دلالان هستند.

پیش بینی از سوی کارشناسان بازار ارز به این سمت می رود که با کاهش ریسک های سیاسی، بازار وارد دوره ای از ثبات شده و نرخ دلار و محصولات فولادی نیز به روند نرمال تری به فروش برسند.