به گزارش آهن اینفو با توجه به چالش هایی که در کارخانجات تولیدکننده ورق های سرد و گالوانیزه وجود دارد، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در قالب نامه ای به معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت، درخواست محدودسازی واردات این محصولات را بیان کرد. یکی از اصلی ترین چالش های این تولیدکنندگان در کشور، تأمین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید ورق های سرد و گالوانیزه می باشد. به خصوص برای تولیدکنندگانی مانند شرکت فولاد دشتستان، میزان سهمیه مواد اولیه بسیار کم بوده و همین موضوع سبب شده تا این مجموعه قادر به اجرای طرح های توسعه مورد نظر خود برای تولید فولاد گالوانیزه داخلی و صادراتی نباشد.

به همین علت دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد، درخواست تغییر نحوه تأمین سهمیه مواد اولیه این کارخانجات را از معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت دارا می باشد. در این نامه دبیر انجمن خلیفه سلطانی گفته است نسبت حجم معاملات به میزان عرضه تولیدکنندگان برای سه ماهه اول سال 1403 برای ورق های سرد 75 درصد شده و همچنین برای فولاد گالوانیزه به 55 درصد رسیده است.

همچنین بهتر است بدانید با توجه به آمار برآورد شده دو ماه اخیر، با رشد واردات ورق های سرد و گالوانیزه به داخل کشور همراه بوده است. این در صورتی می باشد که در حدود 50 درصد ظرفیت تولید کارخانه های ورق سرد کشور و 70 درصد ظرفیت کارخانه های ورق گالوانیزه و پوشش دار خالی است. همچنین باید گفت خلیفه سلطانی در این نامه استدلال بر شرایط خطیری کرده و اختصاص دادن ارز کشور به واردات این محصولات را که تولید داخلی آن ها نیز با بهترین کیفیت امکان پذیر است، بدون توجیح دانسته است. وی گفت تداوم این روند سبب هدر رفتن سرمایه گذاری های فولادی و تضعیف تولید داخل خواهد شد.

همچنین انجمن فولاد در این نامه به آقای محتشمی پور معاون معادن مواد وزارت صمت تأکید بر تغییر نحوه تعیین سهمیه مواد اولیه کارخانجات تولیدکننده ورق سرد و گالوانیزه داشته است؛ زیرا آمار فروش این کارخانجات در بازار فیزیکی بورس، با رکود فعلی همراه بوده و سبب کاهش تولیدات آن ها گردیده است. این موضوع در نهایت پیامدهای اجتماعی و مالی فراوانی را برای صنعت فولاد در ایران خواهد داشت و خلاف شعار سال، جهش تولید می باشد.