به گزارش آهن اینفو و به نقل از رییس  سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، در فروردین ماه ۱۴۰۲، شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی ایران، ۴ میلیون و ۶۸۸ هزار تن انواع محصولات معدنی به ارزش حدود ۹۵۲ میلیون دلار را به کشور های هدف صادرکردند که نشان دهنده رشد شاخص صادرات در این حوزه می باشد. این مقدار صادرات، به نسبت مدت مشابه سال قبل  از نظر وزنی ۵۵ درصد و از نظر ارزشی ۱۲ درصد افزایش یافته است که آمار بسیار امیدوار کننده ای را به ما می دهد. لازم به ذکر است که از جمله محصولاتی که در فروردین به مقصد خارجی صادر شده‌اند، می‌توان از  فولاد، آلومینیوم، مس، روی، سیمان، روی، کنسانتره سنگ آهن و سایر محصولات معدنی نام برد که این مقدار فقط تعدادی از این هارا نشان میدهد.

از بیشترین خریداران محصولات  معدنی  صادرات  ایران میتوان به چین، هند، ترکیه، امارات متحده عربی، افغانستان، عراق، قطر، ارمنستان، پاکستان و سایر کشور های اشاره کرد که هدف صادراتی مهم کشور ما هستند. نکته قابل توجه این است که بیشتر محصولات معدنی ایران در خود  آسیا و خاورمیانه صادر می‌شوند و چین به عنوان بزرگترین بازار مصرفی برای محصولات معدنی ایران بخشی زیادی  از محصولات معدنی خود را از کشور ما تامین می کند.

این رشد در صادرات نشان دهنده بازار رو به رونق صادرات محصولات معدنی  است و از طرفی  به افزایش درآمد ارزی کشور نیز کمک میکند و این افزایش می‌تواند تأثیر مستقیمی بر روی قیمت ورق‌های آهنی مانند قیمت ورق گالوانیزه داشته باشد. اگر دقیق تر به این مسئله نگاه کنیم تولید ورق‌های آهنی، به مواد اولیه‌ای مانند سنگ آهن و فولاد به عنوان محصولات معدنی نیاز دارد که در نتیجه با افزایش درآمد ارزی از صادرات محصولات معدنی، هزینه‌های تولید ورق‌های فولادی تخت نیز افزایش می‌یابد.لازم به ذکر است که  هر گونه تغییر در قیمت ورق‌های آهنی ممکن است تأثیراتی را بر صنایع مرتبط با آن‌ها، مانند صنایع خودروسازی و ساخت و ساز که از محصولات فولادی تخت استفاده میکنند بگذارد.