به گزارش آهن اینفو با وجود چند ماه اولیه ای که از سال 2024 گذشته است، بر اساس اینفوگرافی که از وب سایت بیگ مینت گرفته شده، ایران به عنوان دهمین صادر کننده بزرگ سنگ آهن در جهان شناخته شده است.

بهتر است بدانید در این مدت یعنی نیمه اول سال 2024، کشور ایران در حدود 9 میلیون تن سنگ آهن را صادر کرده است و مجموع آن به صورت کلی در مقایسه با نیمه اول سال پیش یعنی 2023 با حدود 27 درصد افزایش همراه بوده است. در حال حاضر نیز با توجه به این اینفوگرافی، 27 درصد افزایش صادرات کشور ما، تأثیر به سزایی در بیشتر شدن حجم صادرات سنگ آهن در کل جهان داشته؛ به طوری که صادرات سنگ آهن در نیمه اول سال 2024 خدود 789 میلیون تن براورد شده و نشان دهنده افزایش 5 درصدی آن نسبت به نیمه اول سال 2023 می باشد.

حال در این دو سال ذکر شده می توان گفت استرالیا به عنوان بزرگ ترین صادرکننده سنگ آهن جهان شناخته شده و حجم صادرات آن نیز نسبت به سال 2023 با 2 درصد رشد همراه بوده؛ به صورتی که حجم صادرات آن در این سال 427 میلیون تن سنگ آهن بوده است. همان طور که می دانید پس از استرالیا رتبه دومین صادرکننده سنگ آهن جهان به کشور برزیل تعلق می گیرد. این کشور نیز در مقایسه با پارسال، رشد 6 درصدی صادرات این مواد اولیه فولادی را به خود اختصاص داده است و صادرات آن به 181 میلیون تن رسیده است.

رتبه سوم بزرگ ترین صادرکنندگان نیز با صادرات 30 میلیون تن به آفریقای جنوبی می رسد. همچنین رتبه های چهارم و پنجم ابتدا به کانادا و سپس هند اختصاص داده شده است. در این بین کشور کانادا رشد 10 درصدی سالیانه صادرات را با 27 میلیون تن کسب کرده و هند نیز با رشد 20 درصدی سالیانه 26 میلیون تن سنگ آهن را در نیمه اول 2024 صادر کرده است.

رتبه های 6، 7، 8، 9 نیز به ترتیب به کشور های اوکراین با رشد 100 درصدی، چین (رشد 5 درصدی)، پرو (رشد 22 درصدی سالیانه) و در نهایت هلند بدون هیچ رشدی در مقایسه با نیمه اول سال 2023 می رسد. امیدوار هستیم بتوانیم افتخارات بیشتری را در زمینه تولید و صادرات محصولات فولادی و غیر فولادی مختلف در جهان به دست آوریم.